Kreeg de code0 op woensdagmorgen, één dag voor de small ships race binnen.
Kon 'm dus op de steiger nog een beetje proberen. In post hierboven toonde ik al de roller op de spriet; hier het zeil uitgerold:
Het is m'n eerste laminaat zeil!
De combinatie van versterkt blok bovenin de mast, nieuwe Dyneema val èn m'n enorme takel op de waterstag maakt het mogelijk om het voorlijk (mijn zelfgemaakte torque-rope) "snaarstrak" te spannen.
De eindloze lijn heb ik op maat gemaakt met een blok erin, wat ik in de kuip met shockcord op spanning kan zetten.
De Karver furler heeft een blokkeer systeem, wat het prettig maakt met solozeilen: het zeil rolt aleeen uit als ik dat wil..
Het uitrollen gaat natuurlijk heel soepel, maar ook het inrollen gaat zeer soepel en licht. Ook halve wind zeilend.
De torque-rope functioneert perfect. De anti-torsie werking is erg goed, maar dat wist ik wel: die werking is beter dan de standaard door touwfabrikanten geleverde..
Enkele relevante code0 quotes uit mijn SSR verslagje:
.....Zo een tijd doorgesukkeld, terwijl heel veel andere bootjes mij op ploffende stinkertjes voorbij varen.
..... Op enig moment (rond 17:00) is de wind en richting genoeg om de spiksplinternieuwe codezero op m'n boegspriet in te zetten. De zeilmaker heeft alles op alles gezet om die dinsdag nog klaar te maken en in IJmuiden afgeleverd te krijgen.
Het werkt! De angst dat m'n mooie boegspriet de allereerste keer als een rietje af zal breken komt gelukkig nog niet uit.. het waait dan ook maar een knoop of 5-6.
Rond 21:00 kan de spi erop. Ook ben ik dan toe aan m'n eerste slaapjes, en voor het eerst van m'n leven slaap ik als solozeiler onder langzaam toenemende wind 3,5 uur onder spi. Leuk!
De wind draait rond 0:30 meer voorlijk zodat de spi eraf moet. Vervolgens de codezero er weer op. Wat werkt dat makkelijk! Onder ligt toenemende wind (schijnbaar rond de 9knp, soms tot 12) ga ik met mooie snelheid de nacht door en maak m'n slaapjes.
In de ochtend zelfs constant rond de 6knp snelheid met nog steeds weinig wind.
Rond het middaguur moet de code0 eraf omdat de wind nog meer voorlijk komt en gaat de genua erop.
Om 16:15 ben ik in Lowestoft.
......
Zondagochtend om 04:30 de haven uit, lekkere wind, de code0 kan er direct op. Ik heb dan maar 3uur geslapen dus ga ik snel weer de slaapzak in zodra alles stabiel loopt. Tot een uur of 9 maak ik m'n slaapjes.
De hele dag sleurt het code0 ding me met forse snelheid voort. Regelmatig 9knp surfs, éénmaal 10,2. Nog steeds knapt de spriet niet af, zelfs niet bij soms even 20knp wind. Later de genua er weer op. Nog voor donker ben ik in IJmuiden.
Ik maak nog een filmpje van de hele werking van code0 hijsen; boegspriet zetten, uitrollen en inrollen.