Goede morgen allemaal,
Mijn grootzeil is door dommigheid 2 keer gerepareerd maar nog best goed van vorm. Het is nu 10 jaar oud met ik denk zo'n 15.000 overwegend makkelijke mijlen achter zijn kiezen. Vanaf een knoopje of 12 aan de wind ware wind komt er een rif maar met 30 knopen of meer varen we ook uit in een tweede rif op ruime koersen. Het is een zeil met een PEN vezel (PENTEX ?) waarbij we 10 jaar terug een type zwaarder vezel hebben gekozen dan nodig was. Wel hebben we de tafeta lagen daardoor achterwege gelaten. Moet er ook een beetje leuk uitzien toch?
Wat ik merk is dat het zeil aan zijn einde begint te raken, punt alleen is dat dit zeer lokaal is in het zeil en er zit een patroon in.
- Door de doorgelaten latten vouw je het zeil vaak op dezelfde manier, op die plaatsen is het laminaat (de film) op sommige plekken zwakker geworden
- Daar waar er verstevigingen in het zeil zitten zoals bij reef ogen maar ook bij de uiteinde van zeillatten (voor en achter) vouwt het zeil bij opdoeken steeds op dezelfde plek. Precies op de plek tussen dik en dunner doek zeg maar, logisch ook.
- Bij de toplat vouwt door de fat head het zeil steeds op dezelfde plek, de ene keer naar de ene kant de andere keer naar de ander.
Het is dus de film die het begeeft, niet de vezels. Ik ben dat aan het repareren wat nog niet goed lukt maar dat schijnt aan mijn voorzichtigheid gelegen te hebben. Ik moet meer aceton gebruiken om het schoon te maken. Dat terzijde.
Ik denk aan een nieuw grootzeil en dan de oude voor de winter zeg maar. Wat kan ik nu doen om in dat nieuwe zeil deze euvels te voorkomen? Wat zijn in theorie mogelijke stappen?
- ik denk er al aan om de onderste latten niet meer doorgelat te nemen, dat zorgt al voor anders opdoeken
- ik zou de toplat steeds kunnen verwijderen bij opdoeken, liever niet maar het kan wel
- Lokaal dikkere films toepassen, of dubbel uitvoeren. heeft dat op voorhand al zin?
- Zijn de films al weer beter dan 10 jaar terug?
- Waar ik ook aan dacht is om niet meer bijvoorbeeld een versteviging bij een reefoog met rechte lijnen te laten snijden. Nu zitten er bijvoorbeeld patches op met kaarsrechte randen. Stel dat je daar nu mooie rond slingerende 'knipsels' van maakt, een soort van olievlek zeg maar, dan zal het zeil veel minder de neiging kunnen hebben om precies op een naad of overgangspunt van dik naar dun te kunnen vouwen. Klinkt dat logisch of lachwekkend?
Dus wat kan ik meenemen in mijn gesprek met de zeilmaker om de duurzaamheid van de film van het laminaat te verlengen?
Gr Michel