Op onze boot heeft oorspronkelijk een verstelbare achterstagspanner gezeten. Deze is er echter ooit door iemand afgehaald en vervangen door een standaard stagspanner verlengd met een rvs strip. Ik wil graag weer een (met de hand) verstelbare achterstagspanner monteren.
Nu heb ik een mooie achterstagspanner van iemand overgenomen van het merk Soferac (later SparCraft geloof ik), zie de afbeeldingen onderaan dit bericht. Deze zat naar ik begrepen heb oorspronkelijk (en af-werf) gemonteerd op een First 36S7 met:
- 10.90 loa
- GRP
- 5300 kg
- 9/10 verstaging
- 73 m2 zeil aan de wind
- 13.60 masthoogte (?)
- 7 mm achterstag, 8 mm voorstag, 10 mm zijstagen.
Onze boot is
- 10.98 lod
- GRP
- 6720 kg
- topgetuigd
- 68 m2 zeil
- 13.40 masthoogte
- 10 mm achter en voorstag, 8 mm zijstagen.
Dat komt dus aardig overeen, alleen ruim een ton zwaarder. Opvallend is ook het verschil in de dikte van de verstaging. De First heeft 7 mm achterstag, onze boot 10 mm. Die 10 mm lijkt me nogal zwaar uitgevoerd en ik weet ook niet of dit origineel zo is of dat er ooit iemand er zwaardere verstaging opgezet heeft.
Nu twijfel ik een beetje of de spanner wel zwaar genoeg is voor onze boot, met name omdat de diameter van de pin van de spanner slechts 10 mm bedraagt. Als ik de spanner vergelijk met de huidige spanners van Sparcraft zoals die te zien zijn in
www.sparcraft.com/uk/technical_support/technical_brochures/actual_range/fichiers/adjusters_ridoirspoignee.pdf
Dan komen de afmetingen van de spanner aardig overeen met de lichtste spanner die daar genoemd wordt (nr. 44120100010 met pin 10 mm, gaffelbreedte binnen 10.6 mm). Daar staat echter dat deze geschikt is voor 5 of 6 mm verstaging, dus geen 7 of 8 mm (zoals op de First), laat staan 10 mm zoals bij ons.
Overige specs van onze spanner:
- verstelling dmv trapezium schroefdraad van plusminus 12 mm (of 1/2").
- onderaan zit interne schroefdraad fijn, linksom, en plusminus 12 mm (of 1/2") diameter en over een lengte van zo'n 25 mm (of 1") waar een terminal/toggle ingedraaid kan worden.
- Het huis van de spanner is zo'n 25 mm (of 1") dik.
- Buitendiameter gaffel is ook zo'n 25 mm (of 1").
Wij hoeven niet het uiterste uit onze boot te halen, varen ook geen wedstrijden oid, maar hebben wel een langere reis/rondje in ons achterhoofd.
Mijn vraag aan iedereen hier die beter onderlegd is in deze materie dan ik dat ben is dus of ik deze spanner zo op onze boot zou kunnen gebruiken of niet. Of dat ik misschien wat moet (en kan) aanpassen (pin naar 12 mm brengen? schroefdraad onder veranderen?). Of is het geen goed idee?
Alvast bedankt voor het meedenken!