Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: german sheeting op first 405

german sheeting op first 405 25 sept 2017 20:16 #876259

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 970
ik ben me aan het orienteren op een german sheeting systeem op onze first 405 te instaleren. Zoals op de foto ( zusterschip)loopt de overloop vlakbij de ingang en mede door de easy matic ( zware inschoting) ligt er altijd een heel pak touw op een onhandige en gevaarlijke plek bij de ingang ( ook nog vallen, overloop, genua edm) . bovendien moet een bemanningslid ( vaak de kids) erg zwaar trekken om het grootzeil in te halen om nog maar niet te spreken bij het vieren bij een gijp. een aanpassing dringt zich op.
Nu heb ik vlakbij het stuurwiel nog voorziene plek voor de secundaire winches ( foto 2) waarop dus een german sheeting geinstalleerd kan worden.
wat zij n volgens jullie de pro's en contra's van dit systeem ( shorthanded varen)

PS; ST winches heb ik al ( meegenomen van vorige boot , de retour blokken taan er al, ik zou dus enkel aan de zijkanten van de mast en aan dek iets moeten voorzien


Albin Vega - First 35 - first 405 -
Laatst bewerkt: 25 sept 2017 20:18 door padawan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

german sheeting op first 405 26 sept 2017 05:50 #876308

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Pro: minder schoot in de kuip ( minder vertraging) , op alle koersen kan je de schoot maximaaldicht krijgen. Geen fine tune nodig, een eindeloze schoot als je de schoten verbindt.

Con: het zijn soms toch de nodige meters draaien ( op te lossen door even in de wind te sturen en dan op het handje door te trekken), extra schoten over dek. Oppassen met loshangende lussen van de giek bij een gijp ( eenvoudig op te lossen door een bandje om de giek), als je schoten niet aan elkaar verbindt dan goed opletten dat je de schoten aan beide kanten een beetje gelijk houdt. ( anders is de schoot aan een kant ineens op en kan je daar ineens niet meer vieren.) prima systeem voor grotere boten. Traveler / overloop bediening zit niet meer bij de grootschoot ( is bij wedstrijden niet handig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

german sheeting op first 405 26 sept 2017 07:46 #876340

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Zou het niet doen; naast de al genoemde Con's ook nog dat je achter in je kuip moet zijn ipv op je plek kunt blijven zitten verder naar voren.

Zou eerder een (grote) ratchet blok constructie monteren, die torque sensing is (Harken heeft die o.a.). Dan heb je de zaak naar mijn idee beter voor elkaar: hoe groter de kracht hoe groter de weerstand: maw blijft vanuit je hand trimbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

german sheeting op first 405 26 sept 2017 07:53 #876342

Con: Je hebt geen vertraging meer, en veel wrijving van de extra blokken -> je moet echt veel meters lieren, even op t handje de meeste meters pakken is er niet bij.


ALs je de blokken aan de voorkant van de giek óp de goek maakt, is er alleen wat extra compressie in de giek. Dat kan ie wel hebben. Het nadeel is wel dat je heel hard dwars op je lummel gaat trekken -> chek of dat kan! Alternatief is de blokken onderaan je lummelpen maken. Dan komt de compressie ook op je lummel. Dat gaat meestal ook wel goed.


De "easy"matic is totaal geen vergelijk met een main/mainfine configuratie. Mijn dochter van 5 trekt bij mij de naden nog uit het achterlijk ;)

Wat je nog kan overwegen is german sheeting zonder lieren. Ipv de 1:2 vertraging naar je overloop maak je een 1:4. Ipv lieren maak je curryklemmen. Dan maak je er ook een main fine aan. De ene zijde van de boot is dan de fine en de andere zijde de grof.

Er zijn nog wel simpelere systemen denkbaar die de grootschoot bij de stuurstand uit laten komen, maar dan gaan er lijnen over je bakskisten.

Een vrij rigoreuze manier is je giek te verlengen en je overloop naar de stuurstand te plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

german sheeting op first 405 26 sept 2017 08:41 #876359

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8665
Ik ben een groot voorstander van German sheeting. Bij overstag kun je de traveller evt gebruiken. Bij gijpen kan je de schoot met 2 slagen om de lier prima binnenhalen en weer laten vieren.
Dat je traveller en grootschoot niet op één en dezelfde plek bediend kunnen worden, ach ik doe zelden beide tegelijk ;)

Vaar je shorthanded met stuurautomaat, dan zie ik geen enkel dooslaggevend nadeel. Bij een gijp dan wel op roerstand sturen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

german sheeting op first 405 26 sept 2017 08:50 #876361

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3205
poosje op een 40.7 in de ROC meegevaren. Daar hebben we op een bepaald moment een german op gezet. Voordeel vond ik dat de positieverdeling in de kuip veel beter was. Mensen liepen elkaar minder voor de voeten. Dat is short-handed natuurlijk niet echt van belang.

Als we met een kleinere bemanning voeren dan werkte het wel prettig. Met de 24 uurs makkelijk de grootschoot vanuit de rail bedienen.

Nadeel heb ik er niet van gezien.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

german sheeting op first 405 28 sept 2017 09:41 #877147

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 970
ik wil vooral af van die enorme hoeveelheid touw vlakbij de ingang gecombineerd met ee, systeem waarbij de krachten hanteerbaar zijn . dat de trim een beetje hieronder zal lijden neem ik er maar bij. op de tochten die wij doen is topsnelheid niet onze topprioriteit ( altijd leuk natuurlijk)

bijkomende vraag: de krachtoverbreging aan de lummel lijkt mee geen probleem maar hoe gaat de schoot naar achter. ik heb op het net al verschillende oplossingen gevonden; van een staande blok tot super gesofisticeerde keerblokken onderdeks. Op zich lijkt me een staand blok wel haalbaar maar dan moet ik door ,dek, vlakbij de puttings....
andere mogelijkheid; de genuarail loopt tot vlakbij de puttings, als ik daar een genuablok op plaats kan die de schoot dan naar achter leiden? Een genuarail kan toch heel wat krachten opvangen...
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

german sheeting op first 405 28 sept 2017 10:50 #877179

Padawan,

Ik snap niet hoe je bij je trimverhaal komt. Volgens mij is elke reactie voornamelijk praktisch bedoelt.

Je denkt veel te licht over de krachten. Je gaat een lier gebruiken en terug naar 1:2 vertraagd. Een kracht zo dwars op je genuarail is vragen om lekkage. Waarom niet in één keer goed?

Op het dek horen "flipflop" blokken te staan:



Denk er aan om een p[aar bandjes onderop je giek te poppen om de schoot te geleiden. Als je dit niet doet en je maakt een gijp, dan lassoot de schoot zó iemand uit de kuip de zeerailing over!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

german sheeting op first 405 28 sept 2017 19:43 #877370

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 970
zeer mooi spul maar wel prijzig... :sick:

zou een stevige stand up block de kracht ook niet kunnen wegwerken. op de first 456 van mijn vader heeft de werf dat ook zo gedaan. een zwaar pad eye met een zwaar block en dan een rubber of veer om het wat rechtop te houden....
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 20:12 door padawan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl