Om de verhoudingsgewijze invloed op de lead te bepalen is het ook noodzakelijk een dwarsaanzicht (desnoods een goede foto) van het onderwaterschip te hebben.
Stel dat de lead nu 5% is en die wordt 4%, dan is er niet zoveel aan de hand. Echter indien de lead nu 10% is en gaat ie naar 4%, dan is de invloed merkbaar groter...
PS: "lead" geeft aan hoeveel %waterlijnlengte het zeilpunt zich vóór het lateraalpunt bevindt als de boot rechtop ligt. Afhankelijk het type onderwaterschip zijn daar vuistregels voor. Methode is puur grafisch: het vergelijkt het zwaartepunt van de zeilen met die van het onderwaterschip excl. roerblad (skeg wordt wél meegenomen). Deze zwaartepunten vallen
niet samen met het échte zeilpunt resp. lateraalpunt (bij zeilen bv ligt het zeilpunt ~30% vanaf de koorde), maar de vuistregels houden hier ook rekening mee...
Hier wat voorbeeldjes van wat scenario's die ik destijds overwoog. Ik ben daar uitgegaan van "deltaLead" en heb een standaardtuig (links) als referentie genomen. Dat zou jij ook kunnen doen, dan weet je "welke kant het opgaat" tov wat je nu hebt.