Dankbaarheid, je hent nu 2x2x4 = 1:16
Let er op dat je blokken braamvrij zijn!!! Meestal als er staaldraad in gelopen heeft is het daarna ongeschikt voor dyneema.
Let er op dat met dergelijke hoge evrtragingen de performance van de blokken zelf erg belangrijk word.
Laten die oude blokken glijlagerblokken zijn en niet al te jong. Laat ze eens 12% verlies per schijf hebben.
Dat betekend dat de takel zonder wrijving je 400% kracht zou geven, maar door de weerstand is de kracht 400*0,884 = 240%!!
Die ongelagerde RVS blokken zijn ook niet erg soepel, dus bij een effecientie van 80% geeft die eerste cascade je 240%*2*0,85 = 408%. De splitsing geeft je daarna totaal 652%. Een heel stuk weg van de 1600% die de 1:16 je belooft!
Nu mag je voor een low friction ring niew ongeveer 0,85 rekenen. Verouderd zal dat naar de 0,75 gaan. Een niet te duur setje gelagerde blokken doet nieuw 0,95 en verouderd 0,9.
Maak je een 1:6 als eerste takel en laat je er twee cascades in zitten dan heb je dus nieuw:
6*0,956*4*0,852 = 1: 12,75 netto
oud:
6*0,96*4*0,752 = 1:7,2 netto
Het telt allemaal zo lekker op en dat realiseren weinigen zich. Dit is ook de reden waarom je zelden vertragingen hoger dan 1:6 ziet. Daarboven heeft extra vertragen veel minder zin!