Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: nieuwe vallen

nieuwe vallen 23 nov 2017 14:56 #893858

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5930
hoi, ik wil 3 0f 4 nieuwe vallen.
Grootzeil is ~20M2 en genua ~36M2. Spi heb ik nog niet gebruikt (opgave) 72M2 en er zit een drifter bij, die wil ik het komende seizoen wel eens gaan proberen.

Er zit nu 5mm staalkabel op met aangesplitste(?) 14mm lijn met gevlochten katoenen(?) mantel.
Ik ben geen wedstrijdzeiler maar ik heb wel een hekel aan dingen twee keer kopen. Is poyester dan okay of toch beter dyneema?

Die vallen uit de watski katalogus, is dat wat? Of is er een betere deal?
En hoe dik? 25m is voor mijn bootje lang genoeg, die is 8mm is dat zwaar genoeg, of toch dikkere?


Dank!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 23 nov 2017 20:45 #893992

Als je aan staal gewend bent zal een polyester val tegenvallen, die rekt veel en veel meer.
Dan blijft Dyneema over. Wel even goed kijken hoe die lijn dan is samengesteld, er zijn veel soorten, met veel tot vrijwel geen Dyneema erin. Hoe meer Dyneema-gehalte, hoe minder rek.

Dan ook even naar de schijven kijken. Als dat staaldraadschijven zijn (met een V-groef) moeten die wellicht vervangen worden door schijven met een ronde groef, voor touw.

Voor de spi is Dyneema niet nodig. Is dat nu ook staaldraad????
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 23 nov 2017 21:19 #894011

Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 23 nov 2017 23:17 #894053

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
even een tipje.

Inpecteer eerst wat de max diameter is die door je schijfjes bovenin gaat en hoe de staat van die schijven is.
Als je nu staaldraad vallen hebt heb je grote kans dat je ook dunne bronzen of alu schijven bovenin hebt zitten.

Als ze nog mooi glad zijn kun je er wel dyneema overheen laten lopen (moet je wel bijv 4 of 5mm aanslpitsen) maar waarschijnlijk moet je ook je schijven vervangen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 02:32 #894065

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Je staaldraad schijfjes vervangen door tufnol touwschijfjes Onno.
Ik heb dat 3 jaar geleden ook gedaan en sindsdien glijden m'n valletjes door de mast als een paling in een emmer met snot. Dyneema valletjes is bijna vanzelfsprekend lijkt me.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 08:08 #894077

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17701
Voor vallen (excl. de gennaker- of spival) is Dyneema the way to go.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 08:35 #894081

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Voor vallen (excl. de gennaker- of spival) is Dyneema the way to go.
Zonder twijfel, maar het kan niet genoeg gezegd worden: Met een draadje dyneema erin heet iets al "dyneemalijn".
Let op de breeksterktes en vergelijk die met elkaar. Je hebt dan een idee hoeveel dyneema erin zit.
Voorbeeld: een 8 mm dyneema lijn met polyester mantel heeft een kern van 6 mm. Breeksterkte van 6 mm. pure dyneema is 4300 kg (bij benadering). Een lijn die minder breeksterkte heeft dan dat is dus een mix met anders spul. De mantel doet hierin niet mee en zorgt alleen voor grip en bescherming.
Laatst bewerkt: 24 nov 2017 08:35 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 08:56 #894092

holtere schreef :
het kan niet genoeg gezegd worden: Met een draadje dyneema erin heet iets al "dyneemalijn".
Let op de breeksterktes en vergelijk die met elkaar. Je hebt dan een idee hoeveel dyneema erin zit.

Daar heb ik eens een tabelletje van gemaakt voor een paar merken touw.
Er zit ook nog lucht in.....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 13:43 #894148

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5930
...toen ik de boot kocht had ze geen spinakerval. Ik vond een val in een van de vakken en die heb ik er in gezet. Het werd door iemand herkend als cub(?) kup(?) nogiets ofzo. Ik kan er wel een foto van maken.
De schijven lijken breed en met ronde groef op de foto's van vorig jaar. Ik kan er dit jaat wel beter bij. Daar maak ik ook wel nieuwe betere van.



S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 14:02 #894151

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Die schijven zal je denk ik moeten vervangen als je overstapt van staaldraad naar "touw" .
Het lijken speciale schijven voor staaldraad te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 14:41 #894156

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Schijven vervangen inderdaad. Soms zijn ze zo smal dat je je nieuwe dyneema vallen moet verjongen, zorg dan voor dyneema met gecoate kern.

Die spival zal cupsheet zijn dan. Is dubbelgevlochten polyester waarbij de kern wat anders gevlochten is en opgevuld met een dunne parallelle kern. Zou iets minder rek moeten hebben dan gewoon dubbelgevlochten polyester is het idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 14:59 #894160

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7986
Ik denk ook dat je de spival op een enkelschijfsblok moet zetten. Nu trekt het blok scheef waarbij de val de wangen weg gaat slijten.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 15:07 #894162

Baasklusje schreef :
holtere schreef :
het kan niet genoeg gezegd worden: Met een draadje dyneema erin heet iets al "dyneemalijn".
Let op de breeksterktes en vergelijk die met elkaar. Je hebt dan een idee hoeveel dyneema erin zit.

Daar heb ik eens een tabelletje van gemaakt voor een paar merken touw.
Er zit ook nog lucht in.....


Toch zit er bij deze berekening van de samenstelling uit de breeksterkte een probleempje.
Bij twee gemengde vezelmaterialen met een erg uitlopende maximale rek mag je dat nl niet doen.
Probleem; als de Dyneema al voor 100% is belast bij ca. 2% maximale rek is het polyesteraandeel pas bij een heel kleine fractie van zijn sterkte belast vanwege de hoge rek bij maximale sterkte.
Dat wil zeggen dat je bij het meten van de sterkte van zo'n samengesteld touw eigenlijk vrijwel alleen de sterkte van het Dyneemaaandeel meet, de rest is niet meer dan "vulstof" .
Bij bijv. Dynasport kun je voor een sterkte van 5100 t.o.v 17000 voor puur Dyneema dus 5100/17000= 30% aanhouden . Uiteraard in werkelijkheid ietse pietsje minder pomdat de polyester ook een klein beetje kracht opneemt maar dat is vrijwel te verwaarlozen.
De Marlow bevat dan dus bijna 40% Dyneema.
Overigens hangt e.e.a wel ervan af of het om normaal polyester of voorgerekt polyester gaat. Bij de laatste zal het effect van het polyesteraandeel groter zijn.
Wat ik hier alleen mee wil zeggen is dat een mengsel van twee vezels met een dermate ver uit elkaar liggende rek eigenlijk niets anders is dan "aanlengen" van de Dyneema . Een beetje zoals het aanlengen van "kermisbier" met water :lol:
Eenzelfde "probleem "treedt ook op bij het versterken van een laminaat met zowel carbon als aramide in een hybride weefsel.
Daar speelt door de beduidend hogere rek van normale Aramide deze een ondergeschikte rol bij de sterkte van dat laminaat.
Om dezelfde reden kun je in principe geen beton zomaar versterken met Aramide of zelfs niet met Dyneema .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 21:47 #894246

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
holtere schreef :
Let op de breeksterktes en vergelijk die met elkaar. Je hebt dan een idee hoeveel dyneema erin zit.
Voorbeeld: een 8 mm dyneema lijn met polyester mantel heeft een kern van 6 mm. Breeksterkte van 6 mm. pure dyneema is 4300 kg (bij benadering). Een lijn die minder breeksterkte heeft dan dat is dus een mix met anders spul. De mantel doet hierin niet mee en zorgt alleen voor grip en bescherming.

Absoluut eens met je statement, maar je overschat wel de breeksterkte een beetje. 8 mm lijn (6 mm kern) zit bij vol dyneema ergens rond de 3000 kg. Met voorgerekte kern (7mm -> 6 mm) kom je tot 3500-3900 kg, maar die zijn helaas erg prijzig. Pas bij een sk99 kern kom je in de buurt van het getal wat jij noemt, en ik wil geloof ik niet meer weten wat die kost :-)

(of beter gezegd, als je een betaalbare 8mm lijn weet met 4000+ breeksterkte, laat het me even weten!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 21:48 #894247

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
redshift schreef :
holtere schreef :
Let op de breeksterktes en vergelijk die met elkaar. Je hebt dan een idee hoeveel dyneema erin zit.
Voorbeeld: een 8 mm dyneema lijn met polyester mantel heeft een kern van 6 mm. Breeksterkte van 6 mm. pure dyneema is 4300 kg (bij benadering). Een lijn die minder breeksterkte heeft dan dat is dus een mix met anders spul. De mantel doet hierin niet mee en zorgt alleen voor grip en bescherming.

Absoluut eens met je statement, maar je overschat wel de breeksterkte een beetje. 8 mm lijn (6 mm kern) zit bij vol dyneema ergens rond de 3000 kg. Meer betaalbare dyneema lijnen met een tussenmantel of een gemengde kern zitten zelfs maar rond de 2500 kg. Met voorgerekte kern (7mm -> 6 mm) kom je tot 3500-3900 kg, maar die zijn helaas al erg prijzig. Pas bij een sk99 kern kom je in de buurt van het getal wat jij noemt, en ik wil geloof ik niet meer weten wat die kost :-)

(of beter gezegd, als je een betaalbare 8mm lijn weet met 4000+ breeksterkte, laat het me even weten!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 21:51 #894248

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
@ Redshift
Kijk hier maar: Breeksterktes voor dyneema SK78 en ook nog voor zeer acceptabele prijzen:
www.liros.com/en/products/prod...ail/liros-d-pro.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 21:57 #894250

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Liros XTR extreme: 6250DaN ; €7,59
shop.seileundmeer.de/XTReme/Control-XTR.html
Gelijke van 6mm 2850DaN voor €3,65

Ah....ongeveer dubbel met Holtere
Laatst bewerkt: 24 nov 2017 21:58 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 24 nov 2017 22:14 #894260

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Kijk voor Liros D-pro prijzen bij de Nauticshop. Goedkoper vind je nergens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 25 nov 2017 08:07 #894324

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Is het niet eenvoudiger, om een nieuwe poleyester val aan het staal draad te zetten als het staal draad nog goed is.

Zonder nu iets af te doen aan het type boot, wat volgens mij nu niet direct een racer is, is het plaatsen van dyneema dan niet een beetje over de top.
Nieuwe schijven plaatsen in een masttop die waarschijnlijk al jaren (nooit) los is geweest zou wel eens zeer kostenopdrijvend kunnen gaan werken..

Mvg Ronald..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 25 nov 2017 08:30 #894333

Hier kun je ook kant en klare staaldraadvallen met touwvoorloop laten maken.
Verzenden ook naar Nederland .
www.svb24.nl/nl/wire-to-rope-splice.html
Kwestie van formulier invullen en bestellen:
www.svb.de/media/116475/pdf/da...et_de_2009-07-27.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 25 nov 2017 08:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 25 nov 2017 08:35 #894336

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
ik overweeg mijn fok en grootzeil val ook te vervangen, ik wordt gek van die rek
maar wat doet die Liros D pro in je stopper?
knap grof geweven en die lijn lijkt me spekglad


is dan die dynamic geen betere keuze?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 25 nov 2017 08:52 #894346

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Die D-pro lijn gaf ik alleen als referentie om het dyneema aandeel van een lijn te kunnen bepalen. Die kan niet zomaar in een klem. Wat wel kan is een mantel schuiven om het deel dat je in de klem zet. Neem dan iets dergelijks: www.liros.com/produkte/produkt...rip-protect-xtr.html
Ofwel redelijk gunstig te bestellen bij de fockschotshop.de in Duitsland.
Met zo'n dyneemalijn en een stuk mantel maak je zelf een top-valletje voor een fractie van de prijs waarvoor de goede vallen in de watersportwinkel liggen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 25 nov 2017 08:54 #894348

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
holtere schreef :
@ Redshift
Kijk hier maar: Breeksterktes voor dyneema SK78 en ook nog voor zeer acceptabele prijzen:
www.liros.com/en/products/prod...ail/liros-d-pro.html

Dank voor de tip. Da's inderdaad loeisterk, maar ik zoek er wel een met mantel. Als ik die er nog bij moet bestellen valt het niet meer echt onder de categorie betaalbaar.

Ik heb er bij Liros wel twee gezien die voldoen voor onder de 7 euro (lankhorst tasselaar), dus er is wel wat te vinden. De racer lijkt het meest op wat we nu gebruiken voor vallen - qua breeksterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 25 nov 2017 08:56 #894349

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Zelf heb ik zoiets, een beetje dikker gekocht in de aanbieding.
Nogmaals: bepaal het dyneemagehalte en dan weet je waarvoor je betaalt!
www.wagenaarwatersport.nl/dyne...ifredi-maffioli.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe vallen 25 nov 2017 08:58 #894352

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Die maffiolilijn is nu echt goedkoop daar. De kale dyneema niet!
www.wagenaarwatersport.nl/tuig...tEAAYAiAAEgKe-vD_BwE

Overigens heb ik die olympic, die is prima voor vallen maar voor schoten veel te stug!
Laatst bewerkt: 25 nov 2017 08:59 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl