Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De vorm van zeilen herstellen

De vorm van zeilen herstellen 27 dec 2017 04:31 #902201

Sinds er de laatste tijd erg veel vragen over zeilen, zeilmaken, bouwwijze van zeilen, materialen en snit op het forum voorbij komen, wil ik in de komende tijd wat voorbeelden plaatsen van zeilen waar de snit van verbeterd is door eenvoudige ingrepen die makkelijk zelf te doen zijn indien gewenst.

Een Franse vriend overwinterde vorig jaar met zijn Garcia 47 bij ons in Sitka, en hij had twee jaar daarvoor een set zeilen laten maken bij een zeilmaker in Frankrijk. Echter na het eerste jaar, niet meer dan 2000 mijl, was er van de oorspronkelijke snit van het zeil niet heel erg veel meer over. Uiteraard is hij terug gegaan naar de betreffende zeilmaker, maar die weigerde er zelfs maar naar te kijken. Inmiddels heeft hij er tegen de tijd dat hij hier aankwam ruim 15.000 mijl op gezet en de vorm van metname de genua werd steeds beroerder. In die tijd heeft hij diverse zeilmakers bezocht, maar niemand wilde zijn handen er aan branden.

Toen hij het verhaal vertelde gedurende een gedeeld avondmaal had ik aangeboden om er eens naar te kijken en naar mijn mening was er eigenlijk een vrij eenvoudige oplossing die me waarschijnlijk niet meer dan 5-6 uur zou kosten.

Dit is het technische ontwerp van het zeil:


De diverse kleuren zijn verschillende materialen die gebruikt zijn, de blauwe panelen zijn een doek maat lichter dan de witte. Juist op de blauwe panelen was er enorm veel rek in de schoothoek regio. Het gevolg was en zeil dat erg diep aan het worden was, en welke de diepte ver achter het midden had zitten. Een zeil waar nauwelijks nog mee aan de wind te varen was.

Dit is een foto met weinig druk in het zeil, maar je ziet duidelijk de enorme S-bovht in het achterlijk waar net voor de achterste panelen het materiaal blijvend gerekt is:


Dit is de voet van het zeil, de vertikale naad laat zien hoe enorm veel extra diepte er in het zeil is gekomen over de twee jaar dat het gebruikt is:


Als laatste dan nog een profiel foto waar de absurde diepte achterin goed zichtbaar is:



Het actie plan is om enkele naden los te halen, een diagionale naad vanuit de schoothoek, de vertikale naad in de voet van het zeil, en de onderste horizontale naad vanaf het achterijk.
Als het zeil dan weer ongeveer de juiste vorm heeft komen er extra versterkingen op die de krachten wat beter verdelen over het lichte doek waardoor extreme en permanente vervorming in de toekomst minder zal zijn. Helemaal goed krijg je het nooit meer, maar in ieder geval is snelheid van de veroudering te reduceren en is de vorm te verbeteren.

Tijdens het schrijven van de post komt er onverwacht even wat tussen, later dus wat meer over de uiteindelijke oplossing en het resultaat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 dec 2017 04:34 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De vorm van zeilen herstellen 27 dec 2017 08:11 #902211

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
Gaaf Erik! Dit vind ik nou echt een top actie!
Dit draadje zal met veel belangstelling gevolgd worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De vorm van zeilen herstellen 27 dec 2017 08:51 #902220

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Nou reken maar, heb hier ook nog wat patiënten die misschien nog te reanimeren zijn, met name voorzeilen
die er nog prima uitzien maar een opdonder hebben gehad (dacron)

Is wel mooi weer daar we zitten al weken in de regen
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De vorm van zeilen herstellen 28 dec 2017 06:57 #902419

Van het eigenlijke 'vermaak' proces heb ik geen foto's genomen, maar bij Eric (mijn Franse vriend) stond het zweet zichtbaar op zijn voorhoofd toen ik toch de schaar door het stiksel heen ritste.

Op deze drie plekken heb ik de naden opengehaald. De diagonale ben ik ongeveer 30-40 cm van de schoothoek ring gestart ivm de hoekversterking die erop zit. De naden zijn dus los gehaald, en op het oog heb ik een schatting van de blijvende rek gemaakt. De hoeveelheid rek is gecompenseerd door de naden weer vast te plakken met wat extra overlap. Ongeveer 2cm in de diagonale naad, ongeveer 5cm extra in de voet van het zeil (vertikale naad) en 4 tot 5 cm uit de horizontale naad, waarbij de achterlijk lengte gelijk gebleven is.

Dit is een schetsje waar ik het materiaal weggehaald heb:




Na het plakken het zeil met 4 mensen opgetild en de zwaartekracht zijn werk laten doen om zo het verschil in te kunnen schatten. Nog wat kleine aanpassingen gemaakt, en toen doorgenaaid. Daarna op de boot passen om te zien of de vorm er weer redelijk inzat. Het was zeker een heel stuk verbeterd, maar zeker nog niet naar mijn zin.
Daarna dus weer terug naar de zeiltafel en nog twee naden losgehaald om er nog meer uit te halen.



Helaas geen tijd om het resultaat te bekijken op de boot, dus ik ben direct verder gegaan met het opnaaien van versterkingen. De hoekversterking van de schoothoek was niet groter dan ongeveer 4-5% van de achterlijk lengte. Normaal gesproken ga je toch minimaal voor 10% van de lijk lengte, maar voor zeilen van relatief licht doek of losgeweven materiaal ga je nog groter dan dat. Dit zeil was gemaakt van hydranet, een weefsel dat bestaat voor (ik meen) 40% dyneema en 60% polyester. En de zeilmaker heeft, in mijn ogen, te licht doek gebruikt voor het doel, en daarbij veel te kleine hoekversterkingen opgebracht.

De versterkingen die ik heb gemaakt zijn in de vorm van 10cm brede stroken die langs elke diagonale naad gelegd zijn en een flinke overlap met de oorspronkelijke hoekversterking. zie foto:



Hier een voor en na foto:


Het verschil in vorm is zeer duidelijk te zien en de performance gain tijdens het aan de windzeilen was gigantisch. Ik ben zelf niet helemaal tevreden over het resultaat, er zat nog meer in, maar gezien het feit dat we slechts een dag de tijd hadden om het te doen is het toch niet slecht.

En hier nog een, helaas niet helemaal vanuit een gelijke hoek, maar je ziet rechts de oude situatie, en links de 'nieuwe'. Je ziet rechts net en donkere streep aan de onderkant, dat is de UV strook die je op het linker plaatje veel beter ziet. Dat is hoeveel 's' er in het onderlijk zat en hoe ontzettend diep de voet van het zeil was.




Deze verbetering was dit voorjaar gedaan (eind maart dacht ik) en Eric heeft er inmiddels weer zo'n 7000 mijl mee gevaren. Hij schreef me een paar weken terug dat de vorm er nog steeds behoorlijk goed in zat, dus de exra versterkingen hebben wel degelijk het gewenste effect.

Er zit nog steeds een duidelijke "s" in het achterlijk, maar dat komt voornamelijk vanwege de absurd zware UV strook die erop zit, iets waar ik helaas weinig aan kan veranderen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 dec 2017 07:13 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl