Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dikte en materiaal lopend want

Dikte en materiaal lopend want 23 jan 2018 14:09 #910782

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
Enig inzicht en advies gevraagd in de nog aan te schaffen lijnen voor mijn boot.

Vooraf alvast de gegevens:
Lengte: 6.10 m
Grootzeil: 10.2 m^2
Genua: 11.8 m^2
Mast: 8 m
Verstaging: 4mm rvs
Top getuigd

Zeil vooral Wadden/friesland/ijsselmeer, recreatief.
Vaar geen wedstrijden, hoef dus ook niet te winnen, maar het moet er allemaal wel mooi opstaan en lekker
lopen. Tuig moet geschikt zijn om een zekere leercurve in mijn trimvaardigheden (of nu nog het gebrek daar aan) te faciliteren.


Mijn vorige zeilen waren qua vorm niet veel mee te beginnen en ik had dan ook niet al te veel aandacht besteed aan het lopend want, grotendeels bestaande uit goedkope polyester lijnen met veel rek.
Die lijnen waren 8mm polyester origineel en dat had ik er ook weer opgezet dus.

In december de knoop doorgehakt en een nieuwe set zeilen besteld, kijk ik erg naar uit! Tevens een mooi moment om de vallen en andere lijnen eens te vervangen voor iets fatsoenlijks.

Qua vallen dacht ik hier aan:
www.cs-rigging.com/nl/touwwerk/megatwin-07
Nu denk ik dat 6mm voldoende moet zijn. Breeksterkte is net zo groot als die van een 8mm polyester lijn, maar met aanzienlijk minder rek en tevens bijzonder aantrekkelijk geprijsd.
Lijkt mij ook dat een dunnere lijn relatief soepeler over blokken loopt dan een dikkere.

Mogelijk kan ik die lijn ook gebruiken voor de outhaul en trimlijnen?
En anders graag daar suggesties voor!

Met mijn nieuwe set zeilen verwacht ik meer effect van zeiltrim dan met mijn oude zeilen, welke zich het beste lieten omschrijven als een stuk doek dat een boer nog niet als aardappelzak zou willen gebruiken.
Ik wil mij dan ook actief gaan focussen op zeiltrim. Vandaar dat ten opzichte van de oude situatie trim mogelijkheden worden toegevoegd en verbeterd. Een neerhouder was er al, een cunningham wordt toegevoegd en ik heb recentelijk een overloop van 130cm aangeschaft. Tevens wordt de oude, slecht verstelbare achterstag vervangen door een trimbare dyneema variant.
Tot slot worden voor gebruikersgemak de reef mogelijkheden omgebouwd naar one-line reefing.

Lang verhaal kort:
is die specifieke 6mm goed voor mijn vallen en outhaul?
Is het handig om dit type lijn ook te gebruiken voor:
- reeflijnen
- neerhouder
- cunningham

Of raden jullie iets anders aan?
Graag in een eventueel advies rekening houden de kosten van het totaal, na de nieuwe zeilen is er niet zo veel budget meer over. Graag dus een 'gulden middenweg' tussen voor mijn doel nuttige performance en de kosten.
Laatst bewerkt: 23 jan 2018 14:12 door S Nauta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 23 jan 2018 14:47 #910790

Probleem met 6mm vallen en andere lijnen die je handmatiog bedient is dat die niet echt lekker in de hand liggen.
Dan zul je er dus een stuk 8 of nog beter 10mm aan moeten maken , dat pakt heel wat beter aan.
Daarnaast moeten de doorvoeren avn je mast egschikt zijn voor dunnere lijnen. Alleereerst de groef in de schijven( minst belangrijk) aar ook de speling ivan de schijven . Bij veel speling kan een dunne lijn vast lopen op de rand van/naast de schijf.
Ad
Laatst bewerkt: 23 jan 2018 14:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 23 jan 2018 14:57 #910797

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6969
Hoe het in de hand ligt is gevoel, dus subjectief, dus persoonlijk. Dikker 'voelt' vaak prettiger, mijn ervaring is echter dat dit ook wordt gevoed omdat velen zeggen dat het ook prettiger is. We pakken dus een lijn niet meer zonder het beeld dat dikker beter is dan dunner. (Albert kom er maar in :lol: )

Zelf neem ik zo dun mogelijk als dat de hardware aan kan. Mijn fijntrom is bijvoorbeeld 6 mm en mijn neerhouder ook. Heb je dus een lier of bierstreaker om de boel mee door te zetten zou ik echt voor zo dun mogelijk gaan. Het advies om o.a. te kijken naar ruimte tussen profiel en de schijf is ter harte te nemen.

Een alternatief is om alleen de kern te nemen van 6 mm en slechts daar mantel waar je de zaak in de hand hebt.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 23 jan 2018 15:17 #910814

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
Yellow Boat schreef :
Daarnaast moeten de doorvoeren avn je mast egschikt zijn voor dunnere lijnen. Alleereerst de groef in de schijven( minst belangrijk) aar ook de speling ivan de schijven . Bij veel speling kan een dunne lijn vast lopen op de rand van/naast de schijf.
Beauty schreef :
Het advies om o.a. te kijken naar ruimte tussen profiel en de schijf is ter harte te nemen.
Bedankt voor jullie reacties, eerst checken of de hardware en de speling daarvan, geschikt is voor de lijn diameter is het algemene advies. Ga ik doen!
Beauty schreef :
Heb je dus een lier of bierstreaker om de boel mee door te zetten zou ik echt voor zo dun mogelijk gaan.
Alle lijnen worden naar valstoppers op het kajuitdak geleid. Aan beide zijden op het dak staat een lier, dat doorzetten zal dus wel lukken.

Hebben jullie, naast de dikte m.b.t tot de hardware en het gevoel in de hand, gedachten over sterkte en rek van genoemde lijn? Acceptabel, of te slap/te veel rek etc.

Sytse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 23 jan 2018 15:20 #910816

Hoe het aanvoelt is inderdaad subjectief en ook in grote maten afhankelijk aan hoe hard je aan de val moet trekken om het zeil te hijsen. Let wel even op bij selftailing lieren en klemmen, dat de dunne lijn hier niet slipt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 23 jan 2018 16:58 #910844

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik gebruik ook steeds dunnere lijnen voor allerlei gebruik. De sterkte van moderne lijnen maakt dat mogelijk.
Vorige jaar 3 reeflijnen naar 5mm gebracht. Daarvoor heb ik een trek-ding aangeschaft:
www.yachtingworld.com/reviews/...er-kjh-handle-tested
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 23 jan 2018 18:16 #910868

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1726
Clamcleat heeft iets dergelijks zonder bewegende delen voor lijnen t/m 6 mm.
Er is een greep voor één hand en ook een greep voor twee handen.

www.nauticashop.nl/cleats-voor...cl261-en-cl-262.html

De prijs is ook leuk voor de zeilers met beperkt budget.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 23 jan 2018 18:44 #910887

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
Waterman schreef :
Clamcleat heeft iets dergelijks zonder bewegende delen voor lijnen t/m 6 mm.
Er is een greep voor één hand en ook een greep voor twee handen.

www.nauticashop.nl/cleats-voor...cl261-en-cl-262.html

De prijs is ook leuk voor de zeilers met beperkt budget.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat is inderdaad een keurig en aanzienlijk gunstiger geprijsd alternatief voor voor die andere greep, die ik, hoewel nuttig, inderdaad wat prijzig vind voor wat het doet. Zal zo iets dan sowieso maar aan boord leggen. Functionaliteit lijkt me het zelfde, je zal bij beide even de lijn met twee handen er in vast moeten trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 24 jan 2018 11:00 #911108

S Nauta schreef :
Waterman schreef :
Clamcleat heeft iets dergelijks zonder bewegende delen voor lijnen t/m 6 mm.
Er is een greep voor één hand en ook een greep voor twee handen.

www.nauticashop.nl/cleats-voor...cl261-en-cl-262.html

De prijs is ook leuk voor de zeilers met beperkt budget.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat is inderdaad een keurig en aanzienlijk gunstiger geprijsd alternatief voor voor die andere greep, die ik, hoewel nuttig, inderdaad wat prijzig vind voor wat het doet. Zal zo iets dan sowieso maar aan boord leggen. Functionaliteit lijkt me het zelfde, je zal bij beide even de lijn met twee handen er in vast moeten trekken.

Hé , handige dingen , gelijk ook maar eens bestellen , makkelijk voor mijn reeflijnen en neerhouder.
En is er ook in.....geel :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 24 jan 2018 11:13 #911118

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16552
Meteen een touwtje voor om je nek erbij B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 24 jan 2018 13:36 #911185

holtere schreef :
Meteen een touwtje voor om je nek erbij B)

Heb jij zo'n smal nekje dan? :laugh:
Ad



Wist niet dat zeilers ook al zoiets dragen :huh:
Laatst bewerkt: 24 jan 2018 13:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 24 jan 2018 14:31 #911205

Leuke handvatjes allemaal. Maar ook prima te doen met een houten klosje (stukje bezemsteel oid) en daar de te trimmen lijn met een halve mastworp omheenslaan. Het losse eind borg je met je hand om het klosje. Als de lijn onverhoopt toch nog slipt kan je altijd het losse eind nog een slag om het klosje doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 24 jan 2018 15:10 #911211

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1225
Eigenwijs schreef :
Maar ook prima te doen met een houten klosje

+1! Klinkt KISS
Zaag je er gelijk een paar extra af, als er eentje over de railing verdwijnt heb je ook geen man over boord. En voor de sjiek kun je er nog een deukje in vijlen, blijft de lijn daar waar je hem om de bezemsteel heen slaat.

Die van Karver is £125...??! Kun je zoiets niet ook gaan ontwikkelen Sunday? Bezemsteel in titanium? Lijkt me wel wat. Ik teken wel mee :)
Maxi 77 - 2673 -
Laatst bewerkt: 24 jan 2018 15:15 door Woodstock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 24 jan 2018 16:34 #911230

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik gebruik Megatwin07. Welliswaar 12mm....
Het is een erg stugge lijn. Zou'm niet meer kiezen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 24 jan 2018 16:56 #911235

Ik werd uiteindelijk niet blij van gleistein. Ik koop nu meestal liros bij de Duitsers.

Optimaal is en blijft een mooie dyneema lijn verjongen. Heel makkelijk om te doen en je hetbt het beste van beide werelden; alles loopt supersoepel en licht, en je hebt een lijn die gewoon hanteerbaar blijft.

Dunner dan 8mm word érg lijn afhankelijk of dat nog lekker aantrekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 25 jan 2018 10:38 #911421

Eigenwijs schreef :
Leuke handvatjes allemaal. Maar ook prima te doen met een houten klosje (stukje bezemsteel oid) en daar de te trimmen lijn met een halve mastworp omheenslaan. Het losse eind borg je met je hand om het klosje. Als de lijn onverhoopt toch nog slipt kan je altijd het losse eind nog een slag om het klosje doen.

Just curious, wat is een halve mastworp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 25 jan 2018 10:45 #911422

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12551
Beauty schreef :
Hoe het in de hand ligt is gevoel, dus subjectief, dus persoonlijk. Dikker 'voelt' vaak prettiger, mijn ervaring is echter dat dit ook wordt gevoed omdat velen zeggen dat het ook prettiger is. We pakken dus een lijn niet meer zonder het beeld dat dikker beter is dan dunner. (Albert kom er maar in :lol: ) Gr Michel

Ben ik het helemaal mee eens, vooral als het gaat over mijn bankrekening. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 25 jan 2018 14:02 #911476

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
Vinni schreef :
Ik gebruik Megatwin07. Welliswaar 12mm....
Het is een erg stugge lijn. Zou'm niet meer kiezen.
Vinni

Hmm, ookal is het 12mm, als het stugger is dan andere 12mm, zal de 6mm of 8mm ook wel relatief stug zijn ten opzichte van een andere 6mm of 8mm lijn. De constructie en materiaal zijn immers hetzelfde.
Bedankt voor het delen van je ervaring!
boarderbas schreef :
Ik werd uiteindelijk niet blij van gleistein. Ik koop nu meestal liros bij de Duitsers.

Optimaal is en blijft een mooie dyneema lijn verjongen. Heel makkelijk om te doen en je hetbt het beste van beide werelden; alles loopt supersoepel en licht, en je hebt een lijn die gewoon hanteerbaar blijft.

Dunner dan 8mm word érg lijn afhankelijk of dat nog lekker aantrekt.

Waar bestel jij je lijnen dan? Er zijn nogal wat Duitse webwinkels natuurlijk. (ik ga er even vanuit dat je ze vanuit Dld via internet koopt..?)

Voor die verjongde dyneema vallen. Is het verjongde deel dan gewoon kaal dyneema tot een stukje voor de stopper en vanaf daar iets met mantel voor grip en wat mee dikte? Een stukje slijtvaste mantel lijkt me dan wen wenselijk op het deel waar het deel van de dyneema lijn meestal op de mastschijf zit.
Laatst bewerkt: 25 jan 2018 14:10 door S Nauta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 25 jan 2018 16:59 #911511

Ik koop bij seileundmehr.de. Fockschot.de is wat goedkoper maar levert niet meer in NL.

Lees je even in op het verjongev van lijnen. Je koopt een gewone lijn met dyneema kern en polyester mantel (die daar geschikt voor is, vooral géén tussenmantel!)

Je meet inderdaad uit tot waar je wilt verjongen. Ik neem meestal tot aan de mastuitloop omdat ik mijn zeilen aan de mast laat hijsen. (ja ik vaar vaak met personeel :lol: )

Verjong een meter minder dan je van plan bent, dan kun je altijd nog 2 tot 3 keer de eindsplits aan je sluiting er af snijden en er een nieuwe splits in maken om het touw in geval van slijtage weer "vers" te maken op de slijtplekken.

Dyneema rekt miner en juttert dus niet zo in je mastschijf. Als je wel een vervelende uitloop hebt kun je er beter lokaal een anti-chafe mantel omheen splitsen (ook super simpel)

Van al deze splitsen is ruim videoinstructiemateriaal voorhanden op t internet. Ik doe de splits ook voor op de wintermeet.

Ik splits voor mijn lol, dus als je de boel merkt, haalt en brengt (zwolle of lelystad) dan wil ik het wel voor je doen.
Laatst bewerkt: 25 jan 2018 17:01 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 25 jan 2018 17:17 #911513

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16552
Ik koop bij seileundmehr.de. Fockschot.de is wat goedkoper maar levert niet meer in NL
Volgens mij grote onzin! Gewoon via de mail bestellen en het spul komt gewoon met de post! De prijzen voor Liros zijn echt scherp daar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 26 jan 2018 10:44 #911738

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
boarderbas schreef :
Ik koop bij seileundmehr.de. Fockschot.de is wat goedkoper maar levert niet meer in NL.

Lees je even in op het verjongev van lijnen. Je koopt een gewone lijn met dyneema kern en polyester mantel (die daar geschikt voor is, vooral géén tussenmantel!)

Je meet inderdaad uit tot waar je wilt verjongen. Ik neem meestal tot aan de mastuitloop omdat ik mijn zeilen aan de mast laat hijsen. (ja ik vaar vaak met personeel :lol: )

Verjong een meter minder dan je van plan bent, dan kun je altijd nog 2 tot 3 keer de eindsplits aan je sluiting er af snijden en er een nieuwe splits in maken om het touw in geval van slijtage weer "vers" te maken op de slijtplekken.

Dyneema rekt miner en juttert dus niet zo in je mastschijf. Als je wel een vervelende uitloop hebt kun je er beter lokaal een anti-chafe mantel omheen splitsen (ook super simpel)

Van al deze splitsen is ruim videoinstructiemateriaal voorhanden op t internet. Ik doe de splits ook voor op de wintermeet.

Ik splits voor mijn lol, dus als je de boel merkt, haalt en brengt (zwolle of lelystad) dan wil ik het wel voor je doen.

Duidelijk, heb een en ander opgezocht naar aanleiding van je reactie en verjongde dyneema lijnen lijkt mij de 'way to go' in deze.
Tevens moet ik nog twee extra stoppers en het (tweedehands) aanbod is voor 8mm aanzienlijk beter dan iets voor 6mm. Dat al mijn huidige stoppers dan ook nog blijven werken is ook handig.

Het aanbod van het splitsen is erg vriendelijk van je! Nu zullen sommigen mij eigenwijs noemen, maar ik denk dat ik het toch zelf ga proberen. Ik heb een tijd terug splitsgereedschap van de lijnenspecialist gekocht en mijn huidige polyester vallen allemaal zelf gesplitst. Tevens een aantal dyneema soft shackles gemaakt al. Leuke uitdaging om mijn vaardigheden daarin wat uit te breiden lijkt mij!

Zou het niet nog handiger zijn om een stuk enkel gevlochten 100% dyneema te nemen en daar een dubbel gevlochten aan te splitsen? Staat van de lijnenspecialist een mooi instructiefilmpje van op YouTube. Voor mijn gevoel is het zonde om van een dubbel gevlochten stuk lijn voor de helft de mantel gewoon weg te gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 26 jan 2018 11:43 #911756

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4299
Sunday schreef :
Ik gebruik ook steeds dunnere lijnen voor allerlei gebruik. De sterkte van moderne lijnen maakt dat mogelijk.
Vorige jaar 3 reeflijnen naar 5mm gebracht. Daarvoor heb ik een trek-ding aangeschaft:
www.yachtingworld.com/reviews/...er-kjh-handle-tested

En anders even kijken bij de surfshop, waarschijnlijkmgunstiger geprijst. 20 jaar geleden kocht ik deze al om het voorlijk goed op spanning te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dikte en materiaal lopend want 26 jan 2018 16:29 #911819

Zelf splitsen is ook veel leuker.

Je kan zeker creatief zijn met splitsen en vetschillende lijnen gebruiken.

Bij aansplitsen heb je wel een dik stuk in je lijn en je moet eigenlijk de lijnen ook goed op elkaar afstemmen.

Mijn spival is een hybride. Laatste 4m enkel dyneema en de rest polyester omdat je toch wat rek wilt op die val.

Als je lijnen aan elkaar splitst, zorg er voor dat je tot aan de stopper dyneema hebt. Bedenk ook hoe dat dan zit met reven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl