Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!?

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 13:41 #764673

Aan de wartel van een blok wil ik op zo kort mogelijke afstand een glijring plaatsen.

Dit is iets wat je vroeger wellicht zou takelen of een of ander bindsel knopen, maar dit geheel wordt hoog belast.

De foto laat een mislukt "ik probeer gewoon iets" knutselwerkje zien, en geeft weer wat ik zou willen. Een glijring en oog zo dicht mogelijk op elkaar. Wie weet hoe dit wel moet/of dat kan!?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 13:47 #764674

die open kant van die bovenste ring is best scherp hoor. pas op dat die de dyneema niet doorsnijdt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 13:53 #764676

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
Die losse eindjes rechtsboven en links hebben geen functie neem ik aan? Is de RVS kous wel noodzakelijk? En hoe ziet de wartel er uit waar het aan moet?
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 13:57 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 13:57 #764678

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dit model RVS kous icm dyneema wordt ik niet echt blij van. Gebruik dan liever een eikous. Maar zoals Menno zegt: heeft die kous functie?

Verder is het een kwestie van heel dun dyneema nemen en dan de nodige keren rond wikkelen ipv 1 keer rond met een klein stukje. Kijk bijvoorbeeld eens naar de knoopomschrijving van de harken blokken met 'lashing'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 14:02 #764679

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Kun je geen twee van die friction-ringen gebruiken?
Eentje de lijn buitenom de ring en dan de lijn in het midden door de andere ring. De ringen staan dan haaks op elkaar en de verbindingslijn lijn ligt wat rechter. Met takelingen kruislings afwerken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 14:05 #764681

De wartel heeft een scherpe U-harp; daar past niets anders door...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 14:16 #764685

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dan met een eikous en een stuk dun dyneema. Maar blijf een beetje broddelwerk, al die verbindingen aan elkaar. Als er geen mooie strakke oplossing mogelijk is, dan werkt dat echter zeker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 15:03 #764701

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Experimenteer anders met een dunnere dyneemalijn van 2 of 3 mm. Die wikkel je afwisselend kruislings om de kous en de ring. Dan aftakelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 15:36 #764710

Dank voor de ideen!

Loopt nu maar even door een zware gladde harp om het concept te testen.

Dat concept moet het volgende probleem oplossen:
-stag moet met 1:40 vertraging af te stellen zijn;
-bereik moet groot zijn (voor-de-wind moet de runner ver uit te vieren zijn;
-heb geen zin om extra lieren en valstpppers aan te schaffen;
-huidige liefschootlier wil ik vrijhouden voor spi of bakstag;

Heb nu de oude 1:40 cascade ingekort zodat de 5loper daarin van bovenkant hekstoel tot onderkant spiegel aangetrokken kan worden. Cascade trekt dan aan een lelijk maar zwaar belastbaar HYE tufnol blok met curryklem. Idee is om na een overstag (met cascade in maximaal gevierde toestand) de toprunner op handkracht in die curryklem te trekken. Daarna de 5loper bedienen om het spul op spanning te zetten. Bij nieuwe overstag eerst cascade los en dan runner uit klem trekken. Idee was om op deze manier een groot bereik en een grote krachtoverbrenging te realiseren.

Ziet er niet mooi uit, maar zo dus:


Cascade gevierd, runner handvast


Cascade aangetrokken

Dit werkt in deze uitvoering NIET omdat:
-verjongde splitsen lopen zwaar door de glijringen;
-bereik is 80 cm 5-loper/40=2 cm beweging masttop.

Dom, dat is logisch natuurlijk. Bereik kan ik wel oplossen, maar dan komt dat voetblok boven de hekstoel en moet je gaan staan. Lijkt me niet veilig. En die weerstand door de glijringen... Als ik alles met blokken ga doen ben ik een vermogen kwijt bij deze belastbaarheid!

Toch maar op de lier dan!?

RVS strip op spiegel tot net boven dekhoogte, daar (ditzelfde) tufnol blok aan met een valstopper op dek tussen blok en lier?

Wat zijn jullie ideeen?
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 15:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 15:42 #764712

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
Nachtvlinder schreef :
De wartel heeft een scherpe U-harp; daar past niets anders door...
Past er in plaats van die scherpe harp geen andere harp in waar je de dyneema loop met een cow hitch aan kan zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 15:51 #764714

Gaat om de bovenste harp/beugel:


Zijn de afgerondde modellen los te koop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 15:57 #764716

  • Ben407
  • Ben407's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 147
Gewoon een blokje er aan vast waar de dyneema doorheen rolt in plaats van dat harpje?
on the first day, man created god
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 15:58 #764717

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
In plaats van beide harpen/D-sluitingen (platte en ronde) zou je toch 1 ronde D-sluiting kunnen gebruiken met dezelfde dikte als de pin van de platte?
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 15:58 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 16:03 #764718

Ben407 schreef :
Gewoon een blokje er aan vast waar de dyneema doorheen rolt in plaats van dat harpje?

Bij een swl van 800 kg zijn dat best kostbare blokjes! Zelfs dat HYE voetblok (1200 kg breeksterkte) is bijna eur 80.

Ga maar eens (en jullie hoop ik!) nadenken over een betere oplossing. Spullen die ik nu heb gekocht ga ik ook verlies op maken als dat op MP gaat. Beter eerst een goed idee, iets minder eigenwijs en dan in 1x goed dan dit soort tijdrovende en kostbare experimenten...

Jammer, nog steeds niet vaarklaar!
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 16:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 16:28 #764726

waarom maak je niet een kleine loop van dyneema

- laat je die rvs ring achtwege en in plaats daarvan zoek of of maak je een nylon opvulbus rond het mannetje van de D sluiting - of een stukje persleiding


- die ring kun je toch ook met twee stukjes garen links en rechts vastmaken aan de dynaama loop om hem op z'n plek te houden.
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 16:30 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 16:37 #764727

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik snap het idee. Hoe extreem is je uitbouw? Is het echt niet mogelijk met een enkele achterstag te werken? Met een flinke 'kraan' aan de masttop en een langere / stuggere flipper moet je toch een flinke uitbouw kunnen handlen. Anders lijkt een stopper aan dek en het gebruik van de loeflier toch de meest praktische oplossing. Evt 1 op 2 vertraagd dmv 2 glijringen. Voor wat meer lengte (hoeven splitsen niet door de ring) zou je de cascade over het dek naar voren kunnen laten lopen. Maar zelfs als je dat over 10m lengte doet heb je met 1:40 nog maar 1000/40= 25 cm netto bereik.

Dus je dubbele aanpak snap ik heel goed, zelfde idee als een grootschoot met finetune. Alleen gebruik je daarbij de vertraging van de grove takel ook nog steeds als je de fijne takel gebruikt. Dat zou je hier eigenlijk ook moeten realiseren, dan kan je cascade namelijk een factor 4 verminderd worden doordat je grofafstelling al een 1:4 vertraging heeft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 17:13 #764740

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Nachtvlinder schreef :
Ben407 schreef :
Gewoon een blokje er aan vast waar de dyneema doorheen rolt in plaats van dat harpje?

Bij een swl van 800 kg zijn dat best kostbare blokjes! Zelfs dat HYE voetblok (1200 kg breeksterkte) is bijna eur 80.

Ga maar eens (en jullie hoop ik!) nadenken over een betere oplossing. Spullen die ik nu heb gekocht ga ik ook verlies op maken als dat op MP gaat. Beter eerst een goed idee, iets minder eigenwijs en dan in 1x goed dan dit soort tijdrovende en kostbare experimenten...

Jammer, nog steeds niet vaarklaar!

Dat harpje en platte beugeltje op het blokje gaat toch zeker geen 800Kg houden???
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 17:27 #764759

FMJ: inderdaad, een soort finetune/versnellingsbak heb ik onbewust omschreven. Als het allemaal over rolletjes zou lopen had het wellicht gewerkt zoals ik hoopte, maar dan ben ik meer kwijt dan twee valstoppers.

Ja, uitbouw is behoorlijk. Ik had al een flipper (zie m'n andere draadje over het nieuwe tuig), maar die boog teveel door onder het gewicht van wat er aan hing. En ook daar teveel wrijving in de cascade: je moest echt mee helpen het spul echt slack te krijgen. Ergernis en vroeg of laat gaat dat natuurlijk een keer mis met gijpen...

Net goed gekeken en gemeten; ik ga twee rvs strips op de schuine spiegel monteren, zodat de bovenkant daarvan net boven dekhoogte uitkomt. Daar dan die voetblokken aan met verwijderde klem (onder dit soort spanningen krijg je die niet open). Treklijn ligt dan net boven dek en is goed uitgelijnd met de trommel van de schootlier. Op 1/3 van de afstand tussen blok en lier dan een goede valstopper. Met de dan 1:2 talie en een 30-lier bereik ik 1:60, meer dan voldoende, zou wellicht zonder die 1:2 kunnen. Licht lopend met een bereik zolang de lijn is. Doe nu met de bakstagen hetzelfde al, maar zonder stopper in de selftailer van de lier...

Dank voor het meedenken; heb veel te ingewikkeld gedacht. Glijringen zijn leuk, maar 3 in cascade met een 5-loper geeft 40x de wrijving natuurlijk!
Laatst bewerkt: 02 sept 2016 17:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 17:32 #764762

@WnW: volgens HYE wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 18:38 #764780

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De opzet op de foto is geen finetune idee maar twee losse takels. Als je 'm als een finetune zou uitvoeren dan heb je nog maar 1 glijring of klein blok nodig naast de kleine vijfloper ipv de 3 ringen nu..

Maar de oplossing die je nu van plan bent gaat ook goed bevallen denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 18:55 #764790

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Je openingsvraag zou ik beantwoorden met: zoek op "dyneema loop". Makkelijk te maken mooie ronde lus. Die kan je met dyneema takeling dichtnaaien tussen de twee ringen, waarbij je beetje moet opletten dat je de hoek over het oog niet te groot laat worden omdat dat de sterkte vermindert.

FMJ zegt het ook: in plaats van dat oog kun jebeter een Ronstan "sailmakers thimble" gebruiken:
www.ronstan.com/marine/range.asp?RnID=190
Die zijn véél sterker en hebben geen scherpe hoeken. In plaatje zie je ook wat ik bedoel met "opletten hoek over oog niet te groot"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 18:59 #764793

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
Je beantwoord in ieder geval mijn vraag volgens mij:
Een torentuig heeft dus kennelijk ook baat bij een verstelbare achterstag?

Dat is me namelijk niet duidelijk.
Groet van Paulien
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 02 sept 2016 19:36 #764801

Ja, bij een fractioneel tuig zoals hier (7/8) geef je de mast extra buiging en minder doorhang op het voorstag. Bij een topgetuigde mast is het effect op de voorstagdoorhang groter en het effect op de mastbuiging kleiner (mast buigt dan niet door het moment, nog wel door de toegenomen compressie-als er al wat prebend in zat tenminste, het begin van uitknikken eigenlijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe heet/moet/bestaat dit gekke Dymeema ding!? 03 sept 2016 11:33 #764903

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Hier maakt iemand zo'n ding wat jij wilt maken?
www.riggingdoctor.com/life-abo...ing-dyneema-deadeyes
Hij gebriukt verkeerde ogen: beter glijring of de genoemde Ronstan thimbles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl