Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lijnen en low friction rings

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 07:04 #822225

Hallo! Na periode van (intensief) meelezen en een enkel berichtje op dit forum heb ik zelf een aantal vragen. Omdat het hier volgens mij een goede gewoonte is jezelf dan even voor te stellen doe ik dat bij deze. Vanaf mijn jeugd heb ik een behoorlijk tijd intensief wedstrijd gezeild in onder andere de Mirror, Pion, J/22 en X-35. Na vaarstop van 5 jaren hebben we vorig jaar, na een paar keer huren, een boot gekocht om met het gezin mee te varen. Afgelopen zomer was de eerste vakantie op ons eigen schip: Dankbaarheid. Voor het nieuwe seizoen wil ik wat aanpassingen doen om die het varen makkelijker (lichter) maken. Hierbij gaat het me zowel om de bediening als het lichter laten lopen van lijnen. Om dit te bereiken heb ik de volgende ideeën:
1. Extra vertraging op het achterstag door middel van het een cascade (dynema kern en low friction rings) in combinatie met vertraging door middel van 2x drie-schijfs-blokken.
2. Vervangen van de vallen van 10 mm polyester door 8 mm dynema
3. Vervangen van de smeerrepen van 10 mm polyester door 8 mm dynema
4. Extra vertraging op de neerhouder door middel van cascade en blokken.
Ik kreeg als advies om bij het vervangen van de smeerrepen om deze niet rechtstreeks door de reefogen in het zeil te laten lopen maar hier een low friction ring een strop aan te maken en daar de smeerreep door te laten lopen. Mijn vraag is, als ik dat doe, welke maat (binnen diameter) ringen moet ik gebruiken om de smeerreep daar soepel door heen te laten lopen. Dit laatste vooral bij het ontreven.
Mijn idee is om voor de vallen en smeerrepen D-performance lijnen te gebruiken. Of zijn er betere alternatieven?
Het gaat om een boot van 35 voet en een grootzeil van 35m2.

Groeten,
Dankbaarheid
Dankbaarheid is een deugd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 07:10 #822230

Hoi Dankbaarheid,

Voor wat berekeningen en overdenkingen rondom achterstagtrim zie Pimp my masttoptuigage

Masttop red je het niet met een cascade. Heb je fractioneel, dan redt je het met 1:16 of 1:32, afhankelijk van hoe stijf je mast is.

Overweeg je vallen te verjongen, dan loopt het nog soepeler, maar geen nieuw stuk touw compenseert versleten masttop- of mastvoetblokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 09:11 #822267

Hallo Boarderbas,

Had ik er bij moeten zetten. Het gaat om een fractioneel getuigde mast. Maar niet heel sterk verjongd.

Het achterstag splitst nu in tweeën met aan het achterstag een blok en dan een 2x2 schijfs vertraging. Mijn idee was die splitsing vervangen door dynema ring. Dan starten met cascade met 2 extra ringen en dan een 2+3 schijfs vertraging. Zou ook nog een 2x3 schijfs kunnen zijn.

Dat zou toch verlichting moeten geven.

Groeten,

Dankbaarheid
Dankbaarheid is een deugd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 09:15 #822269

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18089
Ik lees allemaal verstandige aanpassingen, alleen bij het toepassen van low-friction rings bij de reefogen heb ik wat bedenkingen. Ik vraag me af hoe je dat zou moeten monteren en ook of dit geen oplossing is voor een niet-bestaand probleem. Door het toepassen van nieuwe 8mm dyneema smeerrepen loopt alles al aanzienlijk soepeler dan met (wellicht enigszins versleten) 10mm polyester is mijn ervaring. Je zou daarom kunnen overwegen om het eerst eens gewoon op de normale wijze (smeerreep door reefoog) te proberen. Als het je dan niet soepel genoeg gaat kan je altijd nog oplossingen met low-friction rings gaan monteren. Ik vermoed echter dat je je die kosten en moeite kunt besparen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 09:52 #822278

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Dankbaarheid schreef :
Hallo Boarderbas,

Had ik er bij moeten zetten. Het gaat om een fractioneel getuigde mast. Maar niet heel sterk verjongd.

Het achterstag splitst nu in tweeën met aan het achterstag een blok en dan een 2x2 schijfs vertraging. Mijn idee was die splitsing vervangen door dynema ring. Dan starten met cascade met 2 extra ringen en dan een 2+3 schijfs vertraging. Zou ook nog een 2x3 schijfs kunnen zijn.

Dat zou toch verlichting moeten geven.

Groeten,

Dankbaarheid
Mijn 7/8 mast (31 voeter) is niet verjongd. Mijn achterstagspanner bestaat uit een 6x vertraagde takel die via een dubbele cascade de achterstag op spanning zit. (totaal 24x vertraagd dus).

In mijn ervaring ruim genoeg voor mijn bootje. Kan morgen kijken hoe het op de Dehler 36 van bekenden zit.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 10:03 #822280

De achterstagsplits is al een 2x vertraging. Als dat nu een schijf is en je gaat naar een low friction ring, word dat slechter. Schijven zijn altijd beter.

ALs je daarna een cascade zet heb je 1:4. Als je die bedient met een 1:6 takel heb je dus een 1:24 systeem. Lijkt me ok. Die 2e cascade is dan niet nodig.

Mijn tip: scoor wat cheapass blokjes uit de rommelbak en test alles een beetje uit (rekening houdend dat nieuwe blokken mooier lopen). Zo kun je de bevestiging en de lijnloop optimaliseren en in één keer het juiste kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 10:25 #822286

@ilCigno,

De low friction rings bij de reefogen waren niet om het soepeler te laten lopen maar om de belasting in een scherpe hoek bij de reefogen te voorkomen. Het idee is/was om de ringen met een strop/loop aan de reefogen te maken.

@Koerzt
Dank voor je bericht. Ik hoor graag hoe het bij die dehler zit.

@Borderbas
Helder. Ik vervang de blokjes niet. Ik zie trouwens dat na de splitsing nog een staaldraad vertraging zit.
Mijn idee is dus de staaldraad vervangen voor twee dynema vertragingen en de takel van vier schijven naar 5 of 6 schijven. Maar wellicht een goed idee om het eerst met deze blokken te doen en dan in stap 2 de blokken te vervangen. Dan kan ik testen. Ik heb geprobeerd een foto toe te voegen. Weet niet of dat lukt.

Groeten,

Dankbaarheid




Dankbaarheid is een deugd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 10:29 #822288

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8154
Ik kan me voorstellen dat low friction ringen best kunnen werken, maar dan wel met een single braid, volledig Dyneema.

Dat heeft een erg lage wrijving, maar inderdaad nog altijd meer dan een gewone double braid lijn met een cheap-ass blokje.

Hèt grote voordeel van die ringen is, dat ze weinig wegen. Dus vooral interessant op plekken waar het risico bestaat dat je een blok tegen je knar gezwiept krijgt. Bakstagen. En ja, ze zien er wel super cool uit. Dat wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 11:21 #822297

Dankbaarheid, je hent nu 2x2x4 = 1:16

Let er op dat je blokken braamvrij zijn!!! Meestal als er staaldraad in gelopen heeft is het daarna ongeschikt voor dyneema.

Let er op dat met dergelijke hoge evrtragingen de performance van de blokken zelf erg belangrijk word.

Laten die oude blokken glijlagerblokken zijn en niet al te jong. Laat ze eens 12% verlies per schijf hebben.

Dat betekend dat de takel zonder wrijving je 400% kracht zou geven, maar door de weerstand is de kracht 400*0,884 = 240%!!

Die ongelagerde RVS blokken zijn ook niet erg soepel, dus bij een effecientie van 80% geeft die eerste cascade je 240%*2*0,85 = 408%. De splitsing geeft je daarna totaal 652%. Een heel stuk weg van de 1600% die de 1:16 je belooft!

Nu mag je voor een low friction ring niew ongeveer 0,85 rekenen. Verouderd zal dat naar de 0,75 gaan. Een niet te duur setje gelagerde blokken doet nieuw 0,95 en verouderd 0,9.

Maak je een 1:6 als eerste takel en laat je er twee cascades in zitten dan heb je dus nieuw:

6*0,956*4*0,852 = 1: 12,75 netto

oud:

6*0,96*4*0,752 = 1:7,2 netto


Het telt allemaal zo lekker op en dat realiseren weinigen zich. Dit is ook de reden waarom je zelden vertragingen hoger dan 1:6 ziet. Daarboven heeft extra vertragen veel minder zin!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 11:56 #822303

Hallo Boarderbas,

Dank voor het meedenken. Dit helpt me. Ik ga dus het blokje van het staaldraad controleren op bramen en bij bij twijfel vervangen. De takel wordt van gelagerde blokken (was al het plan)

Is de D-performance 8mm wat jou betreft en goede keuze voor de vallen en smeerrepen?

Hoeveel groter moet de diameter van een low fiction ring minimaal zijn dan de diameter van de lijn die er doorheen loopt?

Groeten,

Dankbaarheid
Dankbaarheid is een deugd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 12:07 #822304

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18089
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Lancelin Albatros lijnen voor dit werk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 14:16 #822323

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16713
Is de D-performance 8mm wat jou betreft en goede keuze voor de vallen en smeerrepen?

Wij hebben deze lijnen gekocht als smeerreep met in gedachten de D-performance van een paar jaar geleden. Die lijn die je nu geleverd krijgt als je 8mm besteld is hooguit 7,8 mm dik. Een maat dikker, de 10 mm. is dan wel weer bijna 11 mm. Vroeger was dezelfde lijn 9 mm. Het is maar hopen dat de nieuwe uitvoering net zo sterk is als de oude?
Ik vond hem zo dun dat ik er een cover overheen gezet heb op de plek van de reefogen. Ik zou ook voor een iets dikkere gaan maar niet de 10 want die is weer te lomp voor een 32 m2 zeil.
Gezien de forse bedragen die je voor lijn betaald eerst een sample aanvragen!

Laatst bewerkt: 31 mrt 2017 14:18 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 14:32 #822328

Dankbaarheid, Kaal dyneema is totaal ongeschikt als val of waat dan ook wat je in je hand moet hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 14:38 #822332

Uiteraard alleen dynema kern waar ze niet in de hand komen. De halende delen dacht ik dus aan D-performance van de lijnenspecialist. De opmerking van hollere zet me weer aan het denken. Maar goeddunken is prima, zeker aan de boot.
Dankbaarheid is een deugd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 31 mrt 2017 14:45 #822335

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16713
De D-performance is wel betaalbaar overigens en op zich een mooie lijn maar valt dun!
Wij hebben de hele boot vol gehangen met nieuwe lijnen en daar loop je echt op leeg. Liros heeft mooi spul en ook zeer betaalbaar. Nergens zo goedkoop tegen gekomen dan bij Fockschotshop.de. De bestelling moet je wel per mail doen en dan een rekening vragen om te betalen. De spullen liggen dan met 1,5 week op de mat!
Sommigen hier hadden wel de opmerking dat bepaalde types lijn aan de gladde kant waren.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2017 14:46 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 01 apr 2017 11:38 #822532

Welke ervaring hebben jullie met de maat low friction ring? Welke binnen diameter bij welke diameter lijn. Is bijvoorbeeld 14mm diameter ring voldoende bij 8 mm lijn?
Dankbaarheid is een deugd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 01 apr 2017 13:04 #822544

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16713
Kijk eens in dit draadje, daar staat een en ander aan leuke info!
www.zeilersforum.nl/index.php/...cks?start=200#815656
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 01 apr 2017 13:14 #822547

Dank je. Ik ga kijken!
Dankbaarheid is een deugd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 01 apr 2017 13:39 #822551

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16713
Laatst bewerkt: 01 apr 2017 13:39 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 01 apr 2017 13:48 #822553

En een overzicht waar de geadviseerde lijndiktes vermeld staan. Dank je wel Holtere!
Dankbaarheid is een deugd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijnen en low friction rings 03 apr 2017 09:52 #823041

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Dankbaarheid schreef :
@ilCigno,


@Koerzt
Dank voor je bericht. Ik hoor graag hoe het bij die dehler zit.

Ik heb even voor je gekeken. Die 36CWS heeft dezelfde setup als wij. 6x vertraagd dus en dan een dubbele cascade maakt 1:24.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl