Officieel is de vleugelkiel ontworpen door Ben Lexcen (zijn tweede naam). De Amerikanen hebben nog geprobeerd de Nl-ers te laten bevestigen dat zij de kiel hadden ontworpen, zodat de Australia uitgesloten kon worden van deelname. De toenmalige rule liet buitenlandse bemoeienis in ontwerp en bouw niet toe namenlijk. Wageningen heeft toen een fax gemaakt om hun bemoeienis te ontkrachten omdat de Amerikanen via de vader van Johan Valentijn het Wageningen wat te heet onder de voeten maakte vd nl-ers.
In de handicap van de 12m1 rule kan bv minder diepgang of minder balast weer gecompenseerd worden met bv meer zeil. Het succes vd vleugelkiel in de 12m1 rule zat hem in de kleine diepgang en in het eindplaat effect vd kiel. Zowel een nl-se vliegtuig als maritieme ingenieur waren betrokken bij bet ontwerp. De vliegtuig ingenieur heeft het eindplaat effect o.a. geoptimalisseerd.
Het voordeel vd vleugelkiel zit hem dus in de lagere diepgang. Een diepe slanke kiel met bulb is zonder handicap de snelste zeiler.
Eerder in augustus '16 ben ik mijn broer een paar dagen met de Weatherly, Intrepid en Nefertiti wezen varen in Newport Ri, als je de juiste amerikaan erover vraagt weten ze nog alles op te rakelen over de Australia
en de strijd tussen Olin Stephens en Johan Valentijn (was werknemer geweest bij S&s).
Later is onder de magic (ligt in het nl-se willemstad) ook een vleugelkiel gezet.