Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voorlijk grootzeil juist spannen

Voorlijk grootzeil juist spannen 17 mei 2017 10:07 #835919

  • Baytep
  • Baytep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Beste allemaal,

Onlangs hebben we een klein open zeilbootje van de buurman gekregen die naar het buitenland vertrokken is.
Het betreft een Askeladden 14. We kunnen van A naar B komen met een zeilboot, maar niet veel meer. Daarom leek ons dit wel leuk om het beter te leren.

Het grootzeil wordt gespannen door het door een sleuf in de mast omhoog te trekken, en door eenzelfde sleuf in de giek naar achteren te trekken.

Om het grootzeil in de sleuf te houden is het voorlijk om een niet elastisch touw gestikt. het touw kan vrij door het voorlijk bewegen, maar zit zowel boven en onderaan het zeil (in de hoeken) vastgestikt.
Nu is dit touw korter dan het voorlijk van het zeil. Dus als het zeil gehesen wordt komt wel het touw strak te staan, maar niet het voorlijk van het zeil.
Hierdoor staat het zeil wat uitgezakt op de boot, met de grootste verzakking onderin.

Is dit normaal?
Is het de bedoeling dat het zeil gedurende de vaart netjes opbolt en het overtollige voorlijk zich verspreidt over de lengte van de mast?
Missen we een afstel mogelijkheid? (we gebruiken enkel een val aan de mast om het zeil te hijsen)
Kan het zijn dat het touw in het voorlijk ernstig gekrompen is na een jaar of twee binnen gelegen te hebben?


Ik hoop dat het slechts een beginnersfoutje is en we wat over het hoofd zien.
Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorlijk grootzeil juist spannen 17 mei 2017 10:10 #835921

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8107
Het lijkentouwtje krimpt wel eens een beetje. Dan krijg je de symptomen die je beschrijft. Voor weinig kan een zeilmaker even het lijntje lostornen, opschuiven en vastnaaien. Dan is eea weer zoals het hoort.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorlijk grootzeil juist spannen 17 mei 2017 10:48 #835936

Vermoedelijk zijn het oude zeilen en is het koord gekrompen. Een euvel dat je wel vaker ziet bij oude zeilen. Tegenwoordig wordt er daarom ook vaak elastiek gebruikt als lijkoord. Dat heeft ook andere voordelen maar daar gaat het nu niet over.

Torn het lijkkoord los bij de halshoek met een mesje en naai het een beetje hoger met een paar steken weer vast, of laat het gewoon los zitten. Dat soort bootjes varen het beste met weinig valspanning. Een paar kreukjes vlak bij de mast is prima, ik noem dat "speed wrinkels", daarmee bolt het zeil mooi. Als er echt serieus meer valspanning nodig is gaan zulke boten meestal snel naar de kant vanwege slecht weer en (veel te) harde wind. Je hoeft je dan dus ook geen zorgen te maken dat het zeil zou kunnen scheuren door het ontbrekend stuk lijkentouw.

Met de modificatie zul je geen wedstrijden gaan winnen maar je kunt, net als vele andere zeilers met vergelijkbare zeilen, nog jaren plezier hebben met je bootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorlijk grootzeil juist spannen 17 mei 2017 11:19 #835944

  • Baytep
  • Baytep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Bedankt beiden voor het snelle antwoord.

Dit lijkt een goede verklaring.
Echter, het koord is veel korter (20 a 30 cm) dan het zeil. Als ik het koord los torn houd ik dus nog een aardig stuk zeil over aan de bovenkant, maar waarschijnlijk ook aan de achterkant van het horizontale lijk.
Het is 1 koord dat bij de verbinding mast - giek doorloopt.
Om het direct goed te doen lijkt het me dan beter om het direct te vervangen door een koord met de juiste lengte, en dan het liefst enigzins elastisch.

Weten jullie wat voor (betaalbaar) soort touw ik hiervoor moet hebben?

Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorlijk grootzeil juist spannen 17 mei 2017 12:53 #835973

Laat de schoothoek en de tophoek vast zitten, daar komen de grootste krachten op als je het achterlijk aan trekt (neerhouder, schoot). De krachten op het lijk on de haslhoek zijn veel kleiner. Mogelijk is bij jouw zeilen het doorlopende koord deel van de versteviging van de halshoek, dan gaat de vlieger niet op.

Note: Bij mijn zeilen zijn de halshoeken gedubbeld en hebben een ingeslagen oog door die dubbeling. Het lijketouw stopt een paar centimeter boven/voor de halehoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorlijk grootzeil juist spannen 17 mei 2017 13:18 #835977

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Heb dit wel eens gehad.
Door het zeil een nacht in water te leggen en daarna op spanning te brengen kwam toen het voorlijk koord weer op de oude lengte en stond het zeil er weer redelijk op. Is toch het proberen waard...
Succes.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorlijk grootzeil juist spannen 17 mei 2017 15:43 #836005


Zit je voorlijk vast op de giek met een haak/harp/touwtje? Zit er nog een oog in het zeil? Dan kan je daar een toiwtje door doen en zo het voorlijk spannen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorlijk grootzeil juist spannen 17 mei 2017 15:59 #836010

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6142
weet je zeker dat die lijn met een beetje val spanning niet oprekt?
bij het ene zeil van mijn pluis is de voorlijk lijn ook een cm of 30 korter
met flinke valspanning icm met cunningham, trek je het voorlijk keurig strak
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl