@ZeeZin, onderstaand draadje lijkt me voor jou ook nuttig eens door te lezen/kijken. Dit omdat een track in lengterichting van je boot niet helemaal doet wat je wilt én omdat je nog geen ervaring hebt met wélke sheeting angle voor jouw boot optimaal is. Een dergelijk systeem geeft je precies de extra vrijheidsgraad die je nodig hebt/zou kunnen hebben. Zeker als je een HA-achtig iets wilt laten maken wat met een relatief lage schoothoek werkt.
Dyneema Loops/Blocks as an Alternative to a Jib Car
Ik ga komend seizoen -tussen kerst en nieuwjaar al eigenlijk
- experimenteren hiermee bij mijn HA fok. Dit omdat mijn genuarail eigenlijk precies dát is: een
genuarail. Net vóór de wantputting komt een verstelbare downhaul. Haaks daarop, richting een blok aan de mastvoet een barberhauler. HA gaat net voor de wanten langs en kan nog 30 cm naar binnen voor die (met maximale spanning op achterlijk) klem loopt tegen de ronding van de opbouw. M'n zeilmaker waarschuwde me al dat ik "op het randje zat" qua sheeting angle; ik haal nu net 19 gr. Heb nu bij doorgezette schoot voldoende snelheidspotentieel om hóger te komen (maar dat lukt bij die 19 gr nu natuurlijk niet).
BK heeft afgelopen najaar m'n ogen geopend over het belang van een goede sheeting: m'n genua kan ik sinds die trimclinic naar buiten trekken, bij mijn HA dient dat juist naar binnen te zijn...
Uit dat draadje:
moving a car fixed at deck level forward and aft has the same effect as moving a block or eye which stands above deck level, up and down. It changes the sheet angle in the vertical plane. This has the effect of changing the balance of tension of tension between leech and foot of the sail, at least, when the clew is somewhat aligned with the track (works less and less well as the clew goes out when you're off the wind).
The other control -- sheet lead inboard and outboard -- changes the position of the clew and so the orientation of the sail to the wind -- somewhat like the mainsheet traveller. It is something I have desperately longed for for my headsails. The horrible compromise has always been to compensate for the wrong clew position by slacking or hardening the sheet so that at least part of the sail is working. For example, the sheet lead for my staysail is far too far inboard, for sailing off the wind, so the clew is hooked inboard. So forget the bottom part of the sail working at all; you just fiddle with the sheet until at least the top part works. I started barber hauling the staysail because of this. But that's just one example of a more global problem, which this new sheet lead system solves.