Nachtvlinder schreef :
dient de voorspanning ook een ander doel, namelijk om de mast meer stijfheid te geven. Een 7/8 tuig met gepijlde zalingen zonder voldoende voorspanning zal zich veel slapper gedragen (en minder extra spanning op het voorstag uitoefenen bij aantrekken van het achterstag) dan eenzelfde mast met meer voorspanning.
En dat is erg nodig als je kijkt naar de compressiekrachten op een mast.
Het Duitse artikel dat CeesS postte (zo meteen meer) berekent en meet een kracht naar beneden op de mastvoet van 5600 kg. Dat is 5 flinke auto's opgestapeld op de top van je mast. Om knikken te voorkomen MOET de verstaging strak genoeg staan.
Op de Capolavoro reken ik met nog iets meer, tot max iets van 9000 kg compressie op de mast. 50% meer dan het hele gewicht van de boot.....
Dat artikel dan.
Twee gekke dingen: de schoot-spanningen.
Het artikel zegt dat er 10 kts schijnbare wind was. Dus iets van 6 a 7 kts TWS.
Om dan 30 graden helling te varen is wel knap, maar het zal wel kunnen.
De gemeten schootspanningen (main en Genua) kloppen geheel niet met de berekeningen zoals Harken die aanbiedt (
www.harken.com/Calculators )
Gemeten genuaschoot volgens artikel: 297 kg. Harken berekent voor 29m2 bij 10 kts slechts 61 kg.... erg hard aan die schoot gedraaid, waarschijnlijk.
Grootschoot: gemeten 178 kg, volgens Harken 102 kg. Ergens klopt er dus iets niet...
De wanten dan.
Ik heb even aangenomen dat er 7 mm rod-rigging op het bootje staat, Rod wordt wel genoemd in het artikel, maar de diameter niet.... slordig. 7mm voor 33 voet is aannemelijk.
Met die aanname kun je de belasting uitdrukken in procenten, stilliggend en met 30 graden helling. Zie onder, het verschil in procenten tussen dock en upwind.
Dan komen de toenames (V1 en V2 vooral, die doen het werk) goed overeen met mijn meting: 30 graden helling geeft iets van 4 tot 7% extra belasting.
De load op de voorstag verdubbelt ruim, logisch aan de wind met die heel strakke genuaschoot
Wel veel,37% bij 10 kts AWS....
Wat ook opvalt is dat zeilend de loefwanten iets strakker komen, maar de lijwanten veel meer losser gaan staan... zie de laatste 3 kolommen. Deels te verklaren door spanning op de bakstag en de runner, de rest moet vervorming ergens zijn...