Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Masttrim

Masttrim 05 feb 2018 19:06 #914902

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Ik heb de Selden Rigging Guide er bij, maar kom er niet helemaal uit. Wij hebben een fractionele mast met enkele gepijlde zalingen.

Als ik de guide er bij pak, dan raak ik en beetje in de war bij het zetten van de hoofdwanten.

• Check the mast rake. Adjust if necessary using toggles on the forestay.
Wanneer is dit nodig? Is het de bedoeling dat de mast recht komt te staan op dit moment?
• Tension the cap shrouds to 15% of the breaking load of the wire.
Helder, topwanten op 15% zetten (alletwee evenveel slagen) gebruik hiervoor de manier met de duimstok
• Roughly straighten the mast using the lower shrouds. Check that the mast is straight by sighting up the luff groove, all the way up from deck level.
Moet dit ook op een bepaalde sterkte, of gewoon om en om totdat er spanning op staat en vervolgens met BB/SB tot de mast recht staat?
• Increase the cap shrouds tension to 20% of the breaking load of the wire. Count and make a note of the number of turns on both the port and starboard rigging screws required to increase the tension by 5% (1 mm stretch).
Helder, topwanten verder aandraaien
• Tune the mast straight again using the lower shrouds.
Zelfde stap als twee hiervoor, hoofdwanten gebruiken om bocht uit de mast te krijgen. Wederom moet dit tot een bepaalde sterkte?
• Tension the backstay hard, but not exceeding 20% of the breaking load of the wire. Make a mark on your backstay tensioner or tackle so that you will always know when this normal load has been achieved. Use the “folding rule method” to find the correct setting. This will reduce the
tension of the cap shrouds.
Helder, achterwant op 20% zetten
• Increase the cap shroud tension back to 20% of the breaking load of the wire.
Door het strak zetten van het achterwant, zijn de topwanten losser gekomen. Deze weer op 20% zetten.
• Slacken the backstay completely.
Helder, achterwant helemaal los
• Now check the cap shrouds tension. It should not exceed 25% of the breaking load of the wire.
• If the backstay has a rigging screw that cannot be adjusted when sailing, it must be tensioned hard enough to create a slight bend of the masthead.

Kloppen mijn aannames op het gebied van de hoofdwanten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim 05 feb 2018 19:46 #914914

leejoow schreef :
I• Check the mast rake. Adjust if necessary using toggles on the forestay.
Wanneer is dit nodig? Is het de bedoeling dat de mast recht komt te staan op dit moment?

Een heel klein beetje achterover kan geen kwaad (2 graden of zo). Dan staat hij ook bij losse hekstag nog goed
• Roughly straighten the mast using the lower shrouds. Check that the mast is straight by sighting up the luff groove, all the way up from deck level.
Moet dit ook op een bepaalde sterkte, of gewoon om en om totdat er spanning op staat en vervolgens met BB/SB tot de mast recht staat?

Roughly straighten betekent zoveel als 'ongeveer de bocht eruit die de zalingen erin geduwd hebben. Klein beetje bocht in de lengterichting mag blijven.
In de breedte moet hij recht zijn: geen slingers. De hoeveelheid spanning is niet belangrijk als het maar niet boven de pakweg 20% komt. De mast wordt overeind gehouden door de wanten die naar de top gaan; de lowers zijn alleen voor (tegen) de bocht.
• Tune the mast straight again using the lower shrouds.
Zelfde stap als twee hiervoor, hoofdwanten gebruiken om bocht uit de mast te krijgen. Wederom moet dit tot een bepaalde sterkte?

Zelfde als bij de 1e keer.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl