Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verstaging vervangen Etap 22

Verstaging vervangen Etap 22 25 apr 2017 08:10 #829381

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1406
@Saeftinghe

Als we toch met de auto gaan vergelijken, als 1 van mn banden te ver versleten is voor de APK dan vervang ik op zn minst ook de andere kant (links/rechts) en vaak zelfs de hele set.

Ik ben wel benieuwd naar de leeftijd van de verstaging maar denk dat de fijnste optie is om meteen naar vervanging te kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 25 apr 2017 08:37 #829396

ManneeB,

Je hebt de boodschap in de vergelijking gemist.

Vier nieuwe banden op de auto, één lekke band door iets scherpste raken, dan ook 4 nieuwe banden of mogelijk zelfs een nieuwe auto. Geen APK binnen korte tijd.

Nu duidelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 25 apr 2017 09:01 #829405

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2282
Bedankt voor de vele reacties. Ik kan natuurlijk onmogelijk bepalen hoe oud de verstaging is, maar het zou me niets verbazen als die inderdaad zo oud is als de boot zelf. Complete vervanging lijkt me dus wel zo veilig.

De mast ligt inmiddels plat en de verstaging ligt er nog naast. Ik zal het los gaan halen en beoordelen hoe die bolterminals eraan toe zijn. Misschien het beste om het gewoon zo in het geheel weg te brengen en samen met de tuiger te beoordelen wat er mogelijk/nodig is.

Ik heb geen haast. Ik heb de afgelopen maanden gewoon gezeild, dus de boot mag nu even voor onderhoud rusten. Er zijn nog wat meer dingetjes aan te pakken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 25 apr 2017 09:49 #829417

Xander,

Een tuiger zal altijd nieuw adviseren, buiten dat het z´n broodwinning is, zal hij geen risico nemen dat er verborgen dingen zijn die hij ook niet kan waarnemen. Volkomen terecht vind ik.

Op de eerste foto lijkt het dat de buitenste, meest rechtse spanner niet helemaal in lijn is, maar dat kan vertekening op de foto zijn.

Die zeskante wartels kun je er zo afdraaien, zonodig aan de binnen zijde tegenhouden tegen eventueel meedraaien.

De eerste schepen hadden rondom gesloten wartels, de spanners bleven dan rechtstaan bij gestreken mast.
Was een risico op kromstoten, latere schepen hadden een uitsparing in de wartel en de spanners konden vlak op het dek liggen.

Wat is het bouwnummer/jaar van de boot? dat staat ergens op de spiegel ingelamineerd, ik meen aan stuurboordzijde van het roer.
Ik had er eentje in dezelfde kleuren als op de foto.
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 09:52 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 25 apr 2017 16:16 #829565

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3978
Saeftinghe schreef :

Wat is het bouwnummer/jaar van de boot? dat staat ergens op de spiegel ingelamineerd, ik meen aan stuurboordzijde van het roer.
Ik had er eentje in dezelfde kleuren als op de foto.

Op mijn Etap uit 1976 zit het typeplaatje onder de kajuitingaang.

A

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 26 apr 2017 06:30 #829691

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2282
Het nummer van mijn Etap 22 is 500. Vanwaar de vraag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 26 apr 2017 08:08 #829718

Het zou de mijne geweest kunnen zijn.
Zou leuk zijn om te weten wat daarvan geworden is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 08 mei 2017 11:53 #833272

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2282
De mast is inmiddels plat en de verstaging heb ik eraf gehaald. Ik heb dat incl bolterminals gedaan. Op het blote oog zien ze er prima uit, maar ik zal het nog even laten checken.

Bij het controleren van de mast vielen me een paar zaken op. Als eerste bleek het wieltje bovenin voor m'n grootzeilval helemaal kapot te zijn. Dat verklaart dus meteen waarom hijsen zo zwaar ging :)

Bij de aanhechting van de verstaging op de mast, zowel bij de zaling als daarboven, zit een plaatje aan de mast gepopnageld. Op beide plekken zit daar wat speling. Kan dat kwaad? Moet ik die popnagels vervangen? Zo ja, hoe? Uitboren? Of is een klein beetje speling daar niet erg omdat de verstaging toch vastzit aan dat pijpje dat door de mast zit en er dus geen belasting op die popnagels en die plaatjes komt.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 09 mei 2017 08:15 #833493

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2282
Niemand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 09 mei 2017 11:26 #833545

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6969
Ik ben geen Etap kenner maar popnagels horen vast te zitten, punt. Speling is een nog go, wordt alleen maar erger.
Als ze geen functie hebben zaten ze er niet, vervangen dus zou ik zeggen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 10 mei 2017 06:27 #833708

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Beauty schreef :
Ik ben geen Etap kenner maar popnagels horen vast te zitten, punt. Speling is een nog go, wordt alleen maar erger.
Als ze geen functie hebben zaten ze er niet, vervangen dus zou ik zeggen.

Gr Michel

Eens!
Volgens mij zit je in de buurt van Amersfoort. Ik heb een goeie popnageltang die je wel mag lenen als je dat wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 10 mei 2017 11:26 #833821

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2282
Thanks voor de reacties. Ik ga ermee aan de slag. Zoals ik het nu begrijp, met een boortje van max de diameter van de popnagel de popnagel uitboren en daarna opnieuw poppen.

Ik heb net een popnageltang gekocht, dus ik ga vanzelf ontdekken wat daarvan de kwaliteit is :)
Mocht het niks zijn, dan meld ik me alsnog bij je Koko. Bedankt voor het aanbod!

Oh, nog 1 vraagje: ik heb monel popnagels gekocht. Moet ik nu nog een pasta gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 11 mei 2017 12:32 #834127

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2282
Behalve de vraag over het wel of niet gebruiken van pasta nog graag jullie mening over het volgende:

Ik heb een offerte ontvangen van een volgens mij redelijk bekende 'rigger', waarbij ik op basis van 5mm op 653 Eur zou uitkomen en op basis van 6 mm op 774. Lijkt me aan de hoge kant. Wat vinden jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 11 mei 2017 12:47 #834128

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8107
6mm dik op een 22 voeter????

7mm dik zijn de stagen op mijn 31 voeter! Dan lijkt me bij een Etap 22 6mm rijkelijk dik.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 11 mei 2017 12:48 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 11 mei 2017 12:53 #834129

Als ik bijv. naar de prijzen kijk op de website van Kniest ( daar kun je het oude spul heenbrengen en zij maken een nieuw stel vestaging) dan kom ik ruim geschat op €450.
Maar ja , die rekenen niet zoveel arbeidskosten als een tuiger denk ik en meten aan boord en reiskosten hebben ze ook niet , laat staan montagekosten.
Dus die opgave kan best kloppen, hangt ervan af wat er allemaal in zit.
In ieder geval moet je een gedetailleerde prijsopgaaf vragen anders loop je het risico ( eigenlijk bijna zeker :evil: ) dat er later onvoorziene kosten bijkomen.

En 6 mm op een 22 voeter is natuurlijk veel te dik. Als je dat op 20% aanspant trek je de boot krom :ohmy:
Op mijn vorige boot van 23 voet zat 5 mm en op mijn huidige van 27 voet 6mm.
En op mijn eerste boot van 21 voet , een Varianta zat 4mm en de onderwanten zelfs maar 3mm.
Ad
Laatst bewerkt: 11 mei 2017 12:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 11 mei 2017 13:29 #834133

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2282
Sorry, was vergeten erbij te zeggen: de prijzen zijn erop gebaseerd dat ik zelf de verstaging langsbreng en weer ophaal. De mast ligt al plat en het spul ligt al achterin m'n auto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 11 mei 2017 13:59 #834145

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Vijf jaar geleden voor mijn 22 bij een hele bekende tuiger / mastenbouwer uit het zuiden:

. vervangen van verstaging / rvs 1x19 4 mm – incl. aangewalste
terminals
- voorstag 4 mm
- achterstag 4 mm
- topwant (2x) 4 mm
- onderwant (2x) 4 mm
- verstelbare achterstag (rvs 7x19 4 mm incl. staaldraadblok / incl.
talie met Rutgerson blokken) Eur 475,00

(was incl btw)

Maar had nog meer werk gegeven (was totaal ruim 2200 euro)

. montage van driekleuren top/ankerlicht, marifoonantenne, windex en topunit (door klant aangeleverd)
. driekleuren top/ankerlicht incl. kabel, marifoonantenne incl. coax kabel
windex 15”
. 2 x 400 mm HA fok rail 25x4 mm / incl. genuasledes
. montagekosten
. aanpassen van aluminium giek
. aluminium boegspriet diam 70 mm / lg. 1.000 mm / zilverkleurig
geanodiseerd - compleet met beslagen
. fitting t.b.v. montage van furler systeem
. montagekosten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 11 mei 2017 14:07 #834149

XanderB schreef :
Sorry, was vergeten erbij te zeggen: de prijzen zijn erop gebaseerd dat ik zelf de verstaging langsbreng en weer ophaal. De mast ligt al plat en het spul ligt al achterin m'n auto.

Dan is het te duur.
Ga zelf maar eens op de website van Kniest of Dekker kijken dan kun je gewoon allees bij elkaar optellen.
Ik schat de mast van een Etap 22 op iets van 8,5 meter en dan kom ik on totaal ca. 45 meter draad.Daarbij dan 12 terminals ( of 6 als je walsspanners neemt) en 2 walsingen en 6 spanners.
Je ziet al aan die prijs van roberteb dat het aardig klopt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 11 mei 2017 14:11 #834150

Een 6 mm stag geef je (in N) natuurlijk dezelfde voorspanning als een 5 mm stag! Wat bij de 5 mm bv 20% van de breekspanning is, is dat voor de 6 mm stag bij lange na niet...

Overigens lijkt 5 mm mij meer passen bij deze boot.
Laatst bewerkt: 11 mei 2017 14:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 11 mei 2017 14:38 #834155

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6143
TonMitz schreef :
ik heb 2 jaar geleden alle (6) stagen van een 23 voeter laten vervangen
prijsidee, 350 eur, inclusief 5 spanners
de stagen heb ik los aangeleverd bij de tuiger
zorg dat de mast goed getrimd is, met de boel op spanning
merk dan de draad van de spanners voor de lengte,
dan weet de tuiger de exacte lengte
ton

ik quote mezelf maar even
350 euro
6 stagen
5 spanners
heel bekende tuiger cq zeilmaker
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 11 mei 2017 16:59 #834183

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3978
AdB schreef :
In Duitsland zit een Etap specialist.
www.bubel.de/pdf/ersatzteile/Er22.pdf

Delta Yachts in Colijnsplaat doet ook nog veel met Etap schepen
www.deltayacht.nl

Hier nog een Duits bedrijf. www.hunter-hh.de/etap-yachten/index.html

Even van de Etapclub site geplukt.

A

Had het al een keer gepost, maar bij die Duitsers ben je compleet
ongeveer € 450,00 kwijt.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 11 mei 2017 21:52 #834282

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
I.d.d. mooi alles vernieuwen.
RVS is een materiaal dat na verloop van tijd last krijgt van vermoeiing.
Dit kan door hoge krachten maar dat gebeurt zelden.
Maar het krijgt ook vermoeiing door trillingen bij lage krachten.
Zie voor de details/theorie hierachter de Wöhler Diagram.
Helemaal als iemand meent in de winter de spanning op de stagen te moeten verlagen...
Dat is dus funest voor e verstaging...
Kniest is bijv. niet zo duur met de verstaging weet alleen niet of zij deze speciale Etap bevestigingen leveren.
Laat je geen tuiger komen maar lever je in, bijv. bij een Kniest is het handig even te checken of BB want even lang is als SB want... Zo nee stond de mast scheef, dit gebeurt je zo, wanneer je de boel recht stelt op de bok (want dan ligt je boot niet recht op de bok :laugh: dat is mij dus gebeurd. Na recht stellen stond de mast scheef maar ja als de hele boot scheef ligt klopt dat wel.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 11 mei 2017 21:56 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 18 mei 2017 07:18 #836127

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2282
Ik ben met mijn verstaging naar Dekker Watersport gegaan. Ik had verwacht dat ze moeilijk zouden kijken bij de bolterminals voor de bevestiging aan dek, zie ook dit topic: zeilersforum.nl/index.php/foru...g-zijstagen?start=25

Maar ze vielen met name over de terminals aan de kant van de mast (heb ik even geen foto van). Ze gaven aan dat ze die niet hadden en ook niet aan konden komen. Ik ben dus weer onverrichter zake naar huis gegaan.

Ik heb nu Bubel Wassersport gemaild met de vraag of zij de benodigde terminals kunnen leveren, of eventueel de complete verstaging inclusief terminals.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstaging vervangen Etap 22 20 mei 2017 17:36 #836719

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Heb gewoon een boot uit het jaar kruik.
Dan heb je dat gedoe met de terminals niet :laugh:
Any way veel succes gewenst.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl