Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuwe verstaging.. en dan?

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 07:34 #875320

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16716
De achterstag ook niet, die is meestal wel simpel aan te passen?
Die doe ik in ieder geval, de 6 mm staal voor een 6 mm D-Pro-static wellicht met een mantel erbij kom je dan op zo'n 6 euro de meter. Gewone D-pro is 0,50 goedkoper en een fractie sterker.
www.fockschot-shop.de/de/an-de...s-d-pro-static-01504
Laatst bewerkt: 22 sept 2017 07:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 11:33 #875391

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8166
holtere schreef :
De belangrijkste instinker is, denk ik, hoe je de geleiding bij de zalingen doet. Géén scherpe.randjes, wel goed inklemmen. Niet zo heel makkelijk
Dat is de clou, denk ik. Bij een nieuwe mast allemaal geen probleem maar met ombouwen van staal naar dyneema moet alles overdacht en waarschijnlijk aangepast worden.
Zijn er meer leveranciers met een uitgebreid programma voor terminals e.d.?

Niet zo snel gevonden toen ik de presentatie schreef.

Ik had deze meneer gesproken op de METS. Ik wilde graag zijn verhaal uitdagen en vergelijken met andere principes. Dat was mn interesse.

Heb zelfs nog met de Dyneema producent in Ijsland gebeld. Wel geinig hoor, als je iets gaat uitzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 12:30 #875402

holtere schreef :
De achterstag ook niet, die is meestal wel simpel aan te passen?
Die doe ik in ieder geval, de 6 mm staal voor een 6 mm D-Pro-static wellicht met een mantel erbij kom je dan op zo'n 6 euro de meter. Gewone D-pro is 0,50 goedkoper en een fractie sterker.
www.fockschot-shop.de/de/an-de...s-d-pro-static-01504

Maar wat zou het voordeel zijn van alleen de achterstag in Dyneema te doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 13:13 #875408

Joop66 schreef :
Heb zelfs nog met de Dyneema producent in Ijsland gebeld. Wel geinig hoor, als je iets gaat uitzoeken.

Dyneemaproducent in Ijsland? Ik dacht niet dat DSM (de producent van Dyneema) in Ijsland zat :ohmy:
www.dsm.com/corporate/about/location-finder.html
Misschien bedoel je de producent van Dyneema verstaging of zo?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 13:39 #875410

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8166
DSM maakt de vezel.

Hampidjan maakt daar weer touw van.

www.hampidjan.is/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 14:01 #875412

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27461
Bas van Dijk schreef :
Weet iemand een goed adresje in de buurt van Wemeldinge?

Niet in de buurt van Wemeldinge, maar wel goed en niet duur: Hans Jansen in Alphen a/d Rijn.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 14:14 #875414

klopt.heb ik ook goede ervaringen mee
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 14:29 #875418

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2518
neutmast Middelharnis heeft mij goed geholpen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 14:37 #875424

Heb inmiddels 3 offertes aangevraagd dus even genoeg tips! bedankt allemaal.

So far (binnen):

In onze haven: 1950 (met kranen en opslag van de mast), met bronzen spanners

Alleen mast kranen bij onze haven (op en af) 189 euro

Offerte CS rigging met bronzen spanners 1000 euro (komen ze aftuigen en optuigen, zelf mast laten kranen)

Laten doen bij Kniest: 950 euro (zonder December korting), RVS spanners, zelf mast kranen en af en op tuigen.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 14:54 #875429

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
En als je CS rigging een setje verstaging stuurt? Loshaken bij liggende mast is niet een grote klus. Klemmetje bij de zaling losschroeven ook niet.
Enige lastige is de draad door de rolfok heen trekken.
Ik heb de zijstagen via CS Rigging en de voorstag uiteindelijk laten doen door Molenaar (Grou) omdat ik de profielen niet loskreeg. Molenaar was de dichtst bijzijnde tuiger.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 14:56 #875430

Koezt schreef :
En als je CS rigging een setje verstaging stuurt? Loshaken bij liggende mast is niet een grote klus. Klemmetje bij de zaling losschroeven ook niet.
Enige lastige is de draad door de rolfok heen trekken.
Ik heb de zijstagen via CS Rigging en de voorstag uiteindelijk laten doen door Molenaar (Grou) omdat ik de profielen niet loskreeg. Molenaar was de dichtst bijzijnde tuiger.

op en af tuigen kwam op 450, rolfok kon ik niet zelf doen zei hij, ik weet het niet, nooit gedaan.
dus zonder is het 450 euro goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 14:58 #875432

Joop66 schreef :
DSM maakt de vezel.

Hampidjan maakt daar weer touw van.

www.hampidjan.is/

Aha , maar ik neem aan dat je weet wat er hier onder "vezel" verstaan wordt?
Juist , dit .
In feite is Hampidjan niets meer dan een touwslager zoals er zoveel zijn. In ieder geval zeker geen producent van Dyneema.
Ad
Laatst bewerkt: 22 sept 2017 15:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 15:01 #875435

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Bas van Dijk schreef :
Koezt schreef :
En als je CS rigging een setje verstaging stuurt? Loshaken bij liggende mast is niet een grote klus. Klemmetje bij de zaling losschroeven ook niet.
Enige lastige is de draad door de rolfok heen trekken.
Ik heb de zijstagen via CS Rigging en de voorstag uiteindelijk laten doen door Molenaar (Grou) omdat ik de profielen niet loskreeg. Molenaar was de dichtst bijzijnde tuiger.

op en af tuigen kwam op 450, rolfok kon ik niet zelf doen zei hij, ik weet het niet, nooit gedaan.
dus zonder is het 450 euro goedkoper.
Ok. Dus alle zijstagen + achterstag kun je zelf. Bespaar je 450 euro mee (vooral reiskosten denk ik).
Als je nu een lokale tuiger een nieuwe stag door je voorstag laat trekken, mag die best wat duurder zijn toch?
CS komt (zonder monteren) op €550. Verschil met je thuishaven is €1450. Daarvoor moet je toch iemand kunnen vinden die dat dan even komt doen. (Ter info kost ongeveer een uur in mijn geval).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 15:58 #875450

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Koezt schreef :
(Ter info kost ongeveer een uur in mijn geval).

Verdien jij 1450 per uur...of lees ik het verkeerd :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 18:17 #875478

Dat is wel goed gezien ja..

Koezt schreef :
Bas van Dijk schreef :
Koezt schreef :
En als je CS rigging een setje verstaging stuurt? Loshaken bij liggende mast is niet een grote klus. Klemmetje bij de zaling losschroeven ook niet.
Enige lastige is de draad door de rolfok heen trekken.
Ik heb de zijstagen via CS Rigging en de voorstag uiteindelijk laten doen door Molenaar (Grou) omdat ik de profielen niet loskreeg. Molenaar was de dichtst bijzijnde tuiger.

op en af tuigen kwam op 450, rolfok kon ik niet zelf doen zei hij, ik weet het niet, nooit gedaan.
dus zonder is het 450 euro goedkoper.
Ok. Dus alle zijstagen + achterstag kun je zelf. Bespaar je 450 euro mee (vooral reiskosten denk ik).
Als je nu een lokale tuiger een nieuwe stag door je voorstag laat trekken, mag die best wat duurder zijn toch?
CS komt (zonder monteren) op €550. Verschil met je thuishaven is €1450. Daarvoor moet je toch iemand kunnen vinden die dat dan even komt doen. (Ter info kost ongeveer een uur in mijn geval).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 19:09 #875487

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15778
De voorstag hoeft toch niet perse? Zou het wel doen hoor, maar die is niet kapot toch?

Bij de furlex zal het lastigste zijn om de oude stag los te krijgen. Hij zit goed geklemd met hun systeem. Heb daar al eens een uurtje op zitten bijten. Belangrijk is om niet te vergeten dat ze daar ook loctite tussen stoppen. Heet stoken terwijl je de stag er uit probeert te tikken.
Overigensssssss, ik heb (op de boot liggen) nog de exacte maat van mijn voorstag met de furlex 200.

Hebbuh? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 19:33 #875493

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1610
koko schreef :
De voorstag hoeft toch niet perse? Zou het wel doen hoor, maar die is niet kapot toch?

Bij de furlex zal het lastigste zijn om de oude stag los te krijgen. Hij zit goed geklemd met hun systeem. Heb daar al eens een uurtje op zitten bijten. Belangrijk is om niet te vergeten dat ze daar ook loctite tussen stoppen. Heet stoken terwijl je de stag er uit probeert te tikken.
Overigensssssss, ik heb (op de boot liggen) nog de exacte maat van mijn voorstag met de furlex 200.

Hebbuh? :)

Samen met FMJ de voorstag en de hele montage van mijn furlex 100s gemaakt, even goed meten en nauwkeurig de handleiding volgen het is best te doen.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 19:53 #875507

Ik heb alleen geen furlex...

Ben het merk even kwijt.. :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 19:54 #875508

en nee, is niet stuk maar nu ga ik ook alles vervangen als het er toch af moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 20:08 #875516

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15778
Oh, dan moet je misschien even "omrekenen" van de lengte naar jouw roller.

Monteren is allemaal niet zo moeilijk, maar als je voor het eerst je mast moet zetten is dat effe wennen.

Ik laat de mast wel altijd hijsen met een kraan. Dat hoeft niet perse, maar zonder kraan vind ik te link.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 22 sept 2017 21:25 #875530

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8166
Wat je ook doet, doe jezelf een plezier: neem bronzen spanners, of spanners met bronzen draad inserts.

Geen rvs op rvs laten lopen.

Kost je nu een beetje, maar je slaat jezelf voor je hoofd als je daar staat met een aangewalste draad terminal zonder draad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 23 sept 2017 07:18 #875553

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Joop66 schreef :
Wat je ook doet, doe jezelf een plezier: neem bronzen spanners, of spanners met bronzen draad inserts.

Geen rvs op rvs laten lopen.

Kost je nu een beetje, maar je slaat jezelf voor je hoofd als je daar staat met een aangewalste draad terminal zonder draad.
Dat is de reden van dit draadje...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe verstaging.. en dan? 23 sept 2017 08:37 #875568

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1610
Joop66 schreef :
Wat je ook doet, doe jezelf een plezier: neem bronzen spanners, of spanners met bronzen draad inserts.

Geen rvs op rvs laten lopen.

Kost je nu een beetje, maar je slaat jezelf voor je hoofd als je daar staat met een aangewalste draad terminal zonder draad.

Om die reden heb ik oogterminals met losse spanners en een extra spanner in de onderdelenbak, gaat ie stuk hop nieuwe ertussen...is me in al die jaren 1 keer overkomen.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl