Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kracht op roer

kracht op roer 11 nov 2017 15:42 #890238

  • amigo
  • amigo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
ik heb een friendship 22 en ben een vraag ik ben benieuwd hoeveel kracht maximaal er op mijn roer komt tijdens het zeilen ik weet dat je zo min mogelijk druk tijdens het zeilen op je roer wilt hebben toich ben ik benieuwd hoeveel kracht het roer te verduren krijgt

groetjes amigo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kracht op roer 11 nov 2017 16:16 #890252

Wat jij voelt en wat het roer te verduren krijgt zijn twee dingen die niet veel of zelfs niets met elkaar te maken hebben.

Jij voelt hooguit wat loefgierigheid aan de helmstok, en dat houdt met een paar kilo trekken wel op. Probeer maar eens 5 kg te trekken de hele tijd (gewicht via touwtje/blokje naar je hand. Dat houdt je niet vol.

Het onderste roerbeslag (vingerling) krijgt het meest te verduren,, bij een forse roeruitslag met flinke bootsnelheid. Ik schat flink wat 10-tallen kg (100-en N) bij een FS22.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kracht op roer 11 nov 2017 16:36 #890257

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Grootste kracht die een roerblad te verduren krijgt is, indien je achteruit vaart en opeens de helmstok/ stuurwiel loslaat.
Indien de boot zwaar uit het roer loopt en jij blijft maar tegensturen dan vervormd het roerblad.
een spade roerblad kan hier wel tegen maar je kan het beter voorkomen (zeker in een wedstrijd ;) )
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kracht op roer 11 nov 2017 18:06 #890279

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6770
Grotendeels afhankelijk van je snelheid en oppervlak.
De formule is: F(kracht in N) = 300 x A(roeropp in m2) x v2(snelheid in kn)link

De snelheid zit er dus kwadratisch in. Op koopvaardij schepen heb je vaak voor op zee(hoge snelheid) een speciale roerstand begrenzer op 20o terwijl je in de haven tot 40 of wel 60o kan gaan)
Voor de snelheid moet je de snelheid van het water langs het roer nemen. Varend op de motor is dit flink groter dan de scheepssnelheid.

Voor een F22 zou je dan bv kunnen uitkomen op 300*0.5*72 = 7350N (735kg)
Daarom is je roerophanging ook zwaar uitgevoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kracht op roer 11 nov 2017 21:02 #890325

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
De volgende globale maten heb uit de tekening van de FS 22 gehaald, roeropp. = 0,4 m^2, aspect-ratio roer 2,5. Bij een aanstroomhoek van 5,7 graad (= 0,1 rad) en een watersnelheid langs het blad van 3,5 m/s ( ongeveer 7 knopen) kom ik op een totale dwarskracht loodrecht op het roerblad van ca. 776 N. (Die 5,7 graad is een redelijk voorkomende waarde bij loefgierigheid.)
Op het onderste roerbeslag komt dan een kracht van ca. 1330 N, en het bovenste ca. 554 N.
Bij een grotere aanstroomhoek worden alle krachten ook groter, totdat het roer "overtrekt" en de krachten afnemen ( en de boot uit z'n roer kan lopen).

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kracht op roer 12 nov 2017 18:40 #890580

  • amigo
  • amigo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
ik wil dit gaan gebruiken om de spelling uit mijn roer te krijgen door slijtage ontstaan dit lijt mij een mooie oplossing het gat om gat maat 12 mm

Standard Elements Main dimensions Movement angle Weight
Description d1 H7 d2 b1 -0.12 b2 d3 d4 l1 l2 l3 w g

GN 648.6-12-M12-NH 12 M12 16 12 15.4 32 54 70 33 13° 95
GN 648.6-12-M12-WH 12 M12 16 12 15.4 32 54 70 33 13° 96
GN 648.6-12-M12-WK 12 M12 16 12 15.4 32 54 70 33 13° 94
GN 648.2-12-M12L-NH 12 M12L 16 12 15.4 32 54 70 33 13° 95
GN 648.6-12-M12L-WH 12 M12L 16 12 15.4 32 54 70 33 13° 93
GN 648.6-12-M12L-WK 12 M12L 16 12 15.4 32 54 70 33 13° 94
G
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 nov 2017 18:41 door amigo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl