Tikoes,
Mooi schip! Ben jij toevallig mijn achtebuurman (Royal Ditch - WVlelystad)
In dat geval kom ik héél graag mij even verlekkeren bij je aan dek en en passant even met je aan de verstaging pielen.
Aan een te lang stag kan het niet echt liggen. Zorg wel dat je bij het doorzetten van je bakstagen ook je achterstag meetrimt en de valspanning van de genua niet te hoog hebt.
Lees het (recente) draadje even van de Flow die een dergelijk probleem had bij een toptuig. Daarin wordt veel uitgelegd. Ook de roemruchte selden guide is een mooi document.
In het kort moet je voorstag op zijn strakst gecombineerd worden met een hele flinke mastbuiging.
Je hebt in ieder geval één van de lastigst te tunen rigs met rechte spreaders, alle stagen in één lijn en dan ook nog eens doorgestoken...het staat niet eens genoemd in de selden tuning guide
Zo over het bureau zonder de situatie gezien te hebben kon je wel eens belacheloos veel meer spanning op je achterstag moeten zetten en dan de mast weer een beetje richting het zinnige trekken met je checkstays voordat je genoeg spanning op je voorstag krijgt.
Vaak wordt gezegd dat je met je achterstag bij een fractioneel tuig niet je voorstagspanning regelt, maar dat is natuurlijk niet waar. Je kunt het er niet
helemaal mee op spanning krijgen en daarom heb je bakstagen om er een schepje bovenop te doen.