rens van breukelen schreef :
Hoi,
MvL kan voor 48 euro verstaging voor mij maken in 3mm/1*19.
Niet gevraagd naar 3 mm. 7x19?
Toch denk ik dat ik voor dyneema ga, omdat ik wel in ben voor iets nieuws en het lijkt me makkelijker. Ik heb 4mm verstaging nodig, omdat de leuvers ook 4mm zijn en alles al 4 mm was.
Voor een Volksboot 480 is die 4 mm. overkill, denk ik. De leuvers kunnen maximaal 4 mm aan; een dikkere stag kan er gewoon niet door. Maar 3 mm. kan natuurlijk wel. Daarmee komen die leuvres er echt niet af..
4mm dyneema is ook nog eens goedkoper dan 4mm verstaging rvs. Ik heb een 3d printer, dus ik kan zelf puntkousen maken. Ik was van plan om het dyneema door 4mm slang te trekken om het steviger te maken. Als ik voor dyneema ga, koop ik denk ik de dyna one hs max, omdat die (bijna) geen creep heeft (
www.cs-rigging.com/nl/touwwerk/dyna-one-hs-max).
Tja, vroeger spraken we in mijn werkomgeving wel eens van "wetenschap en willenschap". Het kan met prima 3 mm 7x19, maar als je vanuit een vooruitstrevend idee toch dyneema wilt, moet je dat natuurlijk doen.
Nog een vraagje: kan ik mijn boot op de kant laten liggen? Hij ligt nu zonder balken oid op de kant, en de grond bevriest hier nu. Kan dit kwaad voor het polyester?
De volkboot 480 is een knikspant. Hij ligt nu dus waarschijnlijk enigszins op één oor.
Ik zou de boot zoveel mogelijk laten rusten op de knik die de hartlijn van de romp vormt en de boot aan weerskanten op regelmatige afstanden onderstoppen met een stukje hout. ook de kiellijn nabij boeg en spiegel onderstoppen. Het gewicht is dan regelmatig ondersteund en zo heb je de minste kans op vervorming van de romp.
Over die vorst hoef je jezelf geen zorgen te maken zolang er geen water is dat één of andere ruimte of holte volledig vult en die plek kapot kan drukken als het bevriest (water zet uit bij bevriezing).