Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Trim en voorlijkspanning van code-0

Trim en voorlijkspanning van code-0 11 juni 2017 16:57 #842659

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3290
Ik kan de vorige thread over code-0's niet zo snel terugvinden, dus maar een nieuwe.

We varen op de DF920 met een boegspriet en daarop of een code-0 of een gennaker. De code-0 heeft een roller (bottom-up volgens mij) met anti-torsielijn. Mits we bij hardere wind de schoot wat naar beneden trekken bij het oprollen gaat dat allemaal wel OK. (Het is overigens, volgens het label van north sails, daadwerkelijk een code-0 en niet een vlakke asymmetrische spi.)

Mijn vraag is over voorstagspanning en trim. Hoe strak moet de val van de code-0 aangetrokken worden? Ik zet hem op de lier en haal hem redelijk aan, maar niet zo strak als het grootzeil. Dat resulteert toch nog wel in een aardige doorhang, ik denk meer dan een halve meter (duidelijk meer dan de fok doorhangt). Ik wordt wat bezorgd over het boegsprietje als ik de boel nog strakker zet. Hoe strak hoort zo'n code0 gevaren te worden?

Ten slotte over de trim: het zeil heeft telltales en die zijn prima te trimmen. Ik heb echter het idee dat vaak, zeker hoger aan de wind, het beter werkt om op de lij telltales te trimmen dan op de loef telltales. Als ik loef wat laat hangen (zeil dus wat losser) lijkt het meer snelheid op te leveren. Is dat normaal of doe ik daar nog wat verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim en voorlijkspanning van code-0 11 juni 2017 17:10 #842664

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Op mijn vorige boot, Hanse 311, had ik een code 0 en daar zette ik de val behoorlijk door, misschien niet zo strak als het grootzeil, spanning is ook afhankelijk van de wind, maar draaide de val stevig door. De doorhang is niet zo raar als je kijkt naar de massa die het zeil heeft.

Die halve meter doorhang, die zie je tijdens het zeilen? Als je twijfelt over de boegspriet, kan je een waterstag overwegen. Wat heeft je zeilmaker daarover gezegd? Plaats anders ook eens een FOD van de constructie.
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 11 juni 2017 17:10 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim en voorlijkspanning van code-0 11 juni 2017 17:10 #842665

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Zoals vaak is het antwoord "het hangt ervan af.."
Als je de code-0 zo hoog mogelijk aan de wind wilt kunnen varen (zo'n 60 graden TWA is vaak wel het max) dan heb je veel voorlijkspanning nodig. Met een boegspriet heb je dan meestal wel een waterstag nodig om de krachten op te vangen. Ik zelf zet de val met de lier zo strak door als het maar kan en daarna zet ik (hydraulisch) de achterstag nog een stuk door. Dan heb je een een behoorlijke voorlijkspanning!
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Laatst bewerkt: 11 juni 2017 17:11 door ZZZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim en voorlijkspanning van code-0 11 juni 2017 17:20 #842672

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik ben nog nieuw en onervaren met de code0 die ik sinds 2 weken heb.
Ik heb echter wel alles zo gemaakt dat ik het voorlijk "snaarstrak" kan spannen.
Ik heb 'm gevaren met 6-9knopen wind en tot 45 schijnbare wind en heb dan minimale doorhang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim en voorlijkspanning van code-0 11 juni 2017 17:34 #842676

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
De torsielijn kan in uw geval wel eens de beperkende factor zijn. Als je daarnaast bijvoorbeeld op de site van blur.se kijkt ( of op filmpjes van blur googled) heb je filmpjes waarop je ziet dat zij idd een waterstag hebben aangebracht en de code 0 ook niet helemaal naar voren kunnen halen op de boegspriet van een J-111. ( en daarvoor de J-109) hoe hoger aan de wind hoe meer voorlijkspanning nodig zal zijn. Die code is waaarschijnlijk echt effectief tussen 60 tot 100 graden. Daarboven werkt een genakker beter en daaronder een genua of jib.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trim en voorlijkspanning van code-0 11 juni 2017 19:40 #842734

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3290
Dank voor de tips allen.

We hebben een waterstag op de (scharnierbare) boegspriet, alleen oogt het allemaal wat dun. Waarschijnlijk is dat meer een probleem in mijn hoofd dan in werkelijkheid en kan het meer hebben dan ik denk. Toch maar wel heel houden :-)



(beetje moeilijk te zien op deze resolutie: 't is een stalen waterstag met een talie met dyneema lijntje om hem aan te spannen. Dat lijntje zit bij de boeg vast in een clamcleat.)

Ik denk dat we de val mogelijk nog wat verder door moeten zetten, maar we proberen waarschijnlijk ook te hoog aan de wind te varen met de code 0. Ik denk dat we gisteren onder de 45 graden apparent wind voeren - vermoedelijk te hoog.
Laatst bewerkt: 11 juni 2017 19:42 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl