Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Extra mastbeslag - kan dit zomaar ?

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 02 jan 2017 21:27 #796581

Beste ZF'ers,

Het oog voor de spiboom zit veel te hoog als ik de boom wil uitzetten op de genua op voor de windse koers. De boom hangt dan als het ware (bij weinig wind) aan het zeil en trekt het achterlijk dicht ipv het open te houden.
Kan ik zomaar een extra oog op de mast plaatsen thv de giek (dus een 70-tal cm lager dan het bestaande) ?
Is er hier geen gevaar dat de mast beschadigd wordt of onder spanning scheurt of haarscheurtjes krijgt bij het boren van 2 of 3 gaten ?

Toch liever even navragen

Dank voor jullie reacties/ervaringen
Herman
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 02 jan 2017 21:30 #796583

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Kan hoor.. je kunt ook overwegen om een rail te plaatsen, Han je oog in hoogte verstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 02 jan 2017 21:35 #796587

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4078
Houten of aluminium mast?

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 02 jan 2017 21:37 #796588

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
je zou de boom ook met de ophouden omhoog kunnen houden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 02 jan 2017 22:28 #796610

AdB schreef :
Houten of aluminium mast?

A
Lijkt een etap22 te zijn... alu.
Rail is mooi maar een extra oog is geen probleem lijkt me.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 02 jan 2017 22:56 #796618

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4078
ISO788 Hans schreef :
AdB schreef :
Houten of aluminium mast?

A
Lijkt een etap22 te zijn... alu.
Rail is mooi maar een extra oog is geen probleem lijkt me.

Leuk ! Heb ook een Etap 22, lekker veel vlees in die dikke mast om te poppen.
Gewoon een rvs oog met monel popnagels op de juiste hoogte poppen,
en vergeet de isolatie-pasta niet.

Heb sinds deze zomer een Etap 22 en al een antenne-steun, een spi-blok en 2
kikkers op de mast gepopt, geen probleem.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 04 jan 2017 19:04 #797231

Ok,

Bedankt voor de verschillende reacties.

Geen zorgen maken dus & gewoon plaatsen.

Grtz,
Herman
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 04 jan 2017 19:58 #797248

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
How, interessant draadje aangezien ik er ook een extra oog in wil poppen voor de spi. Die isolatie pasta is dat een soort vet wat geleiding juist voorkomt en het aluminium er dus aan gaat?
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 04 jan 2017 20:28 #797257

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7602
MvdLans schreef :
How, interessant draadje aangezien ik er ook een extra oog in wil poppen voor de spi. Die isolatie pasta is dat een soort vet wat geleiding juist voorkomt en het aluminium er dus aan gaat?
De isolatie pasta, zoals deze, is een soort vet dat zoals ook gemeld op de site, isoleert en beschermt tegen corrosie, met name tegen galvanische corrosie bij verbindingen waar RVS en aluminium op elkaar zitten.

Ik gebruik het ook op de accupolen, nadat de accuklemmen gemonteerd zijn. Dan sluit dit vet het metaal af van de lucht zodat geen corrosie kan optreden.
( Niet voldoende echter om je 12V te isoleren ! ! )
Geen aandelen, noch in Lanacote noch in de watersportwinkel.
Er bestaan ook andere merken, en soms is het in een goede vakwinkel goedkoper als bij de watersportwinkel.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 04 jan 2017 22:36 #797309

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Komt oog op een gedeelte van de mast waar veel spanning zit?

Voorkom spanningcorrosie
Een spiraalboor geeft altijd een ruw oppervlakte aan een gat, visueel niet zichtbaar. Door spanning in de mast kant in het ruwe oppervlakte van het gat spanningscorrosie optreden, zo opstaan altijd scheuren in een gat. Dan is beter gat te ruimen en voorboren met dia van de voorloper van de ruimer. Dia ruimer 0,1 mm groter dan dia bevestigingspopnagel of bout (dia zoals tabel popnagels van Keeszeiler). Niet scherpe boor levert extra warmte tijdens boren waardoor aluminium in directe omgeving van samenstelling kan veranderen wat extra verzwakking oplevert. Bij grotere gaten met een extra klein boortje voorboren, dus 2 keer boren 1 keer ruimen om teveel warmte ontwikkeling te voorkomen en zuiver op afteken plek te kunnen boren te boren.

Voorkom galvanische corrosie
Primer gat en bevestigingsmiddel (dun) van te voren en laten drogen. Bevestigingsmiddel plaatsen met kit of wat Tony2920 aangeeft. Zorg ervoor een dikke krul kit rondom begin schacht aan te brengen en druk boutje/popnagel er in, hiermee wordt de speling egaal gevuld zonder luchtbellen. De speling van 0,1 is hier prima voor en geeft een strakke sterke verbinding. Een minuscuul krasje in mast coating, b.v. door het laten lopen van boortje, waarover een rvs schetsplaatje o.i.d. komt te zitten van het oog, ontstaat galvanische corrosie, niet zichtbaar meer. Reden om contactvlak schetsplaatje en mast een dun laagje kit aan te brengen, daarna schetsplaat rondom afkitten en kop van bevestigingsmiddel afkitten. Hiermee voorkom je dat vocht er tussen schetsplaat en boutgat kan kruipen. Nooit met potloot op blank aluminum aftekenen, begint meteen onzichtbaar in te vreten.

Bij elkaar geeft dit een duurzame verbinding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 04 jan 2017 22:41 #797312

Technisch is hier boven prima beschreven hoe een extra oog monteert, heb ik niets aan toe te voegen.

Let wel even op (vooraf dus) of er geen schoten achter het oog kunnen blijven hangen of dat je je knieën er gemeen aan kan stoten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 05 jan 2017 16:56 #797472

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4078
kbakker schreef :
Komt oog op een gedeelte van de mast waar veel spanning zit?

Nee, allereerst is de mast van een Etap 22 erg zwaar gebouwd voor een scheepje van 6.5 meter.
Daarbij is de zeilboot ook nog eens ondertuigd.
Het betreffende oog wordt gebruikt om de genua uit te bomen, niet voor de spi, dus zal de belasting
wel meevallen.

Overigens mijn complimenten voor een technisch helder verhaal.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 05 jan 2017 16:59 door AdB. Reden: spelfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 05 jan 2017 20:34 #797563

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Praktische aanvulling

Bij gebruik van een spiraalboor ontstaat aan achterzijde geboorde gat meestal een kraagje en veelal een flinke krul die vast zit en niet weggehaald kan worden. Dit is een eigenschap van snijpunten spiraalboor. Die kale krul kan tussen een popnagel of blindnut klem komen te zitten. Het gaat altijd corroderen en zal binnenzijde mast oppervlakte kunnen aantasten! Een ruimer snijdt aan de zijkanten en zal van voorgeboorde gat het kraagje en de krul wegsnijden! Dit is een minor detail maar kan in de duurzaamheid van invloed zijn.

Blank aluminium is het beste te beschermen tegen corrosie door een etsende laag te creëren met Alodine. In dit oude topic is meer informatie hierover te vinden. Het is giftig, gewoon voorzichtig mee omgaan. In vloeibare vorm is Alodine 1201 te verkrijgen, zie de datasheets. Gebruik een wattip en voorkom dat restdruppels in de mast terecht komen. Ook is alodine in stift vorm te verkrijgbaar, dit hoef je niet te blussen en is na drogen direct klaar voor gebruik. Zeer makkelijk in gebruik maar duur. Voor een gat de stift zo nodig bijsnijden of overbrengen naar een wattip en hiermee het gat behandelen. In het algemeen kunnen alleen giftige C6 stoffen vrijkomen als je in gedroogde toestand gaat schuren, dus voor dit gebruik heb je er geen last van. Voor een echt duurzamer oplossing zijn deze middelen het duurzaamst.

Noot: bedenk dat de etsende werking van vloeibare alodine maar een zeer beperkte tijd zijn werk mag doen en dient tijdig geblust te worden anders werkt het averechts, zie zijn datasheets. Zowel vloeistof als stift zijn beperkt houdbaar.

Een alternatief is een etsende primer zoals een zink chromate primer, lastig aan te komen. Alternatief hiervoor is deze etsende primer die makkelijker verkrijgbaar is. Gebruik een wattipje (nat spuiten of deppen met de primer) om gat te behandelen. Door wattip goed nat te maken kun je zelfs aan binnenkant mast goed rondom het gat primer aanbrengen.

Een schetsplaat wordt bij gebruik van kit als het ware vastgelijmd. Moet het een afneembare schetsplaat worden gebruik dan aan éénzijde een huishoudfolie, plakt die strak vast voor het gebruik. Na monteren meteen overtollige kit verwijderen. Daarna folie wegknippen en brand met aansteker overtollige weg. Schetsplaat rondom afkitten, folie mag niet meer zichtbaar zijn om vocht inwerking langs droge zijde tegen te gaan. Folie nooit wegsnijden langs schetsplaat, hiermee beschadig je de mastcoating.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 05 jan 2017 20:35 #797564

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
@AdB
Heb deze praktische tips aangehaald daar ik van ander masttopic begreep dat er nogal wat spanning in de mast kan voorkomen. Je bepaald zelf in hoeverre duurzaamheid voor je belangrijk is. Bedenk dat een laagje primer of kit in het gat voor jouw geval al veel kan betekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 05 jan 2017 20:37 #797565

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooie details kbakker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 05 jan 2017 23:23 #797608

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4078
Tsjonge jonguh.

Ik geloof dat de TS vroeg of het verantwoord is om een oog op de mast
van zijn Etap 22 te poppen. En ik geef aan dat het mogelijk is , mits hij
gebruikt maakt van monel popnagels (nieuw topic?) en de juiste isolatie
pasta, zoals deze;

www.kokwatersport.nl/product-i...egen-electrolyse.jpg

Etap 22 is een zeiljachtje uit de jaren 70/80 uitgerust met een zware alu
mast en zal echt niet nog eens 40 jaren zeilen met het genoemde oog in
de mast.

Laat de TS gewoon een oog in de mast poppen, in plaats van hem/haar
af te schrikken met een overdaad aan technische informatie, welke weinig
relevant is op zo'n klein jachtje. Gewoon doen, zeg ik.

Voor de opbouw van een nieuwe alu mast voor een ocean-going jacht oid
kan ik mij helemaal vinden in het commentaar van kbakker.

De verjongde alu mast van mijn Tornado sport catamaran is erg dun, moet
dit voorjaar een gedeelte van het beslag in de masttop vervangen. Ga de
aanbevelingen van kbakker zeker gebruiken.

A

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 05 jan 2017 23:31 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 06 jan 2017 08:12 #797627

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
AdB schreef :
Etap 22 is een zeiljachtje uit de jaren 70/80 uitgerust met een zware alu
mast en zal echt niet nog eens 40 jaren zeilen met het genoemde oog in
de mast.

Hier sluit ik me helemaal bij aan en had hetzelfde al besloten. Mijn notendop is ook bijna 40 jaar en gaat nog best een tijdje mee maar nog een cyclus van 40 jaren betwijfel ik.

Ik zal er voor de vorm een beetje kit tussen doen (maar dit is meer om het waterdicht te houden) en gewoon vastpoppen met de nagels die ik heb.

Niet te moeilijk denken & doen!
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 06 jan 2017 09:22 #797646

Hallo allen,

Heel veel nuttige info en tips.
Evengoed nog 1 laatste vraag.
Alu popnagels gebruiken of is er iets anders in de handel dat beter is ?

Tx
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 06 jan 2017 11:41 #797700

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6319
Even lezen? ja, er is iets beters; Monel popnagels :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 22 feb 2017 08:57 #811499

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2314
Ik moet zeggen dat ik wel blij ben met die extra info. Ik heb nu ook een Etap 22 en wil ook extra mastbeslag aanbrengen, maar op (korte) termijn wil ik ook een ocean-going jacht aanschaffen, dus alle info in 1 topic is alleen maar handig, nietwaar? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 22 feb 2017 09:31 #811519

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15778
hverhelst schreef :
Beste ZF'ers,

Het oog voor de spiboom zit veel te hoog als ik de boom wil uitzetten op de genua op voor de windse koers. De boom hangt dan als het ware (bij weinig wind) aan het zeil en trekt het achterlijk dicht ipv het open te houden.
Kan ik zomaar een extra oog op de mast plaatsen thv de giek (dus een 70-tal cm lager dan het bestaande) ?
Is er hier geen gevaar dat de mast beschadigd wordt of onder spanning scheurt of haarscheurtjes krijgt bij het boren van 2 of 3 gaten ?

Toch liever even navragen

Dank voor jullie reacties/ervaringen
Herman

Je hebt afdoende reactie op de vraag of het kan. Het kan dus, maar je lost je probleem (het dichttrekken van de spi door het gewicht van de boom) er helemaal niet mee op. Dat komt namelijk niet door de hoogte van het oog, maar door het gewicht van de boom. Duit wees je er al op: maak ook een ophouder aan je spiboom. (Ophouder is een verstelbaar lijntje dat boven het boomoog uit/van de mast komt en bij gebruik aan de spiboom wordt gehaakt. Door het lijntje te verstellen verstel je automatisch de hoogte van de boom/schoothoek van je spi en vangt de ophouder het gewicht op).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 22 feb 2017 19:43 #811646

Beste Koko & Co

Bedankt voor de vele reacties en tips.
Het lijkt me aangewezen om inderdaad eerst te proberen met een eenvoudige
ophaler alvorens nieuw beslag te monteren.

Wordt vervolgd

Bedankt
Herman
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra mastbeslag - kan dit zomaar ? 23 feb 2017 07:27 #811751

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15778
Herman,
Ik vermoed zomaar dat er al een blokje aan je mast zit ergens. Bij mij komt het ophouderlijntje ergens halverwege uit de mast. Bij veel schepen loopt het lijntje echter buitenom. Dan zit er een oogje of beugeltje op de mast, waar je een blokje aan kan hangen. Vaak net boven de babystag, soms er onder.
Aan je spinakerboom hoort dan een spruit te zitten met een oog in het midden. (Spruit is een lijntje van het ene uiteinde naar het andere uiteinde van de boom).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl