Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In mast furling systeem France Spars onderdelen?!

In mast furling systeem France Spars onderdelen?! 09 juni 2017 08:24 #842058

Bij mijn vader zijn Jeanneau Sun Magic 44 met mast van France Spars zijn de lagers oid kapot gegaan van zijn rolgrootzeil (inmast furling)

France Spars is helaas al 20jaar geleden failliet gegaan en onderdelen zijn lastig te vinden.

Wat ook niet meehelpt is dat hij nu met de boot ligt in Lefkas, Griekenland.

Hij ligt bij een jachtwerfje maar ook die hebben moeite oplossingen te vinden.

Eventueel moet het hele binnenwerk vernieuwd worden van de mast, maar we hebben ook nog eens tijdsdruk (hij ligt er al een maand zonder mast)
Ik vlieg over 7 weken naar Athene om met de boot een zeilvakantie te doen, echter zonder mast en zonder boot word dat lastig..

Wie heeft er connecties?!
Bijlagen:
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast furling systeem France Spars onderdelen?! 09 juni 2017 09:05 #842081

Is France Spars niet opgegaan in Sparcraft? In NL vertegenwoordigd door Neut Mast, tegenwoordig onderdeel van Tuned Rigs in Enkhuizen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast furling systeem France Spars onderdelen?! 09 juni 2017 10:22 #842120

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Zoals ik op de foto kan beoordelen lijkt die heel erg hard op onze sparcraft qua mechanisme.
Best eens horen bij een sparcraft dealer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast furling systeem France Spars onderdelen?! 09 juni 2017 10:23 #842121

Ik heb ook te maken met verouderde onderdelen van een Isofurl rolsysteem. Ik heb dit systeem gewoon uit elkaar gehaald en de rollagers vervangen voor nieuwe lagers. Deze zijn gewoon universeel en vrij verkrijgbaar bij de reguliere handel. Ik verwacht niet dat jouw systeem aparte lagers heeft. Lagers worden immers allemaal gemaakt in dezelfde fabriek met universele specs. Alleen Ferrari heeft het voor elkaar gekregen dat er speciale maten zijn gereserveerd voor ze die alleen met ene F-nummer door dezelfde fabriek geleverd mogen worden en dan het tienvoudige kosten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast furling systeem France Spars onderdelen?! 09 juni 2017 11:47 #842152

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5235
Mijn Oceanis 390 uit '88 heeft ook dezelfde mast, veel gevaren maar lagers nog heel... denk ik.

Wat wij wel hadden dat hij wat moeilijk rolde omdat het "pikkie" bovenop het profiel stuk ging.
Beneteau heeft geen staalkabel door het profiel (zoals je voorstag) gedaan maar het profiel staat los in de mast omhoog.
In de manual staat die kabel/stag wel vermeld, bezuiniging?
Afijn dat pikkie is kunststof en staat dus los in de scherpe randen van het topstuk.
Topstuk bouten eruit pak je het er af, en heb over het diabolo gesneden "pikkie" een kunststof huiddoorvoer geplaatst gaat al jaren goed.

Wat minder is is dat de rollijn niet meerdere keren om het profiel gaat maar slechts rond een taps wiel loopt, dat wil wel eens niet houden.
Edit:
Verder zit er beneden een zwarte knol aan het profiel die met inbusbouten bij elkaar gehouden wordt.
Toen ik die vastzette liep het systeem ook beter.
En de rollijn komt van dek en gaat 90 graden de bocht om de mast in, als die wieltjes niet goed lopen gaat het ook zwaar.
Waren kunststof op rvs pen, die heb ik van koperen (?) lagerbusjes laten voorzien.
De rollijn mag niet te dik zijn dat is nogal kritisch!
Laatst bewerkt: 09 juni 2017 13:21 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast furling systeem France Spars onderdelen?! 09 juni 2017 15:23 #842197

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5235
Mogelijk heb je hier wat aan: www.rigrite.com/Spars/Francespar/Francespar.php
Ik was een spreadertip onderdeel die hebben ze hier maar ik heb ze uiteindelijk bij Hans Janssen in Alphen a/d Rijn gevonden, daar zou je ook advies kunnen vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast furling systeem France Spars onderdelen?! 09 juni 2017 16:24 #842207

Bedankt voor de suggestie van Hans Janssen die gaan we eens proberen, die Rigrite al gevonden maar wel in de US.
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast furling systeem France Spars onderdelen?! 09 juni 2017 18:40 #842229

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5235
Zie ook dat je topstuk al los hebt.
Zo te zien was er ook geen kabel door het profiel?
De bovenkant is alleen profiel, heeft daar ook zo'n "pikkie" op gezeten?
Lijkt me dat profiel bovenin in ieder geval gesteund/centreerd moet worden om goed te kunnen draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast furling systeem France Spars onderdelen?! 09 juni 2017 20:13 #842247

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
voor lagers kan je op de site van fa. Sanders kijken.
wel RVS nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast furling systeem France Spars onderdelen?! 09 juni 2017 20:18 #842248

Ik ben helaas zelf we niet bij geweest bij demontage, maar lijkt erop het hele profiel te vernieuwen.

Dient alleen nog wel naar Griekenland verzend te kunnen worden
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In mast furling systeem France Spars onderdelen?! 09 juni 2017 21:28 #842262

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5235
Hm, eerste vraag is of je zeker bent dat de lagers zelf het probleem zijn?
Ik gaf eerder aan dat de "lagering" in de top van de mast, de wieltjes waar de rollijn over loopt de mast in en de zwarte knol onderaan de mast die losse inbusbouten had het probleem kunnen zijn.
Het profiel vernieuwen lijkt me niks brengen tenzij het ernstig beschadigd is?

Mijn schip is 12 jaar door twee gezinnen gedeeld, nu 30 seizoenen oud in Finland geweest maar ook in Israel en vaart nog altijd zo'n 60 dagen per jaar maar de lagers lopen nog wel en ik denk niet dat er ooit onderhoud aan gepleegd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl