boarderbas schreef :
Waarschijnlijk inderdaad dit type, met twee halende parten en een dubbele klem:
Harken site two speed systems
Als je toch gaat aanpassen, dan is een gecascadeerd systeem effectiever:
Harken site met fine-tune systemen
In het laaste geval heb je welliswaar een lijn extra in de kuip, maar die is dun en duidelijk anders dan de schoot zelf. In het eerste geval heb je bij bijv 8x vertraagd 2x zo veel schoot nodig als 4x. Dat is een beste berg spaghetti. Het uitlopen van de schoot gaat éénvoudiger bij een gecascadeerd systeem. Bij een 8x vertraagde schoot heb je 4x zo veel weerstand als bij een 4 x vertraagde schoot en moet je met minder wind je giek wegdrukken om de schoot uit te laten lopen.
Bij een gecascadeerd systeem trek je je schoot aan de wind aan en vaar je de rest met de finetune in de hand, zoals je de schoot in de hand hebt bij een optimist. Je vangt dan moeiteloos ieder vlaagje op met weinig kracht.
Het nadeel van een gecascadeerd systeem , vaker finetune genoemd is dat er bij bv een klapgijp een blok op ooghoogte overkomt wat ernstige schade of verwonding kan veroorzaken.
Als je continu met een wedstrijd bemanning vaart is de bemanning vaak allerter zodat die klapgijp niet zo vaak voorkomt door betere controle, maar als je ook met je gezin vaart en er ontstaat een klapgijp dan kunnen de gevolgen wel eens fataal zijn.
Een tijdje terug (enkele jaren) stond hierover een stukje in een engels blad waar dit een dodelijk ongeluk werd..
Hiervoor houd ik het bij een 2 parts halend systeem van easymatic , echter deze blokken gaan wel eens kapot...
gr marcel