Wij zijn op onze Dufour 405 Grand Large toe aan een nieuwe genua. We hebben inmiddels veel ervaring met de Elvstrøm standaard zeilen, we hebben nu de mogelijkheid om een zeilplan voor Saila te kiezen dat mogelijk beter aansluit bij ons vaargedrag.
De volgende afwegingen leg ik graag aan jullie voor:
1.
Twee aparte voorzeilen (130% genua, en kleinere fok op de wegneembare kotterstag voor als het wat meer doorwaait) of toch beter een zo goed mogelijk reefbare genua?. De overgang van 10-18 naar 18-24 knopen wind komt bij ons regelmatig voor, juist het gebied waarin je met twee voorzeilen zou wisselen. Maar ga je bij toenemende wind daadwerkelijk op het voordek de kotterstag zetten of blijft het kleinere voorzeil in de praktijk veelal ongebruikt in de zak? Als iemand hier zelf ervaring mee heeft hoor ik dat ook graag.
2.
Een toerlaminaat op onze 40 voeter of toch een high tech Dacron, gezien onze tochten met vaak ongetrainde crew (gasten) en minder kans op schimmel? En radiaal gesneden of crosscut? Onze huidige crosscut genua (iets zwaardere ‘offshore quality’ uitvoering dan de standaard Dacron zeilen) is na ruim 10.000 NM zijn vorm behoorlijk kwijt. Ik hoop met Vectran/Hydra Net/NorDac Radian zeilen de vorm langer vast te kunnen houden, maar weet niet of ik dat vooral van het betere doek of van een radiale bouwwijze moet verwachten. Concrete ideeën en ervaringen zijn welkom.
3. Voordat we nieuwe zeilen laten maken wil ik graag meer spanning (minder doorhang) op onze voorstag. Een tuiger raadde me destijds verstelbare achterstagen af vanwege ons fractionele tuig met gepeilde zalingen. Meer spanning op de achterstagen zou volgens hem weinig doen voor de voorstag spanning.
Hoe krijg ik bij ons licht fractionele tuig minder doorhang op onze voorstag? Onze zijstagen (D1,D2) staan naar mijn idee flink op spanning, ik weet niet hoeveel marge we hier te vergeven hebben.
4. De kotterstag zit boven bij de mast
erg dicht op de voorstag met rolgenua. Lijkt me niet optimaal, maar in een ander draadje werd opgemerkt dat je bij meer wind weinig last van de opgerolde Genua in de aanstromende lucht zou hebben. We hebben hier geen ervaring mee.
Moeten we deze korte afstand meenemen in de afweging voor 1 of 2 voorzeilen?
Wat achtergrond informatie voor de meedenkers:
Tot nu toe voeren we met grootzeil zoals op bovenstaand zeilplan en de 130% (rol)genua. De wegneembare kotterstag gebruiken we met deze zeilvoering niet. We zeilen het hele jaar door, vaak met gasten (die we ook veel laten doen als ze dat willen). Hoewel we erop toezien dat de zeilen niet staan te klapperen hebben ze meer te verduren dan wanneer we de boot alleen zelf zouden varen. Vaargebied is IJsselmeer/Markermeer/Wadden maar ook open zee bij tochten naar de Kanaaleilanden, Engeland, Zweden, etc..
Het windbereik waarin we zeilen loopt van ongeveer 6 tot zo'n 32 knopen wind. Het zwaartepunt ligt op 7-25 knopen wind. Verslechtert het weer tijdens een langere tocht dan komt >32 knopen wind uiteraard ook voor.
Het gemak van onze rolreef genua is groot (reven vanuit de kuip) maar zonder shapetape blijft er van de vorm in gereefde stand weinig over. En juist bij wat meer wind is de belasting van een gedeeltelijk ingerolde 130% genua ook niet optimaal. De wat zwaardere kwaliteit dacron heeft bij harde wind het vervormen beperkt maar is bij licht weer niet optimaal.
We varen geen wedstrijden maar houden de boot in het hierboven genoemde windbereik wel graag gaande. We trimmen ook regelmatig voor tiende knopen snelheidswinst. Ik investeer liever meer in zeilen die je ook daadwerkelijk en regelmatig gebruikt dan in een mooie verzameling die nauwelijks uit de zak komt en alleen maar ruimte in ligt te nemen. Voor heel licht weer sluit ik niet uit dat we een gennaker aanschaffen, maar dat heeft momenteel geen prioriteit.