boarderbas schreef :
Ik kan ook een nadeel bedenken aan een te stijve anti-torsielijn; Op de eindstukken moet je het moment aanbrengen. Als de lijn stijver is dan de torsie die je er met het oog en de daarbij optredende torsie-verzwakking aan kunt brengen kan dat de levensduur verminderen. Die RVS heeft een geringe rek-bij-breuk. Door de splitsen/de wijze van aanmaken, zullen niet alle strengen evenveel belast worden en gaan er mogelijk enkele door de vloeigrens heen en zullen breken.
Bij een stevig windje kunnen er flinke klappen op komen als het furlen even niet soepel verloopt. Een stijve lijn brengt al dat geweld door op de ogen.
Buigen of barsten zeg maar....
Het trof me dat de dure maatwerk torque ropes die ik in Düsseldorf in handen had soms zo stijf zijn als een stang. Het was bijna geen touw meer, maar een massieve "rod". Moeilijk oprolbaar, (ik bedoel daarmee in zeilzak op te ruimen door rollen; "opschieten") en niet vouwbaar.
Mijn ding is dan véél flexibeler, goed oprolbaar (dus in zeilzak te doen) en enigszins vouwbaar.
Mocht onverhoopt het RvS probleem geven en neemt de dyneema kern het nog lang genoeg over om geen breuk te geven.
Ik gebruik nu nog 8mm dyneema, dat is veel sterker dan de confectie torque ropes.
Ik ga in toekomstige versies 6mm of misschien wel 5mm gebruiken. Die 5mm is met rond de 2500kg breeksterkte meer dan genoeg.
De dikte die je nodig hebt in goede torque rope ("hoe dikker hoe beter" -tot op zekere hoogte...) bouw ik dan op door een nylon opvulling door de dyneema op te voeren van 4 of misschien wel 6mm