Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen?

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 11:39 #887851

Hoi,

Ergens dit seizoen is er een stag uit zijn kabelklem ontsnapt en is mijn mast dus met zeilen en al overboord gegaan. Gelukkig is er niemand gewond geraakt, de stag vloog vlak langs het hoofd van mijn fokkemaat! Het mastvoetje was helemaal kapot en er is een stuk dek beschadigd. Dat heb ik nu allemaal weer opgelost, en dit leek me ook een goed moment om maar eens even mijn verstaging te vervangen, want dat werd ook zo ongeveer tijd. Nou vroeg ik mij af welke diameter ik hiervoor moest nemen en hoe ik er lussen in moet maken die niet meer los gaan. Het zat vast met 2 van die draadklemmetjes met een u-bocht en 2 moertjes. Het gaat om een volksboot 480, gewicht vaarklaar zo'n 350 kilo en 12,5 m2 zeil (deze: http://volksboot480.nl/index.php?id=2 ). Ik zat zelf te denken aan 3mm 7x7 draad met 2 klem-klemmen(van die busjes) per bocht. Ik wil het niet laten walsen want dat lijkt me een beetje overkill voor een relatief klein bootje. En ik zit op een budget, ik wil niet meer dan 50 euro uitgeven, maar als het echt niet anders kan... Graag hoor ik jullie advies!

Met vriendelijke groet,

Rens
Laatst bewerkt: 03 nov 2017 11:41 door rens van breukelen. Reden: linkje deed het niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 11:48 #887854

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Kan je toch echt aanraden om het te laten walsen. 3mm is ook wat we op de Schakel gebruiken. Gebruik bij voorkeur 1x19 omdat dit veel sterker is. Wals terminal 3mm scheelt maar 2 euro per oog...

Als je een fokje zonder leuvers hebt die een eigen staaldraad als voorlijk heeft, is de voorstag van de mast niet belangrijk. Kan ook een dun lijntje zijn en dient er alleen voor om de mast overeind te houden als de fok er niet op zit.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 11:57 #887857

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14787
Vervangen door dyneema. Kan makkelijk zelf gesplitst worden. Dan is het een stuk betrouwbaarder dan van die klemmetjes. Je zult de fok leuvers ook door dyneema loops moeten vervangen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 12:38 #887875

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15777
Waarom bezuinigen op je verstaging als je net je mast overboord hebt gezeild omdat het los schoot?
Wat Koezt ook al zegt: zo’n loodje kost 2euro oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 12:53 #887883

De mast ligt eigenlijk altijd plat, tenzij ik ga zeilen. Ik moet namelijk eerst nog door 2 bruggen en een sluis voordat ik kan zeilen. Dat dyneema lijkt me dus wel wat! Ze zeggen namelijk dat het permanent vervormd door langdurige spanning, maar er is dus alleen spanning wanneer ik zeil. Ik heb overal al spanners zitten, dus dat beetje wat nog rekt kan ik makkelijk bijstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 12:57 #887884

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Nu denk ik dat er een paar zaken door elkaar gehaald worden.

Walsterminals zoals Koezt al zegt zijn natuurlijk prima, maar alleen voor 1 x 19 draad toepasbaar. Zou je dan een walsterminal gebruiken en de 1 x 19 draad, dan ben je volgens mij aanzienlijk duurder uit als met 7 x 7 RVS draad met de knijpbusjes. Bovendien ben je met die terminals op een tuigerij aangewezen, terwijl die knijpbussen bij elke bunkerboot te koop en te knijpen zijn. (Meestal veel goedkoper)

Aan boord heb ik nog wel wat RVS draad liggen en ook van die knijpbusjes. De tang heb ik ook. Nu is maar de vraag waar TS woont. In die 7 x 7 draad moeten altijd ook nog kousjes worden gebruikt. Op mijn valkje heb ik ze al jaren in gebruik met een stukje RVS ketting als span mogelijkheid. De stagen heb ik bekleed met een stuk nylon pneumatiekslang om het schavielen van fok en grootzeil te voorkomen.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 13:04 #887889

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6220

peter bedoelt deze, denk ik
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 14:30 #887901

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2654
wil je goedkoop uit zijn, neem dan de taluritklemmen (loodjes) zoals op de foto hierboven en 7x19 kabel (flexibeler dan 7x7, dus minder kans op fouten bij mast zetten/strijken, maar ook meer rek). Mits goed gesplitst en bevestigd is Dyneema nog makkelijker, zeker als je vaak de mast moet zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 14:53 #887906

Ja, die busjes bedoel ik. Ik woon trouwens in Gouda. Dyneema lijkt mij een leuke optie, omdat het het strijken van de mast veel makkelijker maakt. Zijn er nog andere nadelen aan dyneema verbonden op het kruipen na?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 15:21 #887912

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Rens,
Net naar de staaldraad in de boot gekeken, maar die is nogal dik, 5 mm schat ik. Neemt niet weg, aanbod blijft staan, inclusief klemmen, ook voor 4 of 3 mm.

Ton,
Bedankt voor de foto, die klemmen bedoel ik. Dat is overigens niet van lood, maar roodkoper en vertind om ze minder te laten afsteken tegen het staaldraad.

Rinus,
Dyneema, moet je wel een lijn met een rechte kern gebruiken, dan is de rek echt gering, maar op den duur toch meer als bij staaldraad. Bovendien schreef je erbij: "mits goed geplitst" en dat is ook niet ieders werk. Maar het kan. Of je veel goedkoper bent als met 3 mm staaldraad betwijfel ik.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 16:21 #887922

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6220
Rens, als je in Gouda woont, loop dan ff naar Marin van Leeuwen, de kleine bootjes man
Zoutmansweg 42 reeuwijk
vraag eens wat die paar staaldraadjes kosten, hij kan ook terminals aanwalsen
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 17:28 #887935

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Waarom zou dyneema beter werken bij het strijken en rechten van de mast? Gewoon omdat het lekkerder in de hand ligt?

Overigens denk ik dat je sowieso meer betaald met dyneema. Naast de prijs op zich, ook nieuwe leuvers nodig. Als je niet kan splitsen komen ook die kosten er bij. Mogelijk ook langere spanners etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 17:50 #887943

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6680
Omdat je bij staaldraad moet oppassen dat het niet knikt. Als bij iedere tocht de mast op en neer moet, is die kans niet denkbeeldig.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 21:11 #887996

Ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb in totaal zo'n 15 meter stag nodig. Dyneema kost 2,80 euro per meter, staaldraad 7x7 3mm 1,50 euro. Maar bij Dyneema heb ik geen andere dingen meer nodig. Stel, ik neem het ijzerdraad. Dan komt daar nog 6x een bochtje bij(0,50 euro per stuk), 12 klemmen (ook zo'n 50 cent per stuk) en een tang. Zonder tang kost dit 31,50 euro, met tang 62 euro. aan dyneema ben ik 42 euro kwijt, maar daar zitten mijns inziens meer voordelen aan.
Laatst bewerkt: 03 nov 2017 21:11 door rens van breukelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 21:32 #888005

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Reken je dan ook mee dat je nog splitsnaalden, dsplicer en dyneemaschaar moet hebben? Daarnaast is het nog wel lastig om ze exact op lengte te maken, is dyneema gevoelig voor scherpe randjes en zijn mogelijk je spanners niet geschikt.
Ook de bevestiging boven aan de mast is nog een ding.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb de trapezelijnen van onze Schakel uit dyneema gemaakt. Alleen de oogterminals voor de dyneema zijn al ca €10 per stuk.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 21:32 #888006

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
4mm Dyneema? Of 5?
shop.seileundmeer.de/XTReme/D-Pro-Static.html
En deze: www.ronstan.com/marine/range.asp?RnID=190
D-splicer heb je niet nodig voor een paar splitsjes: stukkie ijzerdraad voldoet
Laatst bewerkt: 03 nov 2017 21:35 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 03 nov 2017 23:18 #888023

Ook een speciale schaar is niet nodig voor dyneema.
In ons huis wilde ik de railingen van RVS draad maken. Kwam neer op ruim €3000. Toch maar in Dyneema uitgevoerd, toen was ik voor €250 klaar.

Ik zou er zelf niet meer over na hoeven denken, al heeft het wel een tijdje geduurd om me echt te overtuigen: geen staaldraad meer op de boot!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 04 nov 2017 06:27 #888034

Splitsnaalden heb ik volgens mij nog liggen.

Wow , ik wist niet dat dyneema in duitsland zoveel goedkoper is. We gaan toch regelmatig naar duitsland dus de volgende keer neem ik effe 15 meter mee. Op internet zag ik best veel mensen die het zonder oogjes oid het bevestigde. Ik heb trouwens deze leuvers : www.belship.com/nl/4/784427/pa...tag-ha144-vp100.aspx. Moet ik daar andere voor nemen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 04 nov 2017 07:24 #888038

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27451
Eclips schreef :
Omdat je bij staaldraad moet oppassen dat het niet knikt.

Bij 7x19 staaldraad valt dat wel mee.
Op mijn vorige boot had ik een voorstag van 5 mm. 7x19. Bij het strijken van de mast (elk voor- en najaar) liep die stag onder een flinke hoek over een sprenkel. Was geen enkel probleem voor de 7x19. Het is zo soepel dat het in een dikte van 3 mm. zelfs moeiteloos door blokken met schijven van 50 mm. Loopt.
Die dyneema lijkt me volslagen onpraktisch in dit verband. Zeker als je ook de leuver van je voorzeil(en) moet gaan vervangen. Waarvan ik me trouwens afvraag of het nodig is. Leuvers zijn geen zaagtanden, als het goed is. Maar dit terzijde..

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 04 nov 2017 08:15 #888047

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6220
dat knikken van die staaldraad valt reuze mee
de mast van mijn pluis gaat standaard plat, na het zeilen, tenzij het heel stabiel, droog weer is
de stagen zijn ws net zo oud als het bootje, er zit nergens een knik in

Rens, voordat je een probleem maakt, wat er niet is, vraag nou eerst eens aan Martin van Leeuwen, of andere willekeurig toko, wat het moet kosten om ff 2 stagen te walsen
dan hoef je ook geen wals tang te kopen
en laat er ipv die antieke loodjes gelijk zoiets op knijpen



of zoiets


MvL doet alleen klein bootjes, hij weet ook de dikte van de stagen
Ton
Bijlagen:
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 04 nov 2017 08:17 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 07 nov 2017 08:56 #888813

Hoi,

MvL kan voor 48 euro verstaging voor mij maken in 3mm/1*19. Toch denk ik dat ik voor dyneema ga, omdat ik wel in ben voor iets nieuws en het lijkt me makkelijker. Ik heb 4mm verstaging nodig, omdat de leuvers ook 4mm zijn en alles al 4 mm was. 4mm dyneema is ook nog eens goedkoper dan 4mm verstaging rvs. Ik heb een 3d printer, dus ik kan zelf puntkousen maken. Ik was van plan om het dyneema door 4mm slang te trekken om het steviger te maken. Als ik voor dyneema ga, koop ik denk ik de dyna one hs max, omdat die (bijna) geen creep heeft (www.cs-rigging.com/nl/touwwerk/dyna-one-hs-max).

Nog een vraagje: kan ik mijn boot op de kant laten liggen? Hij ligt nu zonder balken oid op de kant, en de grond bevriest hier nu. Kan dit kwaad voor het polyester?

Mvg,

Rens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 07 nov 2017 10:53 #888849

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27451
rens van breukelen schreef :
Hoi,

MvL kan voor 48 euro verstaging voor mij maken in 3mm/1*19.

Niet gevraagd naar 3 mm. 7x19?
Toch denk ik dat ik voor dyneema ga, omdat ik wel in ben voor iets nieuws en het lijkt me makkelijker. Ik heb 4mm verstaging nodig, omdat de leuvers ook 4mm zijn en alles al 4 mm was.

Voor een Volksboot 480 is die 4 mm. overkill, denk ik. De leuvers kunnen maximaal 4 mm aan; een dikkere stag kan er gewoon niet door. Maar 3 mm. kan natuurlijk wel. Daarmee komen die leuvres er echt niet af..
4mm dyneema is ook nog eens goedkoper dan 4mm verstaging rvs. Ik heb een 3d printer, dus ik kan zelf puntkousen maken. Ik was van plan om het dyneema door 4mm slang te trekken om het steviger te maken. Als ik voor dyneema ga, koop ik denk ik de dyna one hs max, omdat die (bijna) geen creep heeft (www.cs-rigging.com/nl/touwwerk/dyna-one-hs-max).

Tja, vroeger spraken we in mijn werkomgeving wel eens van "wetenschap en willenschap". Het kan met prima 3 mm 7x19, maar als je vanuit een vooruitstrevend idee toch dyneema wilt, moet je dat natuurlijk doen.
Nog een vraagje: kan ik mijn boot op de kant laten liggen? Hij ligt nu zonder balken oid op de kant, en de grond bevriest hier nu. Kan dit kwaad voor het polyester?

De volkboot 480 is een knikspant. Hij ligt nu dus waarschijnlijk enigszins op één oor.
Ik zou de boot zoveel mogelijk laten rusten op de knik die de hartlijn van de romp vormt en de boot aan weerskanten op regelmatige afstanden onderstoppen met een stukje hout. ook de kiellijn nabij boeg en spiegel onderstoppen. Het gewicht is dan regelmatig ondersteund en zo heb je de minste kans op vervorming van de romp.
Over die vorst hoef je jezelf geen zorgen te maken zolang er geen water is dat één of andere ruimte of holte volledig vult en die plek kapot kan drukken als het bevriest (water zet uit bij bevriezing).
Laatst bewerkt: 07 nov 2017 10:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 08 nov 2017 07:57 #889208

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6220
4 mm 1x19 verstaging is wat overdone, dat heeft ( volgens Dekker watersport)een breeksterkte van 1400 kg
7x 19 wordt meer verkocht voor vallen, is een stuk soepeler
4 mm dyneema doet zelfs 1600 kg
de geoffreerde 3 mm 1x19 verstaging van Martin doet 740 kg, lijkt mij meer dan genoeg
dyneema of staaldraad is een keuze, een oogsplits in dyneema leggen is een eitje
is dyneema UV bestendig trouwens?
ik ben benieuwd wat de keuze wordt, keep posted
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 08 nov 2017 11:03 #889297

Hoi,

Dyneema is zeker uv-bestendig. Volgens lijnenspecialist.nl is "Dyneema extreem sterk, licht, slijtvast, chemisch resistent, en zeer UV bestendig". Ik heb 3mm dikte nodig, dit is meer dan genoeg. Ik heb nog even gekeken en mijn voorstag is relatief nieuw(2.5 jaar oud, met maar 10 keer zeilen ofzo) en heeft geen zichtbare beschadigingen. Die hou ik denk ik dus, en dan vervang ik mijn zijstagen door 3mm dyneema met zwarte siliconen slang, bij elkaar kost dit 30 euro incl. verzendkosten voor de dyneema en 4 euro voor de slang. Ik ben dus 34 euro kwijt, een prima bedrag! Ik ga dit denk ik vanmiddag bestellen.

Iedereen bedankt voor de hulp en ik houd jullie op de hoogte van het eindresultaat!

Rens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke diameter verstaging en welke kabelklemmen? 08 nov 2017 11:20 #889301

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ben met het meeste van bovenstaande eens, echter wat dikte van dyneema wat lichte twijfel.
Je moet dyneema niet dimensioneren op breeksterkte, waar je bij 3mm staal makkelijk lijkt uit te komen op 3mm dyneema, maar je moet dimensioneren op creep. Daaruit komt meestal zeker één mm dikker voor dyneema uit:4mm dus.
Wat voor siliconenslang gebruik je?
Mooier en sterker is om lokaal gebruik te maken van dyneema chavesleeve. Mijn hele voorstag kreeg dat en mijn zijstagen over de onderste 2m en ter plaatse van de zalingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl