Had je
mijn draadje met daarin een zelfgemaakte anti-torsielijn gezien? Tot op heden werkt mijn torsielijn goed en zit alles nog stevig in elkaar. Qua prijs heb ik een fractie betaald van wat een kant en klare anti-torsielijn kost.
Overigens nog wat ervaringen over furlen en het in- en uitrollen:
- Ik laat de schoten gewoon aan het zeil zitten, de worst gaat met schoten en al de zeilzak in.
- De anti-torsielijn moet zó lang zijn dat wanneer hij strakgetrokken is er nog wat ruimte tussen het bovenblok en de bovenwartel zit. Meten met losstaand achterstag als je dat kunt verstellen.
- Ik heb in eerste instantie geëxperimenteerd met een verstelbare tackline, met teleurstellende resultaten. Het furlen ging vaker fout dan goed, de tackline wikkelde zich rond de trommel. Toen vervangen door een vaste tackline en sindsdien geen problemen meer. Ik deed misschien iets fout, maar het compliceert de boel mij teveel. Indien nodig vier ik de val wat, maar meestal is dat helemaal niet nodig voor toerzeilen. Dan blijft de anti-torsielijn gewoon strak staan tijdens het gennakeren.
- Je moet heel erg uitkijken bij het uitrollen om dit ook met de haallijn te doen. Voor je het weet trek je het zeil in een wokkel rond de anti-torsielijn, wat je er maar met moeite weer uit krijgt. Uitrollen doe je het liefst alleen door aan de schoot te trekken.
- Ik rol onder vrijwel alle omstandigheden op zonder gebruik te maken van afdekking door het grootzeil. Door de schoot vrijwel helemaal los te gooien is de druk uit het zeil en kan je het furlen. Alleen als het (plotseling) hard waait kan hulp van afdekken nodig zijn, maar zoals ik de gennaker gebruik (alleen bij licht weer) zal dat niet snel voorkomen. Voor racers kan dat natuurlijk anders liggen. Door vooral aan het eind een heel klein beetje spanning op de schoot te houden bij het furlen rolt het zeil mooi strak op. De schoot draai je nog in een mooie spiraal om het zeil heen. Doe je dat niet dan gaat het zeil vroeger of later genadeloos flapperen als de wind toeneemt. Vraag niet hoe ik dat weet.