Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gebruik bierstrekker

Gebruik bierstrekker 20 mrt 2018 13:18 #927814

Ik gebruik tot grote tevredenheid een harken HK17 Magic box bierstrekker voor de genua op onze sailhorse, die helaas niet meer te krijgen is.
Nu wil ik ook zo'n ding voor de grootzeilval. Alternatieven zijn: Sprenger 8 schijfs of Allpa RVS Trimbox. Deze laatste heeft nylon schijven, van Sprenger weet ik het niet.
Vraagen: is de kwaliteit van deze bierstrekkers vergelijkbaar en heeft iemand ervaring met de genoemde alternatieven?

Johannes Siertsema
Bijlagen:
Siertsema Sailhorse H2588
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 20 mrt 2018 13:23 #927817

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8007
Waarom zoveel spanning op de grootzeilval?
Ik heb 4 open wedstrijdboten (2x Flits, 2x Schakel) en heb een Efsix gehad.
Nergens de noodzaak om veel spanning op het grootzeil te zetten. Mocht je dat wel willen (afvlakken en openzetten van de top voor harde wind) kun je beter een cunningham gebruiken.

Gewoon hijsen tot de streep op de mast en klaar.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 20 mrt 2018 13:28 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 20 mrt 2018 13:37 #927826

Dank voor snelle reactie!
Ja klopt maar is bedoeld om makkelijker te hijsen en het zeil in de top te houden.
Nu trekt de cunningham deze naar beneden.

Groet,

Hans
Siertsema Sailhorse H2588
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 20 mrt 2018 13:47 #927828

siertsema schreef :
Dank voor snelle reactie!
Ja klopt maar is bedoeld om makkelijker te hijsen en het zeil in de top te houden.
Nu trekt de cunningham deze naar beneden.

Groet,

Hans

Om je grootzeil beter boven in te houden kan je ook een val die minder rek heeft gebruiken, dynemaa of zo. oudere Sailhorse hadden vallen van staal. Je kan voor miinder geld iets als een bierstrekker maken met drie of vierschijfs blokjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 20 mrt 2018 13:48 #927829

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Dan zou ik eerder een topslot monteren dan zit je grootzeil boven in de top vast ipv beneden aan de mast. dan heb je veel minder last van rek. Dit is wel een redelijke modificatie aan de mast. Een andere optie is een dynema val.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 20 mrt 2018 13:56 #927831

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8007
Idd gewoon een dyneema valletje grbruiken. Ik zal eens in mijn fotoarchief duiken. Heb destijds de Efsix ook aangepast naar dyneema val (was staaldraad+voorloop).

Topslot zou ik niet doen. Dan moet de val buitenom terug lopen. Is denk ik een vrij grote verbouwing van je masttop.

Kan je in elk geval wel even tonen hoe het zit bij onze Schakels. Dat zou je 1:1 over kunnen nemen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 20 mrt 2018 13:57 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 20 mrt 2018 14:35 #927839

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik sluit me aan bij bovenstaande. Daarnaast als antwoord op je vraag: in een toepassing waarin de Harken bierstrekker 20 jaar heeft gefunctioneerd heb ik de Sprenger binnen enkele weken structureel zien bezwijken. Die krachten waren denk ik wel wat hoger dan die op de grootzeilval van een Sailhorse overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 22 mrt 2018 15:18 #928616

@allen zover: hartelijk dank voor de bijdragen. Ik ga voor de dyneema lijn binnen door de mast dan naar buiten zijkant mast aanhakend aan een staal draad met musketon, naar een vertraging onder de koepel van de sailhorse, die voldoende sterk is om het zeil mooi in de top te hijsen.
De hijs loopt na de uitmonding zijkant mast door de koepel naar een hijsblok met klem op de kuipvloer
Siertsema Sailhorse H2588
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 22 mrt 2018 15:23 #928618

siertsema schreef :
@allen zover: hartelijk dank voor de bijdragen. Ik ga voor de dyneema lijn binnen door de mast dan naar buiten zijkant mast aanhakend aan een staal draad met musketon, naar een vertraging onder de koepel van de sailhorse, die voldoende sterk is om het zeil mooi in de top te hijsen.
De hijs loopt na de uitmonding zijkant mast door de koepel naar een hijsblok met klem op de kuipvloer

Vervang de 'musketon' voor een ander soort sluiting om het systeem 'volwassen' te maken.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 22 mrt 2018 15:34 #928622

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8007
siertsema schreef :
@allen zover: hartelijk dank voor de bijdragen. Ik ga voor de dyneema lijn binnen door de mast dan naar buiten zijkant mast aanhakend aan een staal draad met musketon, naar een vertraging onder de koepel van de sailhorse, die voldoende sterk is om het zeil mooi in de top te hijsen.
De hijs loopt na de uitmonding zijkant mast door de koepel naar een hijsblok met klem op de kuipvloer
Nogmaals, als er een dikke vertraging nodig is om je zeil goed te kunnen hijsen is er iets aan de hand. Onvertraagd moet je het goed kunnen hijsen.

Mocht je onvertraagd het zeil niet ver genoeg kunnen hijsen, kijk dan eens naar de lijn die in het voorlijk genaaid is. Soms krimpt die iets. Als je de stiksels dan even lostornt (of een zeilmaker dit laat doen), kun je probleemloos hijsen. Is je voorlijk hierdoor te kort, heb je nu een dure oplossing voor een goedkoop probleem ;)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 22 mrt 2018 16:02 #928631

Als iets aan een boot te zwaar gaat om met de hand te trekken (<36 voet) dan is er iets vreselijk stuk, oud, smerig of onjuist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 23 mrt 2018 08:42 #928835

OK eerst nog maar eens goed naar gaan kijken dus tx
Siertsema Sailhorse H2588
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 23 mrt 2018 08:43 #928837

moest wel lachen om je strakke conclusie (-;) dat valt reuze mee want we zijn erg zuinig op het tuig.
Dus blijft er over: onjuist.
Nog even goed naar kijken dus
Siertsema Sailhorse H2588
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 23 mrt 2018 11:52 #928882

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3680


Of ga "catamaran-style" de tophoek vasthaken.
Met een 6:1 cunningham trek je het zeil zo vlak als
het kan.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 23 mrt 2018 16:57 #928965

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
En hoe krijg je dat zeil in dit geval weer naar beneden? Ik vind deze oplossingen erg interessant maar doorgrond ze nog niet allemaal ... :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 23 mrt 2018 19:06 #928996

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3680
De meeste strand catamarans hebben een draaibare mast. De haak
waar het oog in moet vastzitten staat uit het midden, links of rechts
naast de zeilgroef.
Het principe is dat je het grootzeil hijst, onder spanning houdt, en dan
de mast draait om de haak in het oog te zetten. Bij het strijken andersom,
grootzeilval onder spanning en de mast draaien om de haak uit het oog te
krijgen. Strandcatamarans reven niet, ze hebben de mogelijkheid om het
grootzeil zo vlak te trimmen dat er ook bij 6/7 Bf nog te overleven valt.
Daarna heb je pech B) B)

Op een DF 920 lijkt me dit systeem niet toepasbaar, wat als de haak vast
zit en er moet een rif in....
Bekijk bij Selden of Facnor eens een "halyard lock"

www.facnor.com/uk/products/halyard_lock/default.asp

Bestaat ook voor grootzeil en grotere jachten, de Vor65 hebben ze ook.

A

redshift schreef :
En hoe krijg je dat zeil in dit geval weer naar beneden? Ik vind deze oplossingen erg interessant maar doorgrond ze nog niet allemaal ... :-)
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 23 mrt 2018 19:06 #928997

  • JvdB
  • JvdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Bij een catamaran kan je de mast draaien.
Je trekt de val iets omhoog en dan draai je de mast zodat het oog uit de haak gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik bierstrekker 23 mrt 2018 19:49 #929004

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Ah, dank.

Die halyard locks had ik al gezien, maar dat is voorlopig voor ons niet nodig. We hebben een dubbel vertraagde grootval, daarmee houdt de klem het goed. Net een nieuwe (dunnere) grootval gekocht, wordt nog even afwachten of die ook goed houdt of een verdikking nodig heeft.

Voorlopig hebben we wel een cunningham hole in het grootzeil, maar nog geen lijn ingeschoren (te weinig klemmen). Eerst dat maar eens organiseren voordat we verder kijken naar nieuwe gadgets ;-)
Laatst bewerkt: 23 mrt 2018 19:50 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl