Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dubbele grootzeilval waarvoor?

Dubbele grootzeilval waarvoor? 25 juli 2016 20:34 #754727

Hoi,

Op mijn Monarch zit in de mast een katrolsysteem waardoor er twee grootzeilvallen aan de onderzijde uit de mast komen.
Op zich natuurlijk een mooi systeem door de extra vertraging is het lekker makkelijk hijsen.
Een van de twee zijden van de val zet ik onderaan de mast vast zodat de katrol in de mast maximaal effect heeft.
Het probleem is alleen dat ik mijn zeil niet volledig bovenin de mast krijg omdat de katrol onderin vastloopt tegen de voet.
Nu kan ik natuurlijk wel de stalen lijn inkorten maar dat is natuurlijk niet de echte oplossing,het heeft natuurlijk ooit eens op deze wijze goed gefunctioneerd.
Doe ik iets verkeerd of is er iets anders aan de hand?

Thijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootzeilval waarvoor? 25 juli 2016 21:17 #754737

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18148
Het is natuurlijk maar de vraag of het ooit goed gefunctioneerd heeft. Persoonlijk zou ik het aanpassen, ik zie het nut niet zo van een vertraagde grootzeilval en al helemaal niet van een val waarvan je het grootste deel nooit gebruikt. En een zeil waarvan je het voorlijk niet op spanning kan zetten als dat nodig is zeilt ook niet echt fijn bij wat meer wind.

Gewoon het blokje bovenin er uit en ook afscheid nemen van het zware staaldraad. Vervangen door een enkele dunne Dyneema lijn met een aangesplitste dikkere lijn voor het deel wat door je handen en je stoppers gaat. En met af en toe een spuitje Teflonspray in de mastgroef hijs en strijk je je zeil een stuk makkelijker, geen vertraging nodig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootzeilval waarvoor? 25 juli 2016 22:22 #754743

Dat zou dan het blok zijn wat door de mast heen beweegt die er uit zou gaan.
De vraag is dan natuurlijk of je een dyneema lijn over de katrol in de top kan laten lopen dat zal een katrol zijn voor een staaldraad.
Het is trouwens niet zo dat het grootste deel van de val niet gebruikt,het blokje in de mast trek je naar beneden tot aan de voet van de mast.
Wel is het zo dat je een vreselijk lange val hebt meer dan twee keer de mast lengte,wat neer komt op zo'n 18 meter aan lijn.
Ik kan mij haast niet voorstellen dat het nooit goed gewerkt heeft,de boot is van '79 dan zou iemand die voor mij eigenaar geweest is dat toch al lang aangepast hebben,lijkt mij.

Thijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootzeilval waarvoor? 26 juli 2016 07:30 #754763

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18148
Juist omdat je Dyneema zo dun kunt nemen (zeg 5mm) gaat dat goed in combinatie met staaldraadblokjes.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootzeilval waarvoor? 26 juli 2016 23:13 #754926

Oke,dat klinkt als een plan nu nog de uitvoering.
Eerst maar eens zien aan dyneema te komen wat splitsbaar is en daar dan een polyester lijn aan zien te krijgen.
Vandaag weer aan het pi..len geweest en toen liep een deel van de gevlochten polyester lijn vast op het blok in de mast,niets dan elend dus zo.
Zijn zulke combi's zo te bestellen of word dit dhz werk?

Thijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootzeilval waarvoor? 27 juli 2016 06:26 #754941

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6242
de lijnenspecialist heeft een boekje, splitsen van moderne lijnen
daar staat volgens mij deze splits in
alle soorten lijn hebben ze ook
als (betaalde) service splitsen ze ook die lijnen voor je aan elkaar
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootzeilval waarvoor? 27 juli 2016 06:52 #754954

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
hoe zit het val beneden vast? stopper/kikker/hanekam etc?

Je kunt het misschien gewoon met gesloten portemonnee doen. Blokje aan eind van staaldraad erafhalen, lijn aan de staaldraad knopen en de boel zonder vertraging hijsen.

Heb je de lengte die het blok nodig had geƫlimineerd. Je blijft dan natuurlijk wel het gewicht van het staaldraad houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dubbele grootzeilval waarvoor? 27 juli 2016 21:59 #755185

Het boekje van de lijnenspecialist heb ik,en ik geloof dat er inderdaad een soort splits instaat die bedoeld is om verschillende lijnen aan elkaar te maken.
Alleen ben ik nog nooit verder gekomen dan een softshakel en een oogsplitsje.
Dus iets belangrijks als een val wil ik mij eigenlijk nog niet aan wagen.

Andere einde zit gewoon aan een oog bij de mastvoet geknoopt.
Of het blokje in de mast eenvoudig te verwijderen is weet ik eigenlijk niet ,daarvoor zal de mastvoet er af moeten denk ik.

Wat bedoel je met de lengte van het blok elimineren?
Dat gaat toch niet? dat ding zit er nu eenmaal in zoals het nu is en daar valt als zodanig niets te elimineren lijkt mij.

Thijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl