Con: Je hebt geen vertraging meer, en veel wrijving van de extra blokken -> je moet echt veel meters lieren, even op t handje de meeste meters pakken is er niet bij.
ALs je de blokken aan de voorkant van de giek óp de goek maakt, is er alleen wat extra compressie in de giek. Dat kan ie wel hebben. Het nadeel is wel dat je heel hard dwars op je lummel gaat trekken -> chek of dat kan! Alternatief is de blokken onderaan je lummelpen maken. Dan komt de compressie ook op je lummel. Dat gaat meestal ook wel goed.
De "easy"matic is totaal geen vergelijk met een main/mainfine configuratie. Mijn dochter van 5 trekt bij mij de naden nog uit het achterlijk
Wat je nog kan overwegen is german sheeting zonder lieren. Ipv de 1:2 vertraging naar je overloop maak je een 1:4. Ipv lieren maak je curryklemmen. Dan maak je er ook een main fine aan. De ene zijde van de boot is dan de fine en de andere zijde de grof.
Er zijn nog wel simpelere systemen denkbaar die de grootschoot bij de stuurstand uit laten komen, maar dan gaan er lijnen over je bakskisten.
Een vrij rigoreuze manier is je giek te verlengen en je overloop naar de stuurstand te plaatsen.