Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: (elektrische) hulp bij lieren??

(elektrische) hulp bij lieren?? 26 mei 2005 07:26 #5779

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Jaren geleden iemand gesproken die zoiets had. Probleem was dat een accumotortje na 2x overstag leeg was en een motortje over de accu weer erg weinig vermogen had en dat het snoer steeds in de weg zat. Verder ging het allemaal wel erg langzaam door de grote vertraging voor de kleine motortjes.
Mijn advies is een lierhandel met een langere arm erbij leggen voor de laatste klapjes.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: (elektrische) hulp bij lieren?? 26 mei 2005 10:58 #5784

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Je zou ook lieren erop kunnen zetten met een grotere vertraging of een dikkere diameter, ook zou je een extra blok of blokken als vertraging tussen de schoot aan kunnen brengen, bij mijn boot zit dat er standaard op en je zou de schoot dan nog een x naar voren kunnen voeren waarna hij naar de lier gaat.

Zie voorbeeld:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: (elektrische) hulp bij lieren?? 27 mei 2005 10:41 #5788

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
De op deze foto getoonde omleiding levert geen vertraging op, het is alleen een omleiding. Op sommige platbodems zie je nog wel eens een fokkeschootvoering waarbij aan de schoothoek een blok is geplaatst. Dit levert een vermindering van de benodigde kracht op van 50%. Echter op een scherp jacht zou ik niet graag van deze slaande monsters hebben.

een lier met een grotere drumdiameter helpt ook niet, deze werkt sneller en zwaarder. Eentje met een kleinere diameter (met gelijke overbrenging!) of met grotere vertraging zal wel helpen.

In het verlengde van Pieters suggestie, er is een lierhendel leverbaar die op meerdere lengtes instelbaar is: Friend. Als deze in uitgeschoven stand langer is dan de huidige kan dat een goede optie zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: (elektrische) hulp bij lieren?? 27 mei 2005 12:12 #5789

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
De op deze foto getoonde omleiding levert geen vertraging op, het is alleen een omleiding. .

Volgens mij levert deze constructie wel degelijk vertraging op, bij de grootschoot gebeurt precies hetzelfde: het touw wordt telkens dubbel genomen om de katrollen.
Denk maar aan het principe van de takel met een touw en gewicht eraan wat je vroeger op school moest leren en dit komt op hetzelfde neer en een omleiding is zowiezo altijd een vertraging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: (elektrische) hulp bij lieren?? 29 mei 2005 07:13 #5790

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Als je in de top van de mast een katrolletje hebt met een lijntje er door heen, met aan het ene eind een gewicht en het andere eind in de hand dan kost het hijsen van het gewicht 100 procent kracht.

Als je dit wil reduceren dan moet een einde van de lijn in de top van de mast vast zitten en via een katrol aan het gewicht naar je hand gaan.

Alleen dan is het een reductie.

De reductie ontstaat pas als de katrol mee kan bewegen met de veroorzaker van de kracht die overwonnen moet worden. In het geval van de genua moet het blokje dus aan de schoothoek zitten, het ene uiteinde van de schoot aan dek vast zitten en het andere uiteinde om de lier geslagen zitten.

De omleiding op de getoonde foto is echt alleen een omleiding en geen reductie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: (elektrische) hulp bij lieren?? 29 mei 2005 19:34 #5791

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
een omleiding met 1 blok heet een klaploper: dit omdat je met het blok net zo hard moet werken als zonder blok: het ding zit er maar helpt niet. Onze oude vissemannen wisten het wel.
Ik heb nog altijd een putje in mijn rug van het staartstuk van een blok aan de fok van een hoogaars. Ik dook net niet snel en diep genoeg.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.237 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl