Zo'n forum helpt echt, weet nu dat een mastbreuk met intakte stagen zelden voorkomt en heb obv tips een betrouwbare en vlotte mastenmaker gevonden. En een blijk van medeleven is altijd prettig.
Inmiddels is de schade afgehandeld en keert de verzekeraar uit met inhouding van nieuw voor oud; komt neer op bijna 2/3 van de totale schade, dus mij rest iets meer dan 1/3 + eigen risico. Ik kan daar goed mee leven.
Hierbij, nu de verzekering kwestie is afgerond, de bevindingen van de expert:
Ten aanzien van de oorzaak van het knappen van de mast is de expert duidelijk: 1 van de stagen is door trilling uit de zaling geschoten. En dan houdt het natuurlijk op. Hij kon dat zien aan schuur-strepen op de zaling.
Nu ik dit opschrijf besef ik het belang van borgen van stagen aan de zaling.
Dat was bij mijn boot voor zover ik weet niet het geval, een gleuf voor het stag zonder borgpal, dat was het. Dinsdag ga ik naar de mastenmaker, die heeft de oude mast, toch eens nakijken.
Met een beetje geluk zeil ik over een paar weken weer. En van de nood een deugd makend: zonder mast kom je op erg leuke plekjes, zoals de Utrechtse Vecht, de Amstel, de Herengracht ...