FMJ schreef :
Bovendien zal ook jij onderschrijven dat dacron naarmate de stabiliteit hoger wordt ook kwetsbaarder wordt.
Geenszins flauw bedoelt FMJ. Wat je zegt onderschrijf ik ten dele, als je uitleg ongeveer als volgt is: als je bedoelt te zeggen dat specifiek Dacron doek als bijvoorbeeld een 'high aspect' doek zoals Strong Fill, een mindere stabiliteit heeft in de bias richting, en om die reden een juiste trim vraagt, dan ben ik het eens hoor. Laat je Strong Fill een uurtje klapperen.. dan kun je wellicht schade verwachten omdat het doek vooral sterk is in de fill richting (logisch.. het is daar ook voor ontworpen). Dit soort zeilen kies je als zeiler bewust en past dus bij je kennis en kunde. Ben je minder kundig, neem dan stabiel doek, iets zwaarder dan advies en met dikke garens. Eens. Maar dan lever je wel in op vormvastheid en door het extra gewicht, ook op performance bij licht weer. Ik raad het niemand aan.. vooral ook omdat het probleem wat je schetst in de dagelijkse praktijk niet zo groot is.
Maar dit alles is toch iets anders dan beweren dat Dacron high performance zeilen "snel door UV doormidden gaan"... Dat is gewoon niet waar. UV is in NL niet de grootste boosdoener voor Dacron zeilen mits je normaal met de zeilen omgaat (en ja, uitzonderingen zie ook ik wel eens..).
In het verleden heeft er wel iets gespeeld met Challenge Sailcloth en UV. Dat ging om een specifiek type doek (Marblehead, bepaald gewicht doek) dat gemaakt is uit hele dunne garens en veel veel krimp maar weinig coating. Een super doek, zeer vormvast voor Dacron. Echter, let op.. in de Carib hadden sommige charter bedrijven (..) UV schade opgelopen. Deze boten werden verhuurd en lagen 360 dagen in de zon te dobberen. Dat is niet vergelijkbaar met NL.
Overigens heeft Challenge toentertijd ook een 'onderschrift' toegevoegd: dit type niet gebruiken bij charters in de Carib (of iets van deze strekking). Volgens mij hebben ze het nu onder controle. En zo komen verhalen de wereld in.
Harde coating "hoort niet thuis" op een cruiser.. dat heb ik al eerder gezegd. Daar wil men graag een 'soft hand'. Dat tegenwoordig veel goede Dacrons toch stug aanvoelen is een feit echter, een All Purpose van DP geeft in mijn dagelijkse praktijd geen permanente kreukels. Ook de Dacrons van Contender Fibercon Pro geven geen noemswaardige blijvende kreukels, laat staan schadelijke kreukels. Dat verhaal herken ik niet als algemeen beeld. Ook nog nooit iemand hier op ZF over gehoord (maar wellicht lees ik selectief en ga ik nu allemaal horror verhalen en foto's te zien krijgen
).
HTP plus en Polykote superfirm.. zijn geen oplossingen voor de gemiddelde toerzeiler. Dat deze super harde coating 'breekt' is wederom bekend en juist een bewuste keus. Je wenst een super stijf zeil.. en neemt, om reden van vorm/performance, de relatieve kwetsbaarheid op de koop toe. Bewust.
Wat betreft toerlaminaat: dit is ook Polyester (evenals Dacron) waar de garens enkel recht liggen tussen 2 lagen Mylar (je raadt het al, ook P...) en afgewerkt met Taffeta (je raadt het al.. ook.. p..). Dit type laminaat is prima voor de toerzeiler en clubracer. Geen voordeel qua gewicht, maar wel goed degelijk en iets beter vormvast dan de meeste Dacrons. Het blijft echter zo dat Mylar minder tegen herhaald vouwen kan, dan krimpt het namelijk, maar de verhalen hierover zijn tweezijdig: de 1 ervaart geen enkel probleem waar de ander wel degelijk een probleem ervaart. Zelfde type toerlaminaat. Het is soms gewoon moeilijk om iets te veralgemeniseren.. Geen enkel gebruik is hetzelfde, al denken we soms dat er 1 type toerzeiler en gebruik bestaat. Dat is helaas niet zo.
Om die reden hou ik tegenwoordig gewoon aan wat BK zegt over toerlaminaat, en zijn ervaringen veralgemeniseer ik maar (voor mijn eigen ervaringen uit de dagelijkse praktijk sluit ik mijn ogen). Kan ik hem de schuld geven als het niet klopt. Veel makkelijker.