Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lewmar 44 3speed vervangen door selftailing lieren

Lewmar 44 3speed vervangen door selftailing lieren 28 juli 2016 21:32 #755389

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Het zat er al een tijd aan te komen en heb ar al wel wat over gesproken, maar nu moet het gewoon gaan gebeuren.

Vermits we van de rustige binnenwateren zijn verhuisd naar een plaatsje aan de Noordzee, merken we een hoge nood aan selftailing winchen.

Op onze First 35 staan standaard de race Lewmar winchen 44 3speed (bj1981)

Nu kan ik vinden dat deze een basis hebben van 7 1/4 inch ofte 184 mm

Binnen lewmar kan ik geen st winchen vinden met exact dezelfde basis afmetingen, bij Harken wel.

Wat is nu wijs?

Over gaan naar Lewmar ocean 46st of 45 ST Evo met een basis van 168 mm (de 50 ST hebben 181mm, maar dat gaat me bakken geld kosten) of compleet van merk switchen en de Harken 46.2 STA zetten.

We racen niet, dus gebruiksgemak heeft prioriteit.

O ja, reden is dat we bij ruiger weer met ons 2 nog willen kunnen werken en de kids onder blijven. Ze kunnen op dat moment dus niet helpen om spanning op de genuaschoten te houden als mijn halve trouwboek beide handen nodig heeft om te winchen.

Iemand raad? liefst wat onderbouwd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lewmar 44 3speed vervangen door selftailing lieren 29 juli 2016 06:18 #755405

Ik heb de Lewmar's 48ST er op staan. Kan er verder niks aan onderbouwen, nog amper ervaring mee, maar kom gerust een keer kijken als je in de buurt bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lewmar 44 3speed vervangen door selftailing lieren 29 juli 2016 07:09 #755411

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8016
Ik snap t niet: wat is t probleem van de kleinere basis van de nieuwe ST lieren? Ik zou zeggen: dan passen ze zeker!

Als het ging om de gaten patronen: die passen toch niet. Dus boren zul je.

Mbt Harken: ikzelf ben niet zo'n fan van de flimsy kunststof ring om de basis, die je alleen kunt vervangen door de lieren van het dek te halen. Die heb je zo stuk als de schoot er omheen gewikkeld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lewmar 44 3speed vervangen door selftailing lieren 29 juli 2016 19:45 #755627

Niet kijken naar de diameter de 6mm verschil aan de basis zal je niet echt merken dat is 3mm aan elke kant. Mocht je daar wel mee zitten dan heeft Lewmar ook een 48ST met een basis van 181mm. Belangrijker is welk model kracht technische voldoende is. Voldoen de huidige lieren maar mis je alleen de self tailing? Of wil je ook meer vertraging zodat het lieren makkelijker gaat.

Huidige lier heeft volgend mij de volgende specs:
44-3OR Gear: 1, 3, 8.7:1 Power Ratio: 5, 15, 44:1
www.pyacht.com/lewmar-winch-specs.htm

46ST Gear: 2.4:1, 7.6:1 Power Ratio: 13.9:1, 44.8:1
48ST Gear: 2.6:1, 9:1 Power Ratio: 13.9:1, 48.6:1
50ST Gear: 2.8:1, 10.5:1 Power Ratio: 13.8:1, 50.6:1
www.lewmar.com/Catalogue/GB-Pa...ion%2014%20LR.89.pdf
www.lewmar.com/Catalogue/GB-Pa...ion%2014%20LR.93.pdf

De power ratio van de 46ST is zo goed als gelijk aan als wat je nu hebt, mocht je wat meer vertraging willen dan is de 48ST ook een optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lewmar 44 3speed vervangen door selftailing lieren 29 juli 2016 20:07 #755637

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
De nieuwe lieren van Pontos iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lewmar 44 3speed vervangen door selftailing lieren 02 aug 2016 18:42 #756361

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Dank voor de reacties.

begrijp ondertussen nu iets van de gear en powerratio's.

Lewmar bekijk ik de Evo 45 en Ocean 46, zijn qua specs gelijk. begrijp enkel de strategie van Lewmar niet om deze naast elkaar te laten lopen.

Ocean 48 lijkt me ook interessant, maar kan ik niet makkelijk meer vinden.

Heb ook naar Harken gekeken (blijkt de nieuwe hofleverancier voor de nieuwe First lijn) maar die liggen toch duurder in prijs dan Lewmar en ik hoor er niet super dingen over.

Iemand ervaring met Antal XT lieren? Daar kom ik ook een 48 tegen.

Nu ik toch bezig ben, gelijk maar de winchen op het dak aanpakken (grootzeil val en genua val) kom ik daar goed met een 30st?

Wie trouwens nog lieren in de gezochte categorie heeft liggen, graag pm. Boot is van 1981, als ik daar 4 nieuwe lieren opzet verdubbeld die gelijk in waarde :woohoo: Goede occasions worden dus zeker overwogen.
Laatst bewerkt: 02 aug 2016 18:43 door Waterzot. Reden: schrijffout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lewmar 44 3speed vervangen door selftailing lieren 02 aug 2016 19:05 #756371

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
joostp schreef :
De nieuwe lieren van Pontos iets?

Wow wat zijn dat coole spullen zeg! prijzen zijn wel zowat dubbel van normale 2 speed. of is daar een adresje voor met mildere prijzen? :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lewmar 44 3speed vervangen door selftailing lieren 24 nov 2016 11:46 #787088

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
oud topic ophalen.

Weet niet of de mensen in dit topic onderhand voorzien zijn maar momenteel staan er een paar mooie joekels op marktplaats te koop.

Setje Andersen 78ST. prijs: N.O.T.K

heb zo geen link maar staat maar 1 setje op.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lewmar 44 3speed vervangen door selftailing lieren 24 nov 2016 12:41 #787107

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Waterzot schreef :
Dank voor de reacties.

begrijp ondertussen nu iets van de gear en powerratio's.

Lewmar bekijk ik de Evo 45 en Ocean 46, zijn qua specs gelijk. begrijp enkel de strategie van Lewmar niet om deze naast elkaar te laten lopen.

Ocean 48 lijkt me ook interessant, maar kan ik niet makkelijk meer vinden.

Heb ook naar Harken gekeken (blijkt de nieuwe hofleverancier voor de nieuwe First lijn) maar die liggen toch duurder in prijs dan Lewmar en ik hoor er niet super dingen over.

Iemand ervaring met Antal XT lieren? Daar kom ik ook een 48 tegen.

Nu ik toch bezig ben, gelijk maar de winchen op het dak aanpakken (grootzeil val en genua val) kom ik daar goed met een 30st?

Wie trouwens nog lieren in de gezochte categorie heeft liggen, graag pm. Boot is van 1981, als ik daar 4 nieuwe lieren opzet verdubbeld die gelijk in waarde :woohoo: Goede occasions worden dus zeker overwogen.

De nieuwe XT serie van Antal zijn hele fatsoenijke lieren. En zeer zeker voor die prijs! (Kniest heeft ze goed geprijsd en op voorraad)
Heb er zelf 2x een 40 van gekocht dit jaar (na wat mindere ervaringen met de voorlopers van de XT).
Die 48's hebben meteen ook goed 'power'.

Van de 30's heeft Antal 2 versie's: 1 met 1 versnelling en 1 met 2. Die laatste heeft dan een 1:1 (voor extra snel binnen halen) en dan meteen de 30.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lewmar 44 3speed vervangen door selftailing lieren 24 nov 2016 12:45 #787109

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Joop66 schreef :
...

Mbt Harken: ikzelf ben niet zo'n fan van de flimsy kunststof ring om de basis, die je alleen kunt vervangen door de lieren van het dek te halen. Die heb je zo stuk als de schoot er omheen gewikkeld is.

Die opmerking heb je veelvuldig geplaatst op ZF, echter: navraag bij diverse verkopende partijen (Kniest, Kok watersport etc.) leert dat dat in NL nog niet is voorgekomen.. dit terwijl als zich dit voor zou doen, de kopers zich bij hun moeten melden voor garantie... (en zij toch heel wat liertjes verkopen per jaar. (bedenk ook dat bijvoorbeeld een Pogo 30 standaard met deze lieren wordt uitgerust, en zonder dit probleem functioneert bij veeleisende gebruikers.))

Daarnaast: als je voorkeur bij de Harkens ligt (voor de TS in deze), dan zou je dit simpel op kunnen lossen door er een schuin klosje naast de lijmen, zodat een lijn waar kracht op komt direct omhoog schuift op de trommel.
Laatst bewerkt: 24 nov 2016 12:47 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lewmar 44 3speed vervangen door selftailing lieren 24 nov 2016 14:55 #787136

  • GeertM
  • GeertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
ZeeZin schreef :
Joop66 schreef :
...

Mbt Harken: ikzelf ben niet zo'n fan van de flimsy kunststof ring om de basis, die je alleen kunt vervangen door de lieren van het dek te halen. Die heb je zo stuk als de schoot er omheen gewikkeld is.

Die opmerking heb je veelvuldig geplaatst op ZF, echter: navraag bij diverse verkopende partijen (Kniest, Kok watersport etc.) leert dat dat in NL nog niet is voorgekomen.. dit terwijl als zich dit voor zou doen, de kopers zich bij hun moeten melden voor garantie... (en zij toch heel wat liertjes verkopen per jaar. (bedenk ook dat bijvoorbeeld een Pogo 30 standaard met deze lieren wordt uitgerust, en zonder dit probleem functioneert bij veeleisende gebruikers.))

Daarnaast: als je voorkeur bij de Harkens ligt (voor de TS in deze), dan zou je dit simpel op kunnen lossen door er een schuin klosje naast de lijmen, zodat een lijn waar kracht op komt direct omhoog schuift op de trommel.

Dat kan ik tegenspreken, want ik heb zelf wel eens meegemaakt dat die ring kapot ging door een schoot die om de basis strak trok. Het zal wel niet supervaak gebeuren, en je hoeft niet altijd meteen een nieuwe ring te kopen. Je kunt er natuurlijk wel mee te leven als je er een beetje om denkt, en die lier heeft ook wel weer positieve eigenschappen vergeleken met andere lieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl