Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: leuver los om te reven

leuver los om te reven 24 okt 2016 09:58 #778129

Dit jaar een lijntje getrokken naar de kuip, zodat ik vandaar kan reven.
Nou zit er in mijn grootzeil onder de eerste ring ook nog een leuver.

Dat houdt in dat ik dan tijdens reven nog naar de mast toe moetmet los voorlijk om de pin uit de mast te halen zodat die ene leuver uit de gleuf gehaald kan worden. Pin er weer in en dan terug naar de kuip en reven.
Daarmee is het principe van reven van uit de kuip dus weer helemaal weg.

Nu vaar ik met de leuver altijd los. Moet het echt nodig zijn dan kan het rif er eenvoudig en snel in.

Zit er aan te denken om de hele leuver er uit te halen.

Wat denken jullie?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 10:05 #778133

Als je hem iets naar beneden verplaatst (de zeilmaker) dan heb je boven de leuver een stuk voorlijk dat als het goed is lang genoeg is om naar beneden te halen en op de reefhaak vast te zetten. (of met het touwtje).
Goede zeilmakers doen dat vanzelf ;-) Op de Capolavoro gaan er 3 reven in zonder ook maar 1 leuver eruit te halen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 10:06 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 10:08 #778134

Een andere manier is de pin eruit te laten en de invoeropening voor de leuvers af te dekken met een plaatje zodat de leuvers helemaal naar beneden kunnen( zie foto zoals dat bij mijn boot zit, indien nodig kun je er ook aan elke kant eentje maken natuurlijk).
Maar er zijn ook speciale dingen voor te koop.:
www.seldenmast.com/products/pd...808-E-50-51.pdf.html
Ad



Laatst bewerkt: 24 okt 2016 10:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 10:19 #778139

Lijkt een interessante oplossing, maar.... is dat een rvs-plaatje op een alu-mast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 10:46 #778157

Zeker, net als rvs stagen op een alu mast ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 10:58 #778160

zuipschuit schreef :
Lijkt een interessante oplossing, maar.... is dat een rvs-plaatje op een alu-mast?

Geen probleem hoor. Zit al 38 jaar zo want je ziet het ook op deze foto van de originele brochure uit 1977( www.leisureclubholland.nl/Broc...e-27-1977-Folder.pdf )
Alleen het boutje smeer ik een keer per jaar bij het optuigen even in met siliconenvet.Het plaatje zelf zit immers miet strak teken de mast aan zoals veel andere zaken dus zoiets als duralac is echt niet nodig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 11:16 #778163

Het is al een tijdje geleden dat ik in de mast geweest ben maar volgens mij is de aansluiting van de stagen geisoleerd tov de alu-mast.

Het plaatje is volgens mij niet geisoleerd, vandaar mijn opmerking.
Als het geen probleem oplevert zoveel te beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 11:25 #778165

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Baasklusje schreef :
Goede zeilmakers doen dat vanzelf ;-)

Om Doyle Sails hier even te verdedigen.. (ooit werd hij hier kritiekloos 'aanbeden' maar nu moet ik het echt even voor hem opnemen) dat is niet altijd per direct mogelijk en is per situatie anders. Je zet er voor de veiligheid al een smiley achter, maar toch.. Het is meer afhankelijk van de mastenbouwen dan van de zeilmaker, in veel gevallen..
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 11:34 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 11:29 #778166

Oh het zou nog best kunnen dat ik het ook ver genoeg kan aantrekken zonder de leuver eruit te halen.
Ik heb dat eigenlijk nog nooit overwogen, en dus ook niet geprobeerd!
Maar dat is mijn dommigheid.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 11:33 #778168

heb je het al met een touwtje tussen de eerste twee leuvers geprobeert

groeten
Frank

www.zeilersforum.nl/index.php/...g-grootzeil-aan-mast
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 11:40 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 11:52 #778172

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7999
Yep, hier een lijntje tussen een serie leuvers waardoor de leuvers prima kunnen blijven zitten, ook bij het derde rif. Mijn andere grootzeil had dat niet en toen snapte ik pas waar dat touwtje voor was :)
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 11:53 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 12:47 #778188

Dat van die zeilinvoer opening heb ik zo opgelost. Werkt probleemloos.
Inderdaad rvs tussen aluminum, maar tot dusver geen problemen, waarschijnlijk omdat het niet echt strak tegen elkaar zit, en ik ook montage vet gebruik.
Rvs kokertje kan ook van aluminium gemaakt worden natuurlijk.
Bijlagen:
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 13:06 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 13:15 #778205

zuipschuit schreef :
Het is al een tijdje geleden dat ik in de mast geweest ben maar volgens mij is de aansluiting van de stagen geisoleerd tov de alu-mast.

Hoe denk je dat te realiseren? Dat zou hooguit mogelijk zijn bij een verstaging met haakterminals maar zeker niet bij de wat oudere boten die i.h.a. gewoon verstaging hebben met ingewalste ogen die om een rvs pen vast zitten.
Maar ik zou zo zeggen , meet de weerstand eens tussen een stag en je mast.

Overigens zou je natuurlijk ook een aluminium plaatje kunnen nemen ( bij voorkeur Dural ) of eventueel zelfs monel en dan met een monel boutje. Wordt er wel een beetje exotisch van , dat wel :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 13:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 13:25 #778209

of gewoon kunststof. Op zich is het wel een mooi idee.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 13:38 #778213

Ik moet dat zelf niet realiseren, dat heeft een vakman vroeger gedaan. Ik dacht een kunststof plaatje gezien te hebben tussen de rvs aanhechting van de terminal en het aluminium van de mast.

Hetgeen me helemaal logisch lijkt. Als je een stuk rvs-beslag op je mast monteert moet je toch ook isoleren anders corrodeert de hele boel weg.
Maar ik denk dat we nu wel een beetje off-topic zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 14:50 #778239

In ieder geval is dat niet zo als de bevestiging aan de masttop ook van aluminium ( masttop en mast zijn een geheel) is zoals bij mijn boot en ook bij de andere Leisures.
En die leven al minstens 34 jaar want toen brandde de werf af :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leuver los om te reven 24 okt 2016 17:42 #778281

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27461
roozeboos schreef :
of gewoon kunststof. Op zich is het wel een mooi idee.

Op mijn eigen mast (Sparcraft, bijna 40 jaar oud) zit inderdaad (naast de mastgroef) zo'n kunststof plaatje, op z'n plek gehouden door een kunststof vleugelmoer. Die op zijn beurt weer op een uitstekend draadeind van rvs zit, dat op onduidelijke wijze is vastgemaakt in de mast..
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 17:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl