Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verstelbare genuakarren maken

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 07:49 #767307

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Ik wil mijn beide genuakarren verstelbaar maken vanuit de kuip.



Ik zit te denken om het als volgt te doen. Aan de voorkant van de genuakar zit een gat. Hier monteer ik een blok:


Aan het einde van de rails monteer ik dan een dubbel schildpadblok (twee van deze op elkaar):


En vervolgens heb ik vlgs mij een vertraging van 3:1 en kan ik met een valstopper de lijn prima vanuit de kuip bedienen en mits er niet al teveel kracht op de genuaschoot staat de kar uitstekend bedienen.

Goede aanpak of zijn er betere manieren volgens jullie?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 08:12 #767312

ik heb ongeveer hetzelfde gedaan op mijn Jeanneau SO 32, maar met 2 enkele blokjes, werkt goed, mits ik de spanning van de schoot afhaal. ik heb ook een lijntje aan de achterkant van het karretje om het blok weer terug te kunnen halen naar achteren. ik heb goedkope blokjes gebruikt, 8 mm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 08:26 #767318

Goed idee. ALleen ik zou een ander merk blokken kiezen. Die lewmar hondsvot mol je geheid. Je staat er een keer op of er blijft een lijn pullikje habgen achter het ringethe en weg is het. Ik heb 2 van die blokken en er zit in beide al een bout omdat ik ze gesloopt heb.

Die childpadblokken zijn wel ok, alleen dat blauwe plastic wordt verkocht als zijnde de Isolatiebus, maar is daar veel te bros voor en verkruimeld. Weglaten, grote schroeven gebruiken.

Ik zou Harken Carbo 29mm blokje gebruiken of een Ronstan Orbit 40mm.

Waarom zet je geen dubbel blokje aan de kar, dan heb je 1:4. En een valstopper is onzinnig. Een klein camcleatje op je kuiprand of zijkant roef is voldoende.



(of je gestapelde/dubbele blokken neemt of viool maakt weinig uit)
Laatst bewerkt: 13 sept 2016 09:53 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 08:53 #767334

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Thx. Is wel een idee ja. Deze bedoel je dan, Sebastiaan?


40mm blok lijkt mij voldoende, jij?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 09:50 #767352

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Alleen door een vioolblok wordt je verstel mogelijkheid een stuk korter.Door de bouwlengte van het blok.Bij een dubbelblok scheelt dat toch weer een heel stuk..

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 09:53 #767354



29mm Carbo dubbel is zat

Anders van Lewmar deze met los verkrijgbaar hondsvot
Laatst bewerkt: 13 sept 2016 09:59 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 09:58 #767358

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Ankeraar32 schreef :
ik heb ook een lijntje aan de achterkant van het karretje om het blok weer terug te kunnen halen naar achteren.

Als je het aantal lijnen aan boord wilt beperken kan dit lijntje wegblijven. Zodra er druk op de schoot komt schuift het leioog meestal vanzelf weer naar achteren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 sept 2016 18:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 10:05 #767363

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8139
Werkt dat een beetje, met een ongelagerde kar? Ik overweeg ook mijn rails op deze manier aan te passen maar twijfel nog wat over de werking bij mijn aluminium slede op aluminium rails (Pfeiffer).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 10:15 #767366

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1416
Hans V schreef :
Ankeraar32 schreef :
ik heb ook een lijntje aan de achterkant van het karretje om het blok weer terug te kunnen halen naar achteren.

Als je het aantal lijnen aan boord wilt beperken kan dit lijntje wegblijven. Zodra er druk op de schoot komt schuift het lij-oog meestal vanzelf weer naar achteren.

Dit zal zeker gebeuren, anders helpt een sterk elastiek ook uitstekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 10:21 #767368

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Koezt schreef :
Werkt dat een beetje, met een ongelagerde kar? Ik overweeg ook mijn rails op deze manier aan te passen maar twijfel nog wat over de werking bij mijn aluminium slede op aluminium rails (Pfeiffer).

Waar je bij onze gelagerde karren met enige zeildruk de leiogen nog kunt verstellen zul je in jouw situatie de spanning waarschijnlijk eerst helemaal uit de schoot moeten hebben. En het tweede lijntje (om naar achteren te trekken) is met ongelagerde karren wellicht ook noodzakelijk.

Maar het lijkt me nog altijd sneller (en vooral veiliger) dan een niet vanuit de kuip verstelbare kar.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 13 sept 2016 18:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 10:26 #767370

Hans V schreef :
Ankeraar32 schreef :
ik heb ook een lijntje aan de achterkant van het karretje om het blok weer terug te kunnen halen naar achteren.

Als je het aantal lijnen aan boord wilt beperken kan dit lijntje wegblijven. Zodra er druk op de schoot komt schuift het lij-oog meestal vanzelf weer naar achteren.

Bij een t-rail vaak niet hoor. Ligt een beetje aan de kwaliteit, de lengte van de kar (schranken) en hoe schoon het is. Een fiks stuk shochcord zoals in het plaatje wat ik hierboven postte is meestal nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 13:55 #767417

de vertraging is eigenlijk niet zo belangrijk.
Ik heb 1 op 3, maar de kar naar voren gaat toch nooit (de schoot moet los).
En vieren moet voorzichtig met kleine stukjes, en daarvoor is een stopper nu juist wel handig.
Eventueel vieren op de lier, en dan de stopper weer erop.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 13 sept 2016 16:00 #767455

boarderbas schreef :
Hans V schreef :
Ankeraar32 schreef :
ik heb ook een lijntje aan de achterkant van het karretje om het blok weer terug te kunnen halen naar achteren.

Als je het aantal lijnen aan boord wilt beperken kan dit lijntje wegblijven. Zodra er druk op de schoot komt schuift het lij-oog meestal vanzelf weer naar achteren.

Bij een t-rail vaak niet hoor. Ligt een beetje aan de kwaliteit, de lengte van de kar (schranken) en hoe schoon het is. Een fiks stuk shochcord zoals in het plaatje wat ik hierboven postte is meestal nodig.

Ik heb een eenvoudige T-rail van Barton met een ongelagerd glijblok, zonder terughaallijn bleek het blok niet door de druk van de schoot naar achteren komen (soms wel, soms niet). Shockkoord zal ik eens
proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 14 sept 2016 16:51 #767789

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Op mijn vorige bootje had ik 1 lijn die vanaf de stopper weer doorliep naar de achterkant van de kar. Dan trek je hem meteen achteraan aan als je hem viert. Klein beetje overlengte of een blokje er tussen om hem terug te geleiden naar de achterkant.

Nu nog steeds old skool. Maar moet nog eens aangepast worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstelbare genuakarren maken 14 sept 2016 20:40 #767853

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Ik had lewmar 1 rails, karren gelagerd met Teflon. Dat liep heel stroef allemaal. Uiteraard kun je beginnen met shockkoord en later vervangen, idien gewenst door een extra lijntje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl