Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuwe verstaging.. en dan?

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 09:09 #875016

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8166
Een paar jaar geleden heb ik ook de verstaging vervangen.

Inderdaad met bronzen spannerhuizen.

De stagen kostten iets van 1000, de uiteindelijke factuur was iets van 1300. Inclusief mast strijken en weer zetten. Ik heb toen zelf een nieuwe fokroller op de voorstag gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 09:29 #875022

Koezt schreef :
Opsturen naar cs rigging en nieuwe ontvangen?

Is dat waar jij het hebt laten doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 09:32 #875023

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Yup
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 09:48 #875024

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3299
Ik heb voor een 30 voeter voor alle verstaging ook ~ 700 betaald, maar wel al een paar jaar terug. Goede ervaring met www.rs-service.nl (niet in jouw buurt maar misschien toch bruikbaar.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 10:23 #875033

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1610
Bas van Dijk schreef :
Dat dacht ik al ja, bedankt voor de info.

Weet iemand een goed adresje in de buurt van Wemeldinge?

Kniest heeft elk jaar een actie in december, gratis aanwalsen van de terminals.

Ik was voor mijn 24ft 5mm iets van 250 euro kwijt (doorvaarthoogte 11 meter), spanners kun je daar ook evt, kopen als deze slecht zijn.

Goede ervaringen met het werk van Kniest.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 12:32 #875081

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Eigenlijk kan elke watersportzaak het voor je doen.. je kan als watersportzaak namelijk gewoon bij een bedrijf zoals On-Deck (er zijn er meer) de maten opgeven van de verstaging die je nodig hebt. Incl. aan walsen van de terminals.. Dus er is geen watersportzaak of zeilmaker die het je niet kan leveren c.q. verkopen. Dit is wel de 'doe het zelf' manier natuurlijk. Wil je full service geholpen worden, dan naar een ervaren tuiger gaan, met dito prijzen. Het blijft echter leuk om te lezen dat er adviezen komen als 'daar en daar' kan het terwijl iedere watersportzaak het kan leveren. :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 12:44 #875085

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Probeer Sailcontent eens. Die zit in goes. rogier is een goede vent (wel druk, maar datis juist een goede teken toch?)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 12:50 #875086

Bedankt voor alle antwoorden. Even korte reactie:

Is er een verschil tusssen 'zelf bestellen' en het laten doen door een tuiger? Ik bedoel, wat kan er mis zijn als ze maar de juiste lengte hebben zou ik zeggen?

Ja, ik heb nieuwe spanners nodig, dat was het hele punt, RVS spanners zitten vast.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 12:52 #875087

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Bas van Dijk schreef :
Bedankt voor alle antwoorden. Even korte reactie:

Is er een verschil tusssen 'zelf bestellen' en het laten doen door een tuiger? Ik bedoel, wat kan er mis zijn als ze maar de juiste lengte hebben zou ik zeggen?

Ja, ik heb nieuwe spanners nodig, dat was het hele punt, RVS spanners zitten vast.

Groet
Bas

Het eindproduct is hetzelfde bij gelijk materiaal. Echter, een tuiger kan in sommige gevallen wellicht iets opmerken dat beter kan of anders moet.. Als alles nu goed is qua lengte, kan je het eenvoudig zelf doen. Voorbeelden genoeg hier op ZF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 13:37 #875097

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Of knoop zelf wat Dyneema stagen in elkaar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 13:40 #875100

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 14:37 #875127

  • Capibara
  • Capibara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Ik heb ze ook bij een tuiger laten doen, Tec Wire, uit Goes. Is niet ver van Wemeldinge.

Heeft de boot gezien en heb ze dan zelf, later, bij hem binnengestoken.

Was rond de 600 euro voor 7 stagen en spanners voor een 22 voeter.

Heb ook wat vallen laten vernieuwen toen en dan is het wel makkelijk om de adviezen van een tuiger te volgen ipv online bestellingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 14:50 #875139

Sunday schreef :
Of knoop zelf wat Dyneema stagen in elkaar!

Hoe makkelijk is dat en wat zijn de nadelen daarvan?

lijnenspecialist.wordpress.com...-als-stag-gebruiken/
Laatst bewerkt: 21 sept 2017 15:11 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 15:08 #875143

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16716
Hoe makkelijk is dat en wat zijn de nadelen daarvan
Of hoe duur en wat zijn de voordelen :)
Hier moet er ook wat vernieuwd aan stagen. De achterstag wordt sowieso dyneema en wat rabs ertussen natuurlijk :whistle:
Voorstag is rolfok dus dan is de keus niet moeilijk maar what about zijstagen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 15:36 #875149

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 19:28 #875225

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8166
Heb eens wat gepresenteerd over verstaging bij de zeilclub.

drive.google.com/file/d/0BzJaq...kU/view?usp=drivesdk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 19:32 #875226

wat zou je verzekering ervan vinden mocht je je mast overboord varen , met dyneema verstaging?
zouden die al zo modern zijn om dat te accepteren?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 19:43 #875231

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8166
Dyneema verstaging dimensioneer je op stijfheid. Daarmee komt de breeksterkte ongeveer 3x zo hoog uit als die van staal.

Daarbij is de verstaging visueel te controleren. Als de verzekering ook maar n beetje nadenkt, zijn ze heel erg vóór dyneema!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 19:56 #875238

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16716
Dat prijsverschil zit me nog wat dwars. Jij stelt anderhalf tot tweemaal duurder (grofweg) maar als je zelf wat kunt splitsen moet je toch goedkoper uitkomen dan met dat staal?
Moet er eens aan gaan tellen want Dyneema is er niet duurder op geworden de laatste jaren!

Een van de reden waarom ik er over denk is dat dyneemaverstaging waarschijnlijk veel gemakkelijker is bij het jaarlijks de mast er af halen en er weer opzetten in het voorjaar. Gewoon touwtjes oprollen en in een tasje. Dat moet je met verstaging eens doen..pfff
Laatst bewerkt: 21 sept 2017 20:04 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 20:10 #875249

super!Joop66 schreef :
Heb eens wat gepresenteerd over verstaging bij de zeilclub.

drive.google.com/file/d/0BzJaq...kU/view?usp=drivesdk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 20:15 #875251

ik heb een dyneema reling gehad. Die ging toch al vrij snel door. Dat was in de haven en verder niet erg.
Maar verstaging? dan gaat het over een mast!
die reling was vast mijn schuld en ondeskundigheid, maar Ik wil toch maar zeggen : het moet wel allemaal goed kloppen.

Ik zou het niet durven in ieder geval..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 20:56 #875267

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1610
holtere schreef :
Dat prijsverschil zit me nog wat dwars. Jij stelt anderhalf tot tweemaal duurder (grofweg) maar als je zelf wat kunt splitsen moet je toch goedkoper uitkomen dan met dat staal?
Moet er eens aan gaan tellen want Dyneema is er niet duurder op geworden de laatste jaren!

Een van de reden waarom ik er over denk is dat dyneemaverstaging waarschijnlijk veel gemakkelijker is bij het jaarlijks de mast er af halen en er weer opzetten in het voorjaar. Gewoon touwtjes oprollen en in een tasje. Dat moet je met verstaging eens doen..pfff

Prijsvoordeel zit denk ik ook in het ontbreken van walskosten en aanverwanten, dwz als je zelf kan / durft te splitsen. Het hoeft denk ik niet meer heel veel duurder te zijn tegenwoordig, ik heb dit keer nog behouden voor staal gekozen.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 21 sept 2017 21:02 #875271

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8166
De details zijn op deze site te vinden.

Inclusief alle terminals splitstechnieken etc.

www.colligomarine.com

De belangrijkste instinker is, denk ik, hoe je de geliding bij de zalingen doet. Géén scherpe.randjes, wel.goed inklemmen. Niet zo heel makkelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 07:00 #875307

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16716
De belangrijkste instinker is, denk ik, hoe je de geleiding bij de zalingen doet. Géén scherpe.randjes, wel goed inklemmen. Niet zo heel makkelijk
Dat is de clou, denk ik. Bij een nieuwe mast allemaal geen probleem maar met ombouwen van staal naar dyneema moet alles overdacht en waarschijnlijk aangepast worden.
Zijn er meer leveranciers met een uitgebreid programma voor terminals e.d.?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 07:21 #875313

Ik denk dat ik voor RVS ga, er zijn teveel dingen om rekening mee te houden met Dyneema en ik voel me niet zeker genoeg dat ik dat goed doe, plus het feit dat als ik dat zelf doe en er gaat wat mis de verzekering wel eens heel moeilijk zou kunnen doen. Maar bedankt voor de tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl