holtere schreef :
Sommigen van de grote en bekende zeilmaker communiceren ronduit beroerd via de mail. Met zeiltjes heb je erg veel mogelijkheden en varianten en in een gesprek wordt er ineens wel met je meegedacht. Dat kan veel schelen. Er zijn ook zeilmakers waar je maar uit zoveel modelletjes kunt kiezen en dan is de prijs veel makkelijker te geven. Ik ben er zelf achter gekomen dat je veel zeilen moet kopen om er ervaring in te krijgen. Die ervaring leert me dat ik er nog niets van weet en het nog iedere keer een gok is
Ik kan dat grotendeels beamen.
Ik heb vorig jaar voor de tweede keer in mijn leven nieuwe zeilen gekocht. De eerste keer was in 1998. Offertes geven slechts een ruw idee. Na overleg met de zeilmaker kan de uiteindelijk prijs hoger of lager uitpakken. Belangrijker is een zeilmaker die met je meedenkt en aandacht heeft voor jouw specifieke boot. Dat praten met de zeilmaker is belangrijk.
De eerste nieuwe set zeilen (voor een Victoire 22) omvatte een HA-fok. Een zeil waar ik zelf in eerste instantie niet aan had gedacht. Ik ging naar de zeilmaker met het idee bestaande zeilen gewoon 1:1 te vervangen. Grootzeil, werkfok en iets dat tussen een genua I en II in hing.
Die zeilmaker heeft me naar die HA-fok gepraat (inplaats van de werkfok) en het bleek in de praktijk een openbaring. De boot zeilde aan de wind een paar graden hoger en met minder helling.
Bij het tweede setje (afgelopen najaar) gebeurde het omgekeerde. Ik wilde weer een HA-fok, eventueel in combinatie met een extra railtje voor het schootblokje, maar de zeilmaker heeft me daar vanaf gepraat. Naar zijn idee had de boot ten opzichte van het zeiloppervlak teveel massa om met een dergelijk, tamelijk vlak gesneden zeil en kleine schoothoek (ten opzichte van de hartlijn van de boot) vlot op gang te kunnen komen. Het is dus uiteindelijk een gewone werkfok geworden. Keihoog aan de wind zeilen moet ik met mijn huidige boot gewoon vergeten, maar de goede herinnering aan de HA-fok op de Victoire was bijna te sterk..
Verder zijn alle zeilmakers tamelijk eigenwijs, maar tenzij je zelf nog eigenwijzer bent, moet je op een zeker moment het oordeel van de vakman vertrouwen, denk ik. Het is tenslotte
zijn vak, niet het jouwe, ook al weet je er wel wat van..
Wat ook is opgevallen is de arrogantie van bepaalde grote zeilmakers. Bij dergelijke jongens is de serieuze aandacht voor jouw relatief kleine opdrachtje (met het vooruitzicht dat je hoogstens over 15 jaar weer eens terugkomt voor een nieuw setje) niet altijd even sterk.
Mijn nieuwe setjes zijn uiteindelijk beide gemaakt door kleine zeilmakers met weinig overhead. Daar kreeg ik die aandacht wèl, twrwijl het niks extra's kostte en dat gaf de doorslag.