jmarinis schreef :
Om de doorvaarthoogte anderhalve meter te verlagen is het al voldoende om de mast een graad of 20 achterover te laten zakken. Je hoeft dus niet telkens de mast helemaal te laten zakken. De krachten op de strijkinstallatie zijn het eerste stuk nog klein, en dat maakt het makkelijker om dit uit te voeren tijdens het varen.
Allereerst zou ik maar rekenen met verlagen van de doorvaarthoogte naar 12 meter, immers, je moet rekening houden met opwaaiing en golven die een dagje zeilen dan onmogelijk maken.En niet voor niets biedt C-yacht een mastoptie van 10 meter aan.(
www.c-yacht.com/wp-content/upl...omis-999-1990-NL.pdf )
En om de mastlengte te verlagen naar 10,5 meter zul je de mast 33 graden moeten laten zakken en dan is de kracht al iets meer dan de helft van volledig gestreken!
Ga je uit van een mast van 60 kg al dat een trekkracht vergen bij een volledige bokkepoot van dik 135 kg en je hebt dus zeker een takel nodig. Bij een zesschijfs takel wordt dat ongeveer 30 kg , bij vierschijfs al dik 45 kg.( ik heb eventueel een Excel programma voor je om zoiets zelf te berekenen).
Overigens heb je ook zeker strijkwanten nodig anders kost zoiets al gauw een mastvoet want een dergelijke mast netjes met de hand zijdelings te fixeren lukt echt niet.
En v.w.b. de doorvaarthoogte , ben je zeker van die 14 meter ? Want ik vind een hoogte van maar 1,5 meter tussen waterlijn en mastvoet nogal weinig en bovendien vermoed ik dat je de hoogte van antenne , toplicht e.d. niet hebt meegerekend.Compromis heeft dat zeker niet gedaan in hun folder.
Ad