Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sneller over SB als over BB

Sneller over SB als over BB 27 juli 2016 21:22 #755175

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
We hadden al een tijdje de indruk dat de boot sneller vaart over SB dan over BB. Tijdens het laatste tochtje over niet stromend water dat maar eens getest mbv van de windhoek. Inderdaad verschil te merken. Hij loopt gewoon beter over SB.

Ik kan wel een paar dingen verzinnen waar dat aan ligt, maar hoor graag ook jullie suggesties. Want dat willen we er natuurlijk nog wel even uit hebben voor de 24uurs ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 27 juli 2016 21:42 #755180

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Mast niet rechtop, of verstaging sb en bb verschillende spanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 27 juli 2016 22:04 #755186

Is dat SOG of STW gemeten? maw kan het een log-artefact zijn?
Hoeveel scheelt het?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 27 juli 2016 22:25 #755188

Was dat niet iets met het Correolis effect ?
Oh nee, daardoor loopt een zeilschip hier juist over BB sneller vanwege de ruimer invallende wind hogerop in het zeil.
Mischien is jouw boot dan beter geschikt voor het zuidelijk halfrond ;)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 05:36 #755200

Is je windset op de graad nauwkeurig? Vast niet .
Voor ik het geloof graag eerst even alle details van de metingen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 juli 2016 05:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 05:37 #755201

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8107
canuma schreef :
Mast niet rechtop, of verstaging sb en bb verschillende spanning.

Mast niet rechtop zou mijn eerste idee ook zijn. Verschillende spanning in de stagen, mag je me uitleggen.... :unsure:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 05:55 #755205

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6677
Op platbodems is dat vaker wel dan niet het geval. Heeft daar meestal met de zwaarden te maken. Staat je kiel er recht onder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 06:15 #755206

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8016
Is bij mij ook zo.

Alleen:

Is de windset niet helemaal netjes op 0 geijkt, en ik zou ook niet weten hoe dat moest,
Zitten de vaantjes van de windex net niet symmetrisch,
Zit de loggever net niet in t midden van de boot,
Stroomt t Hollands Diep stiekem nog net een halve knoop.

Dus eigenlijk weet ik t gewoon niet.

De enige manier die ik echt zou weten, is op Echt stilstaand water, met een sleeplog.

Maar kom daar maar eens om.

Wel heb ik de mast netjes vertikaal gesteld. Met een net waterpasje. De meting van de lengte van de stagen kwam weer net niet uit. Daar zat BB en SB iets van 15 mm in. Gezien de produktie methoden van romp en dek, kan dat best.
Laatst bewerkt: 28 juli 2016 06:18 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 06:36 #755210

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Vergeet ook niet dat golven over de ene en andere boeg net iets ongunstiger kunnen inkomen. Maw te veel factoren om op papier tips te kunnen geven vermoed ik. Controleren of mast recht staat en stagen gelijke spanning hebben is een start alsmede caliberatie van instrumenten. (maar of je dat op de 0,5 graad nauwkeurig krijgt is de vraag en afhankelijk van de mogelijkheden met de set)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 07:22 #755216

Suggesties:
-meetfout
-golfslag
-latspanning te hoog, zeil dieper over een boeg
-winshear en trim
-asymmetrisch kiel profiel (is heel vaak zo!)
-tanks halfvol (verplaatsend gewicht)
-asymmetrisch roer
-kiel scheef
-wantputtingen slapper aan één kant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 07:29 #755220

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14578
Ongeacht of je boot sneller is over de ene boeg dan de ander is hier ter informatie een stukje uit de gebruiksaanwijzing van de NKE windset. Natuurlijk als je over de ene boeg een paar graden ruimer zeilt ga je over die boeg sneller.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 09:29 #755240

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Joop66 schreef :
Is bij mij ook zo.

Alleen:

Is de windset niet helemaal netjes op 0 geijkt, en ik zou ook niet weten hoe dat moest,
Zitten de vaantjes van de windex net niet symmetrisch,
Zit de loggever net niet in t midden van de boot,
Stroomt t Hollands Diep stiekem nog net een halve knoop.

Dus eigenlijk weet ik t gewoon niet.

De enige manier die ik echt zou weten, is op Echt stilstaand water, met een sleeplog.

Maar kom daar maar eens om.

Wel heb ik de mast netjes vertikaal gesteld. Met een net waterpasje. De meting van de lengte van de stagen kwam weer net niet uit. Daar zat BB en SB iets van 15 mm in. Gezien de produktie methoden van romp en dek, kan dat best.

Hoe doe je dat, die mast recht zetten met een waterpas?. Als je de mastkromming en helling er in hebt, kom je er niet uit met een waterpas stelling van de mast wanneer de boot stil ligt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 09:48 #755245

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5186
Dat vraag ik me ook af de mast met een waterpas recht zetten hoe doe je dat?
Meet je dan ook of het dek waterpas is? En wie zegt dat het dek waterpas gebouwd is of dat de kiel er recht onder zit?
En de genuarails zitten die evenveel van de hartlijn van het schip en lopen die even recht of even schuin?

Als dat allemaal klopt kijk je naar ballast bb versus sb en dan... ga je roer en kiel recht zetten....

Maar als het in de 24 uurs even hard over SB als BB moet gaan kan je gewoon over SB een puts uitgooien dan heb je het er ook uit.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 09:56 #755247

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3609
Wat zegt de GPS?
Hoeveel verschil is er?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 15:32 #755311

Mast zet je recht door te meten met een val. Je meet dan SB en bb naar het zelfde punt op je voetrail. Bb en SB onder de zelfde spanning. Val moet min of meer in het midden van de mast uitkomen. Wat handig kan zijn is de val met bijv een spin (zo'n elastieken ding) aan je voertaal te haken en dan te meten met een meetlat. Dan heb je een handenvrije methode om de val op gelijke spanning te houden. Als je val erg scheef uit de mast komt kun je uitrekenen wat het verschil moet zijn of je spi up gebruiken.
Laatst bewerkt: 28 juli 2016 15:33 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 16:02 #755315

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Baasklusje schreef :
Is je windset op de graad nauwkeurig? Vast niet .
Voor ik het geloof graag eerst even alle details van de metingen.

Ik heb geen details van metingen of de windset op de graad nauwkeurig is. 100% in het midden zal het heus niet zijn nee. Echter, als we op stilstaand water varen en er nauwelijks wind is kijk ik er altijd wel even naar. Motor full speed, vaste koers zodat de windvaan in de mast wel recht naar voren moet wijzen. Op de klok dan ook altijd de wijzer op 0 graden. Niet 100% waterdicht, maar vooralsnog naar beste kunnen ;)
Het zou natuurlijk best kunnen dat onze kiel niet recht onder de boot zit, maar daar kan ik zo weinig mee dat ik dat maar buiten beschouwing moet laten.
We hebben het vermoeden bevestigt tijdens het onbezeilde rak van Enkhuizen naar Medemblik. Er is vast nogal wat af te dingen op de wijze waarop, maar daarom ook dit topic ;)
Wat vooral opviel was dat we er veel langer over deden om op snelheid (sog) te komen. Als we dan op snelheid waren was het zomaar een halve knoop minder. Er was sprake van enige golfslag.
We koersten er op om zo'n 40gr schijnbare wind te varen. Daarna sturen op de telltales.

Vanmiddag aan de mast gemeten. Een extra leuvertje boven het grootzeil geplaatst, snapshakle van de grootschoot er aan vastgezet en in de haak van de snapshackle een stalen meetlint van 10 mtr. De val tot aan de knoop in de top gehesen en strak doorgezet. Op beide onderwanten een merkteken gezet op een meter hoogte. Meetlint tegen het merkteken aan getrokken en dat een paar keer herhaald om windvang (3 tot 5 kts) wat te ondervangen. Halve centimeter verschil, aan SB korter dan aan BB. Is dat veel, een halve cm?
De onderwanten gechekt door de val beneden vast te zetten, de val onderaan in de mastgroef te drukken en te kijken. Een heel lichte, minimale bocht naar BB. Eerst de masttop in het midden gezet, daarna een laatste slagje aan de onderwanten en metingen herhaald. Nu geen verschil meer.

Of beide zijden op even veel voorspanning staan weet ik niet zeker. Ze staan op een pittige spanning en geven over zowel BB als SB geen sjoege. Ze hangen dan zeker niet los oid.

Ik zal ook de merktekens bij de leiogen nog eens nalopen. Het zijn de oude van het vorige team nog, dus ik neem aan dat daar geen verschil in zit.
Laatst bewerkt: 28 juli 2016 16:06 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 16:29 #755324

aan SOG heb je niet veel als de TWS niet op de 0,1 kts gelijk was over SB en BB.
Idem voor de TWA op 1 graad; aan de wind luistert dat erg nauw.

Verder zijn de golven verschillend over SB en BB als je van Enkhuizen naar Mblik kruist met West. Ik doe dat nog al eens, de laatste 30 jaar ;-)
Over SB ga je er lekker soms tussendoor, over BB terug naar de wal is hakken.

Dus:
- eerst de windset calibreren (rondjes op de motor tot je er misselijk van wordt, op plat water en met regelmatige wind)
- dan de middenstand van de windset in het midden zetten (User Calibratie)
- en dan niet meer naar SOG kijken maar naar Performance, om windvariaties uit te sluiten.

Als er dan nog een verschil is (kleine kans) dan zoeken we verder ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 16:46 #755329

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6969
Ik zou het ook nog anders benaderen dan alleen sneller lopen over de ene boeg dan de ander. Je kan ook stellen dat je (gevoelsmatig) hoger loopt over de ene boeg dan de ander waarbij de snelheid identiek is op beide boegen op glad water. Als de kruishoek en de snelheid blijven binnen je Polar is er niks aan de hand. Heb je hier informatie over?

Stel bij een specifieke ware wind hoor je aan de wind 4 knopen door het water te lopen. Stel dat je dat dan doet? Hoe groot is je kruishoek dan? Ik zou een aantal keren tacken en je polar speed zoeken en dan kijken hoe groot je kruishoek is rekening houdend met drift.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 16:47 #755330

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Okeeh, als we weer op IJsselmeer gaan we weer verder.

Wat vind je van die halve cm verschil? Is dat veel voor een mast?

@ Michel: geen informatie over jouw benaderingswijze. Ik snap wel wat je wil. Is ook een interessante methode.
Laatst bewerkt: 28 juli 2016 16:49 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 17:04 #755333

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6969
Wat je eerst moet proberen is je gevoel van 'realiteit' scheiden. Althans, zo zou ik het aanvliegen. Stel dat je kruishoek 100 graden is over de grond en je snelheid dan wel conform polar is, is er wat dat betreft geen groot probleem als je zeg 10 graden drift rekent (elke boeg 5 graden) en je bij die wind 45 graden aan de wind zou moeten zeilen. Mogelijk zeggen je instrumenten dan dat je over de ene boeg hoger vaart dan over de andere boeg, dat is dan nog maar zeer de vraag.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 17:07 #755334

Een halve centimeter is veel.

Vaar eens op een relatief vlak stuk van je polar over SB eb bb. Dan zijn uitlijning minder belangrijk.

Ik heb het zelf ook regelmatig. Het kan me wel een kruisraketten kosten over beide voegen de juiste trim te vinden. Maar mijn boot trimt ook af en toe redelijk achtelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 17:12 #755337

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6969
proost :laugh:

kruisraketten? voegen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 19:31 #755368

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14578
koko schreef :
Ik heb geen details van metingen of de windset op de graad nauwkeurig is. 100% in het midden zal het heus niet zijn nee. Echter, als we op stilstaand water varen en er nauwelijks wind is kijk ik er altijd wel even naar. Motor full speed, vaste koers zodat de windvaan in de mast wel recht naar voren moet wijzen. Op de klok dan ook altijd de wijzer op 0 graden. Niet 100% waterdicht, maar vooralsnog naar beste kunnen ;)

Op de motor varend heb je dan geen schroef effect ? Alle boten die ik tot nu toe heb mogen varen hadden op de motor varend min of meer een gang zoals een krab. Met andere worden wanneer ik het roer los liet ging de boot rondjes varen. Om "rechtuit" te varen moest altijd het roer min of meer naar één kant gehouden worden. Dus vaar je ten opzichte van je rompvorm niet rechtuit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 28 juli 2016 19:38 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 28 juli 2016 22:02 #755395

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
3Noreen schreef :
koko schreef :
Ik heb geen details van metingen of de windset op de graad nauwkeurig is. 100% in het midden zal het heus niet zijn nee. Echter, als we op stilstaand water varen en er nauwelijks wind is kijk ik er altijd wel even naar. Motor full speed, vaste koers zodat de windvaan in de mast wel recht naar voren moet wijzen. Op de klok dan ook altijd de wijzer op 0 graden. Niet 100% waterdicht, maar vooralsnog naar beste kunnen ;)

Op de motor varend heb je dan geen schroef effect ? Alle boten die ik tot nu toe heb mogen varen hadden op de motor varend min of meer een gang zoals een krab. Met andere worden wanneer ik het roer los liet ging de boot rondjes varen. Om "rechtuit" te varen moest altijd het roer min of meer naar één kant gehouden worden. Dus vaar je ten opzichte van je rompvorm niet rechtuit.

Dank je, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik heb de motor wel eens in zijn vrij gezet en zo dat effect opgeheven. Maar ik was het eerlijk gezegd weer vergeten en heb dat de laatste keren niet gedaan. Ga ik doen. Bedankt!

Boarderbas heeft vast ruzie met de autocorrectie :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller over SB als over BB 02 aug 2016 19:29 #756377

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
De afgelopen dagen begonnen met eerst maar eens de gevorlsfactor uit te schakelen. We hebben geen uitgebreide test ronde met slagen over beide boegen gedaan, maar ik heb de performancemeter laten spreken. Zowel over SB als BB lukte het goed om tussen de 95 tot 100 procent performance te varen. Golfslag was wel een spelbreker, maar op twee stukken was er aardig te vergelijken.
Gevoelsmatog ging het wel makkelijker om over beide boegen goed op snelheid te komen.

Als we weer goed uit de voeten kunnen op het Eemmeer gaan we eens echt testen. Minder golfslag, maar eerst de plantentroep weg.
Laatst bewerkt: 02 aug 2016 19:30 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl