Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok?

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 05 nov 2017 21:10 #888511

Beste zeilers,

Ik wil een rolfok monteren op ons schip dat oorspronkelijk een dubbele voorstag heeft (zie foto's).

Denken jullie dat het haalbaar is om simpelweg een oog te lassen in het midden van het originele boegbeslag? Of denk ik te simpel?

Nb. Ik heb ook een foto toegevoegd van een (zwaar) gecorrodeerde lus van één van de zijstagen. Het lijkt van aluminium gemaakt te zijn en het velpulverde bij het losmaken. Doe ik er goed aan om al deze lussen schoon te maken en de oude alu binnenwerken te vervangen door rvs? Op de tweede foto zie je dat een vorige eigenaar dat ook al heeft toegepast en het lijkt te werken?

Tips zijn welkom!!








Laatst bewerkt: 05 nov 2017 21:14 door oneoff31ft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 05 nov 2017 21:39 #888518

Als ik zo bescheiden mag opmerken, ik zou een tuiger serieus naar je verstagingen laten kijken en vooral hoe het een en ander aan je topbeslag gemonteerd zit.

Als het mijn mast was zou ik het niet zo willen hebben.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 05 nov 2017 21:44 #888519

.....tips zijn welkom! Wat schort er volgens jou aan? Doel je op de borgpennen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 05 nov 2017 22:54 #888524

Er is 1x19 draad gebruikt voor je verstaging. Dat is absoluut ongeschikt om oogsplitsen in te maken zoals dat bij jouw boot gedaan is. Dat gaat echt vandaag of morgen fout door stag-breuk. Je kunt op sommige oogsplitsen al zien dat er schade aan de stag is.

Ik zou hier inderdaad serieus aandacht aan (laten) besteden en alles vervangen.

Wat betreft je voorstag, maak daar 1 stag van, maar gebruik beide puttingen. Dit kun je doen door een RVS driehoek te gebruiken, twee punten aan de puttingen en eentje waar de stag aan vast zit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 06 nov 2017 05:51 #888536

Neem bv de montage van de zij- stagen met behulp van de 2 plaatjes door middel van boutjes en moertjes! Maakt mij geen deugdelijke indruk en zie de opmerking van Erik.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 06 nov 2017 08:47 #888559

Erikdejong schreef :
Er is 1x19 draad gebruikt voor je verstaging. Dat is absoluut ongeschikt om oogsplitsen in te maken zoals dat bij jouw boot gedaan is. Dat gaat echt vandaag of morgen fout door stag-breuk. Je kunt op sommige oogsplitsen al zien dat er schade aan de stag is.

Sorrie Erik maar zo werden voor zover ik weet stagen vóór de invoering van de geperste terminals altijd gemaakt. In ieder geval zat het op al mijn boten ( eind 60er jaren en 1978) zo bij alle stagen en wanten maar Natuurlijk niet met aluminium puntkousen maar met rvs puntkousen. En ook toen werd altijd 1*19 gebruikt. Dat laatste is inderdaad erg vreemd. Wel varen ook de pershulzen meestal van koper (tegenwoordig ook van rvs) en niet van aluminium wat wel eens voor DHZ persen werd verkocht.
Ad
Laatst bewerkt: 06 nov 2017 08:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 06 nov 2017 09:00 #888565

Dat was geen 1x19 draad, maar 7x7 draad.
Als 1x19 al gebruikt werd, dan was het met veel grotere lussen. Je kunt op de foto's van Topic Starter al zien dat de draad de bocht van de kous niet eens kan volgen zo krap is die bocht. Het resultaat daarvan is ook zichtbaar, diverse strengen liggen al niet meer op de plek waar ze horen te liggen!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 06 nov 2017 09:22 #888569

TS,

Ik vind de foto's om van te schrikken. Laat de adviezen niet langs je glijden; deze verstaging is ver, ver over zijn houbaarheidsdatum heen en daar bovenop nog eens levensgevaarlijk en fout geïnstalleerd. Ik ben zelf niet van het bange, maar dit is een absoluut wonder, in de zin dat die mast nog staat.

Ook de pindiameters stroken niet met de gebruikte materialen.

Laat dit nakijken. Stagen zijn relatief goedkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 06 nov 2017 09:52 #888575

Erikdejong schreef :
Dat was geen 1x19 draad, maar 7x7 draad.
Als 1x19 al gebruikt werd, dan was het met veel grotere lussen. Je kunt op de foto's van Topic Starter al zien dat de draad de bocht van de kous niet eens kan volgen zo krap is die bocht. Het resultaat daarvan is ook zichtbaar, diverse strengen liggen al niet meer op de plek waar ze horen te liggen!

Nou , ik denk dat je je vergist hoor.
Dit is een van de originele stagen van mijn vorige boot , een Leisure 23 . Was toen ca. 30 jaar oud .Heb ik kort na aankoop vervangen (bij Kniest laten maken).
En ik kan me vergissen maar dat is volgens mij toch echt 1*19 .
En op mijn huidige boot zit het deels nog steeds zo en dat is zeker 1*19.
Volgens mij wordt 7*7 (neem aan dat je 7*19 bedoelt) multifilament draad sowieso zelden of nooit voor verstaging gebruikt .
Ad

Laatst bewerkt: 06 nov 2017 09:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 06 nov 2017 18:03 #888691

Als ik het euvel even samenvat:
-Oogsplitsen is een verouderde inferieure manier om een oog op een 1x19 draad te zetten;
-Je kunt nu al visueel waarnemen dat de afzonderlijke strengen niet altijd op de originele plek zitten;
-Verstagingen hebben niet het eeuwige leven.

Dank voor de tips in elk geval, kennelijk moet ik hier niet te licht over denken. Stiekem hoopte ik dat simpelweg het vervangen van de puntkousen voldoende zou zijn. Het RVS van de stagen ziet er namelijk nog piekfijn uit, buiten dat de strengen rondom de kousen inderdaad niet 100% op hun plek zitten.

Ik ga volgend weekend maar eens een offerte opvragen voor nieuwe stagen. Goed idee inderdaad om via een driehoek de bestaande ogen te gebruiken op het boegbeslag. Wellicht is een soortgelijke constructie mogelijk vanuit het topbeslag?.. De tuiger heeft hier vast wel een oplossing voor.

Eerlijk gezegd zou het mij niks verbazen als de huidige stagen origineel zijn en dus vanaf omstreeks 1968 zijn blootgesteld aan weer- en wind. Het is allemaal wel dubbel en erg zwaar uitgevoerd.

NB. De twee moeren- en boutjes die op de platen geschroefd zijn waar de zijstagen aan gemonteerd zijn snap ik ook niet.... Maar volgens mij is het met de montage van de zijstagen in principe niks mis (zie foto).


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 06 nov 2017 19:53 #888719

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3290
Ik zou, als je toch met een tuiger gaat praten, ook even kijken hoe hoog een eventuele rolfok installatie eindigt. Het is het mooist als ie zo laag mogelijk zit, maar natuurlijk niet ten koste van alles. Driehoek is waarschijnlijk het simpelst, misschien is er nog een alternatieve mogelijkheid om een bevestiging in het midden te krijgen en dan wat lager te bevestigen.

Ook even rekening houden met de grootte van de trommel die natuurlijk wel in je preekstoel moet passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 06 nov 2017 20:05 #888722

Yellow Boat schreef :
Nou , ik denk dat je je vergist hoor.
Dit is een van de originele stagen van mijn vorige boot , een Leisure 23 . Was toen ca. 30 jaar oud .
Dat is inderdaad 1x19, en ook daar zie je dat de individuele strengen niet goed liggen omdat de bocht te krap is. Daardoor dragen een flink aantal strengen geen krachten over en is de splits dus aanzienlijk zwakker dan de rechte draad. Dat Leisure dat 40(50?) jaar terug zo deed betekend nog niet dat dat toendertijd de standaard was. Waarschijnlijk waren de stagen van jouw L23 wel redelijk over bemeten en hebben ze het extra risico op die manier proberen te ondervangen.


Verstaging vervangen is inderdaad geen slecht idee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 18 dec 2017 20:43 #899985

Inmiddels heb ik het een en ander geinformeerd...

We gaan in elk geval proberen om de verstaging te vernieuwen door 8 mm 1x19 met aangewalste ogen. Ik wil wel de oude bronzen spanners opnieuw gebruiken want daar lijkt gewoonweg niks mis mee.
Een bedrijf in groningen vraagt €4,50 per meter + 16 euro per oog. Dat is niet duur!!

Veder wil ik toch proberen om over te stappen op een enkele voorstag met rolfok. Meerdere mensen hebben een oplossing met een driehoek en gebruik maken van de bestaande puttingen afgeraden omdat hierdoor de trommel dusdanig hoog komt te liggen dat de zeilprestaties echt drastisch af zullen nemen.

Nu overweeg ik toch om het boegbeslag los te halen en een lasser te vragen om een verticale plaat met een gat van 13mm in het midden van de plaat te laten maken. Wat denken jullie?? Nog tips?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 18 dec 2017 23:32 #900018

Dat is goed mogelijk. Wel juist uitlijnen zodat de stag er recht aan trek. Zorg ook voor voldoende 'vlees' om het gat heen. Op afschuiving is metaal minder sterk dan op trek, je hebt dus meer oppervlakte nodig om dezelfde sterkte te krijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 18 dec 2017 23:42 #900019

  • PeterR
  • PeterR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
oneoff31ft schreef :
Inmiddels heb ik het een en ander geinformeerd...


Veder wil ik toch proberen om over te stappen op een enkele voorstag met rolfok. Meerdere mensen hebben een oplossing met een driehoek en gebruik maken van de bestaande puttingen afgeraden omdat hierdoor de trommel dusdanig hoog komt te liggen dat de zeilprestaties echt drastisch af zullen nemen.

Met alle respect, maar dat drastisch afnemen van de zeilprestaties is echt onzin. Die 10 tot 15 cm. dat die de trommel hoger komt ga je echt niet merken. Althans niet op deze boot, wederom met alle respect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 19 dec 2017 01:21 #900021

Het verschil tussen het varen met een geleuverd zeil vs een rolfok maakt een aanzienlijk groter verschil dan dat kleine driehoekje zal doen.
Door over te stappen naar een rolfok ga je makkelijk 30-40cm omhoog boven dek. Die 5cm die een driehoekje in zal nemen zal daarop vrijwel niet meetbaar meer zijn.
Desalniettemin is een mooi opgelast plaatje natuurlijk sterker, eleganter en met minder verbindingen die zich los kunnen werken.

Als je aan het boegbeslag wilt lassen zul je het overigens wel van de boeg af moeten halen en daarna weer monteren, anders verbrand je het polyester eronder. Als je dat laat doen zou dat nog best eens kostbaar kunnen zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 dec 2017 01:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 19 dec 2017 06:25 #900028

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
En als je wat meer uitgeeft kom je lager dan 30cm.Dan kies je voor een flatdeck roller.
Het gaat je echt niet veel schelen.
Wel is de vraag of je de investering i zeilen meeneemt. Ja, pezen zijn op te stikken en leuvers te vervangen, maar daar blijft het niet bij. Het zeil moet ook ingekort worden.
Meestal is rolfok plaatsen ook genua vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 19 dec 2017 06:41 #900029

8mm stagen op een 23 voeter is echt heel veel te zwaar. Mijn 3800kg wegende 32 voeter heeft 7mm...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 19 dec 2017 08:54 #900045

oneoff31ft schreef :
Inmiddels heb ik het een en ander geinformeerd...

We gaan in elk geval proberen om de verstaging te vernieuwen door 8 mm 1x19 met aangewalste ogen. Ik wil wel de oude bronzen spanners opnieuw gebruiken want daar lijkt gewoonweg niks mis mee.
Een bedrijf in groningen vraagt €4,50 per meter + 16 euro per oog. Dat is niet duur!!

Dat is wel erg goedkoop inderdaad ,de helft van de normale prijs .Is het deze firma net buiten de stad Groningen? www.touw-staalkabel.nl/c-32153...den-op-maat-gemaakt/
Weet je zeker dat het om A4 (316) gaat , want ik vindt nergens info over het materiaal op die website, ook niet van de terminals en andere rvs spul ? Er schijnt ook minderwaardig chinees rvs spul op de markt te zijn :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 19 dec 2017 10:03 #900066

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8107
boarderbas schreef :
8mm stagen op een 23 voeter is echt heel veel te zwaar. Mijn 3800kg wegende 32 voeter heeft 7mm...
Hij heeft Oneoff31ft. Waar haal je die 23ft vandaan?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 19 dec 2017 14:55 #900135

Wanneer je dan toch drastisch het boegbeslag gaat verbeteren, kijk dan ook even naar hoe je anker daarin zou passen.

Het is behoorlijk handig wanneer je dat zo op de boeg kunt trekken en daar kunt laten en geen lijn, ketting of anker ergens tussendoor moet manipuleren terwijl je moet manouvreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 19 dec 2017 17:18 #900173

@yellowboat: het is inderdaad de firma touw-staalkabel. Aan de telefoon gaf hij aan dat het zeewaterbestendig spul is. Ik heb voor de zekerheid een proefstukje besteld, ook meteen handig om te passen/meten aan mastbeslag et etcetera. Ik zal een foto posten op het forum, ben benieuwd naar jullie mening.

@boarderbras: het gaat om een 31 ft schip van 7,5 ton, 3,50 breed met een diepgang van 1,30. Mast is van aluminium en is 12m lang. Wij varen idealiter niet met windkracht meer dan 5bft en hebben geen spinaker oid. De originele stagen zijn allemaal 8mm. Volgens mij is dat alsnog overbemeten. Kan iemand hier op het forum daar iets intelligents over zeggen? Is er niet een tabel beschikbaar met advies over de vereiste breekkracht? Twee professionele tuigers spreken elkaar overigens tegen. De een zegt: 7mm is voldoende, de ander zegt dat de originele diameter is bepaald obv oprichtend vermogen, dus moet je niet aanpassen...

7mm zou gunstig zijn want ik heb een rolfoksysteem gekocht waar max 7mm stag doorheen gaat... anders zou ik deze weer moeten verkopen....

@erik: ik ga alleen lassen aan het boegbeslag als het lukt om het (zelf) los te krijgen. Wat betreft de driehoek: de bestaande puttingen zitten 21 cm uitelkaar. Een kleine driehoek zou dus 'scheef' aan het boegbeslag trekken. Dat lijkt me niet ideaal. Alternatief is dan een driehoek met zijdes van +- 21 cm. Dan kom je dus toch een aardig stuk omhoog.....

Verder goede tip wbt het ankeren. Momenteel is het al lastig genoeg aangezien de twee voorstagen in de weg zitten en de ankerketting vrij kort op de boeg naar binnenkomt. Met een rolfoktrommel wordt dat niet beter....

Voor nu wacht ik het proefstukje van de staaalhandelaar even af en ga ik bekijken of het boegbeslag gemakkelijk te verwijderen is.....

Dank voor de tips weer!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 19 dec 2017 18:17 #900192

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3427
oneoff31ft schreef :
@erik: ik ga alleen lassen aan het boegbeslag als het lukt om het (zelf) los te krijgen. Wat betreft de driehoek: de bestaande puttingen zitten 21 cm uitelkaar. Een kleine driehoek zou dus 'scheef' aan het boegbeslag trekken. Dat lijkt me niet ideaal. Alternatief is dan een driehoek met zijdes van +- 21 cm. Dan kom je dus toch een aardig stuk omhoog

Dat hoeft niet hoor. Je kunt die driehoek ook realiseren door een as van voldoende dikte tussen de wangen te bevestigen met daarop een lip om de rolfok op vast te zetten.
Ik maak me sterk dat je daar meer dan 5 cm mee verliest. Hier zou je voor kunnen kiezen mocht het verwijderen van het complete boegbeslag niet lukken (want compleet restaureren van die zooi is natuurlijk het beste).
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 19 dec 2017 20:18 #900217

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3290
Ik vermoed dat je met 7 zeker toe kan, misschien zelfs met 6. Maar doe je zelf een lol, vraag even advies van een tuiger. Die kan je gewoon vertellen (en kost waarschijnlijk nog niks) wat je het handigst kunt doen, en ook hoeveel dat ongeveer gaat kosten. Op een 30-voeter hebben wij voor 750 euro alle verstaging inclusief spanners laten vervangen. Ik ken je budget niet, maar in vergelijking met andere kosten is dat relatief goed te doen.

Het prijsverschil tussen 6mm en 8mm stag terminals en spanners is enorm, dus een goed advies kan zichzelf mogelijk ook nog weer terugbetalen. Los van de gemoedsrust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe dubbele voorstag aanpassen voor rolfok? 22 dec 2017 12:53 #901000

Ter info: het (low budget?) proefstukje 8mm 1x19 met aangewalst oog is binnen, zie foto. Op het eerste oog ziet het er kwalitatief goed uit!

Ik ga hiermee passen/meten aangezien de oude stagen een lus hadden met een ietwat afwijkende vorm.

Verder leg ik de draad in de tuin en evntueel een zoutbadje om te kijken of het gaat roesten. Kan het me bijna niet voorstellen, lijkt gewoon a4 spul..


Verder overweeg ik het idee van zeekraal verder te onderzoeken. Dus: een as tussen de twee bestaande wangen en dan een op maat gemaakte, driehoekige lip die om de as past. Scheelt een hoop gedoe met het verwijderen van het boegbeslag. Nieuw probleem wordt dan wel het anker en de ketting....
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl