O.K.
Er gaat een lijn naar het einde van de giek die weer naar de mast loopt en dan naar de kuip: dat is de outhaul, of in het Nederlands de haallijn. Hiermee trek je het grootzeil naar buiten.
Verder is er nog de lijn om het rolmechanisme te bedienen, wat naar ik aanneem hetzelfde werkt als bij een furling genua, nu alleen zit het rolprofiel in de mast.
Ik heb daarvoor een electrische motor, en eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat het met een furlinglijn echt lekker zou werken, maar dat terzijde.
Het is met een electrische motor voor de furling al een kunde om het zeil goed en strak op te rollen en ook om het zeil te zetten.
In principe wil je bij het in en uitrollen weinig tot geen wind in de zeilen hehben, ook al kun je met het uitrollen wel gebruik maken van de wind, alleen je hebt minder controle.
De haallijn van het grootzeil moet ik wel 5 keer om de (electrische) lier doen om de benodigde trekkracht te kunnen opbrengen, en de lijn (10mm of 8 mm geloof ik) is zo stijf als een plank na het uitrollen. De overbrenging over vele katrollen doet hier geen goed. Het werkt, maar het kost veel kracht.
Zowel bij het inrollen en uitrollen is den stand van de giek in het verticale vlak belangrijk: hiermee regel je de krachtverdeling over het zeil van de onderkant tot de bovenkant van het zeil bij de in/uitgang van de mast. Mijn giek moet ik zo ongeveer horizontaal hebben staan.
Bij het uitrollen regel je de slip van het zeil door spanning te houden op de furling lijn. Af en toe even strakker houden is een goede optie. Hiermee zorg je ervoor dat het zeil goed gelijkmatig over de hele lengte uit de mast komt.
Bij het inrollen andersom: de haallijn dient spanning op te blijven tijdens de slip, en ook hier is modulerend werken het meest handige. (Af en toe flink spanning op de lijn en dan weer een tijdje wat minder enzovoorts)
Mocht ik gelijk hebben dat je inderdaad een furling met een reeflijn of hoe het ook heet, dan heb je kans dat je een zeer specifiek systeem hebt: in de volksmond ook wel een klote systeem genoemd.
Met andere woorden: het is een eigenschap en geen kwaal.
Sorry voor de rechstreekse benadering, maar volgens mij is het een optie waar je rekening mee moet houden.
Met een motor heb je het grote voordeel dat als je deze niet bedient het rolprofiel in de mast gefixeerd is, dit lijkt me ook een groot voordeel.
Anyway: de boel misschien proberen te smeren, de juiste bediening aanhouden, en als dat niet werkt kijken of er een optie is om een motor te laten monteren. Met data systeem is de bediening vrijwel 100% probleemloos als je er zorgvuldig mee omgaat.