Ik had een probleem met het rol mechanisme in mijn Z-Sparts Rolmast type 602. Op een bepaald moment ging het in en uitrollen van het grootzeil steeds zwaarder. Even later vond ik verschillende kogeltjes op mijn dek bij de mast. Het bleek dat deze van het rol mechanisme kwamen. Het rol mechanisme het ik uit de mast genomen. Dat gaat tamelijk eenvoudig door de brede harp onder het zeil los te nemen. En de vier M8 bouten aan de achterkant van de mast los te nemen. De furling drum kan je er zo naar onderen uit kantelen. Toen zag ik dat nagenoeg al de kogeltjes tussen de lagerschalen verdwenen waren. Ook had ik een aantal scheuren in het zwarte kunststof deel waar de lijn op oprolt. De furlingdrum kan je verder uit elkaar halen door de 2 inbus boutjes los te nemen. De scheuren in het kunststof deel heb ik gerepareerd door deze rondom vast te zetten met 30 schroefjes. M3 x 10 mm RVS platkop, voldoende diep verzinken, schroefdraad getapt en Loctite 243 gebruikt. Verder heb ik 100 stuks 5 mm RVS kogeltjes besteld bij een metaalwaren groothandel en deze met schroefasvet in de lagerschalen gemonteerd. De drum verder in elkaar gezet. Alles draait nu prima. Het blijkt dat het kunststof deel wat gekrompen is en daardoor zijn blijkbaar de kogeltjes in het verleden vrijgekomen. Daardoor zijn de aluminium blokken waarmee de complete drum in de mast gemonteerd is wat dichter bij elkaar gekomen. De gaten in deze aluminium hoekstukken heb ik iets uitgeveild en nu kan ik de drum weer in mast monteren. Na deze reparatie kan het zeil weer met de hand in en uitgerold worden zonder gebruik te maken van de lier. Bij Z-Spars zijn hiervoor geen onderdelen te koop, alleen een complete unit deze kost € 480