Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom je grootzeil doorlatten?

Waarom je grootzeil doorlatten? 30 aug 2017 19:13 #867141

Omdat ik het maar beperkt kan vinden op het web: wat is nu eigenlijk het voordeel van een doorgelat grootzeil? Heeft dat met bepaalde doeksoorten te maken, zijn extreem uitgebouwde achterlijken daardoor mogelijk of is er een andere reden? En heeft het zin om je bestaande grootzeil te voorzien van doorlopende zeillatten?

Hier www.zeilmakerijvolendam.nl/zeilen/grootzeil/ wordt een duidelijke toelichting gegeven, maar waarom worden zeilen dan niet standaard doorgelat?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 30 aug 2017 19:16 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 30 aug 2017 19:22 #867147

Zowel op mijn skiff als op de jouet heb ik doorgelatte grootzeilen. Uitbouwen is groot voordeel, shape zit er altijd in...
De trim is echter listiger en vraagt wat meer oefening...
Ik weet eigenlijk niet beter, mijn oude tasar had het ook al...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 30 aug 2017 19:23 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 30 aug 2017 19:24 #867148

Mij is destijds door de zeilmaker vertel dat een doorgelat zeil

- Moeilijker te hanteren (zwaarder hijzen en strijken) is
- Moeilijker op te doeken bij strijken zonder lazy-jack is
- Duurder (vooral als er van die druk-absorberende karren op zitten) is.

En kritischer in de trim, althans, je kan het verkeerd doen en dat zie je dan minder goed omdat de vorm mooi blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 30 aug 2017 19:28 #867151

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Deels doorlatten of helemaal doorlatten?

Latten ondersteunen de vorm van het zeil. Meer latten meer ondersteuning. Redenen om het wel te doen KUNNEN zijn:

- Valt mooi naar beneden
- klappert minder
- goede ondersteuning van zeilvorm bij minder wind
- en nog wel wat

Om het niet te doen:

- Kosten, bij grotere ontkom je daarbij al snel niet aan karren
- Zeil minder trimbaar bij volledig doorgelat.
- Gewicht, meer latten zijn samen zwaarder
- en nog wel wat

Volledig doorlatten is niet nodig om fors uit te bouwen. Wel de bovenste 2 tot 3.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 30 aug 2017 20:38 #867181

Bij het aanmeten van een nieuw grootzeil adviseerde de zeilmaker ons het doorlatten van (ons relatief smalle) grootzel destijds het doorlatten te beperken tot de bovenste twee latten om de top enigszins uit te bouwen. In de praktijk heeft de zeilmaker gelijk gekregen, het is een prima zeil geworden waarbij de uitgave van twee extra zeillatten / karren achtwege zijn gebleven.

Ons huidige grootzeil (andere boot) is wel geheel doorgelat, de vorm van het zeil ligt behoorlijk vast, bolling is vooral te beïnvloeden door mastbuiging/achterstagspanning. Door het gewicht van de zeillatten en de karen op rollen 'valt' het grootzeil letterlijk naar beneden wanneer het val wordt losgemaakt.

Het op de giek leggen van de lange zeillatten is een ding, op ons grootzeil zijn er aan het achterlijk lussen ingestikt waaraan op maat gemaakte lussen die om de kraanlijn / dirk zijn geslagen om he uiteinden van de grootzeillatten dichter bij de kraanlijn / op de giek te houden bij het strijken van het zeil.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 30 aug 2017 20:39 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 12:33 #867387

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Beauty schreef :
Volledig doorlatten is niet nodig om fors uit te bouwen. Wel de bovenste 2 tot 3.

Wij maken nu een grootzeil van 360m2. Hoeveel? Ja, juist ja.. 360m2. En het is juist, hoeft niet volledig doorgelat. Kijk maar ontwerp. Velen denken dat doorgelat of niet doorgelat met de grootte van de boot of zeil vandoen heeft. Dat is niet juist (maar er zijn wel meer meningen op ZF die niet kloppen, deels niet kloppen of bewust niet kloppen..).






Oh ja, er komt ook nog een A0 (geen code zero..) bij van 750m2.. :laugh: :laugh:


Laatst bewerkt: 31 aug 2017 12:38 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 12:43 #867392

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
:woohoo: gaaf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 12:56 #867396

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Wij varen sinds kort ook met volledig doorgelat grootzeil en ik moet zeggen dat dat best wennen is. Met alleen nog de tell tales als hulpje (het voorlijk staat er altijd strak op) vind ik het veel langer zoeken naar de goede trim vooral bij de wat ruimere koersen. Verder zijn die latten behoorlijk zwaar (zeil is 40m2) en zijn lazyjacks wel bijna een vereiste denk ik. Maar goed je moet er wat voor over hebben voor zo'n mooi strak zeiltje ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 13:25 #867402

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Het grootste gemis wat ik ervoer met doorgelat is het met veel wind niet meer op je leech kunnen zeilen. Nu heb ik alleen de top doorgelapt en het is een verademing, scheelt 1 Bft voordat ik een rif nodig heb.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 14:18 #867423

Beauty schreef :
Het grootste gemis wat ik ervoer met doorgelat is het met veel wind niet meer op je leech kunnen zeilen. Nu heb ik alleen de top doorgelapt en het is een verademing, scheelt 1 Bft voordat ik een rif nodig heb.

Gr Michel

Wat bedoel je met leech?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 14:30 #867426

Achterlijk



...vandaar dat jij de leechlijntjes nooit weet te vinden :woohoo: :evil:
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 14:30 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 14:33 #867428

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Sorry, sailing by the leech is een term die ik ken als 'op het achterlijk varen'. Je vaart eigenlijk te hoog met de overloop naar lij. HA tell tales inside allemaal omhoog en achter de mast een dik killend grootzeil voor de eerste 25%.

Je druk staat met name op je achterlijk, lees je bent vet overtuigd.

Met een doorgelat grootzeil gaan je latten op een gegeven moment 'ineens' de verkeerde kant op staan. Soms in een S bocht soms volledig Plong de andere kant op. Dit afhankelijk van de spanning die erop staat. Ik heb er 11 jaar mee gevaren en kon echt op het randje die S bocht vasthouden. Je vaart dan wel erg zenuwachtig. Dat werkt nog in een vlaag, maar het remt verschrikkelijk en zorgt voor helling.

Zonder de lange latten onderin zet ik de top uit de wind (twist) en kan ik het onderste deel gewoon laten killen. Maximaal mastbuiging, onderlijk strak, val strak en Cunningham erin. Gewoon een vette plank als je tegen je grootzeil slaat. Achter de mast kilt het dan flink maar je kan perfect doorzeilen. Niet alleen in een vlaag maar gewoon met een Bft-tje teveel.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 15:26 #867440

boarderbas schreef :
Achterlijk



...vandaar dat jij de leechlijntjes nooit weet te vinden :woohoo: :evil:

Omdat ze aan je grootzeil vastgeplakt zijn...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 15:29 #867441

Dank voor het antwoord Michel. Duidelijk! Een killend voorlijk is leuk als je even een vlaag of een bui moet overleven. Als je lat de andere kant opklapt heb ik wel t gevoel dat je een beetje overdrijft.. dan vaar je meer met een extra vlag rond...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 15:31 #867443

Oh het kunnen zeilen met je grootzeil in "vlag" stand zonder het te slopen is een hele nuttige skill hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 15:42 #867449

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Precies, en dat is zo goed als onmogelijk met doorgelatte grootzeilen. Zeker niet in de mate waarin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 15:55 #867457

Volgens mij is doorlatten ooit begonnen met de Solo, ontwerp 1956, Jack Holt. Er zullen vast eerder andere bootjes geweest zijn...

In de Solo was het een trimmiddel voor de katoenen zeilen. De bolling werd ermee aangepast aan de omstandigheden.

Van de Engelse Solo-site:
Initially, the National Solo was built in wood with wooden spars and a cotton or terylene sail with wooden battens. My Dad often tells me the story of a chap called Danny Butler who would arrive at an open meeting and empty a few dozen battens out of his Hillman Tourer (the one with wooden framework) and select a set to match the conditions of the day.





Later, 1980, kwamen de doorgelatte surfzeilen (grote uitbouw, bolling goed te regelen, opentwistend achterlijk door slappe masttop).

En daarna is het mis gegaan, en zijn zeilmakers het gaan verkopen voor op comfort gestelde kajuitzeilers die gemakkelijk wilden kunnen strijken tussen de lazyjacks en die niet in trim geinteresseerd waren.
Langzaam weer goed gekomen met 1 of 2 doorlopende toplatten.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 17:28 #867503

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Baasklusje schreef :
Volgens mij is doorlatten ooit begonnen met de Solo, ontwerp 1956, Jack Holt. Er zullen vast eerder andere bootjes geweest zijn...

In de Solo was het een trimmiddel voor de katoenen zeilen. De bolling werd ermee aangepast aan de omstandigheden.

Van de Engelse Solo-site:
Initially, the National Solo was built in wood with wooden spars and a cotton or terylene sail with wooden battens. My Dad often tells me the story of a chap called Danny Butler who would arrive at an open meeting and empty a few dozen battens out of his Hillman Tourer (the one with wooden framework) and select a set to match the conditions of the day.






Later, 1980, kwamen de doorgelatte surfzeilen (grote uitbouw, bolling goed te regelen, opentwistend achterlijk door slappe masttop).

En daarna is het mis gegaan, en zijn zeilmakers het gaan verkopen voor op comfort gestelde kajuitzeilers die gemakkelijk wilden kunnen strijken tussen de lazyjacks en die niet in trim geinteresseerd waren.
Langzaam weer goed gekomen met 1 of 2 doorlopende toplatten.....
Lark en Vrijbuiter hadden in de dertiger jaren al doorlopende zeillatten. De Chinezen nog veeeel eerder.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 17:35 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 18:43 #867538

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Doorlatten omdat het gewoon lekker zeilt zeker met een Seldenrail systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 18:50 #867539

Alle high performing skiffs hebben het ook al 25 jaar..
Dacron of mylar, maakt niet uit... erg fijn te trimmen maar overstag in licht weer heb je wel een pomp nodig om de latten om te zetten... Maar met licht weer heb je die pomp zo wie zo nodig...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 19:27 #867554

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 602
Waren de Chinese jonktuigen niet de eerste?

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom je grootzeil doorlatten? 31 aug 2017 22:04 #867621

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jurrien schreef :
Waren de Chinese jonktuigen niet de eerste?

Groet, Jurriën

Ja, lees teksje onder Lark en Vrijbuiter ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 22:07 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl