ErikSnel schreef :
Ik ben bang dat het uitgangspunt 'te gevaarlijk om naar voren te gaan' voor als je veel op zee komt niet het juiste is: als er dan een keer wel iets mis is (en Murphy verzint wel wat) waardoor je naar toch voren moet dan heb je geen oefening en ga je of niet wat kan leiden tot veel grotere problemen, of je gaat wel maar krijgt het niet voor elkaar.
Mijn ervaring (ook met windkracht 9 op de oceaan) is dat je uitstekend op het voordek kunt werken. Alles gaat alleen 5x zo langzaam maar gevaarlijk is het niet als je die oefening hebt en weet wat je doet.
Daar heb ik weinig aan toe te voegen, of het moet zijn dat het met op open zee zeilen níet eens zoveel te maken heeft. In de mond van de Oosterschelde, net na verlaten van de Roompotsluis, kan het al wild genoeg zijn als er W 5 staat en je zit op de top van het afgaande tij.
Zelfs op de Victoire 22 deed ik het strijken, zetten en reven bij de mast. Het voordek van mijn huidige boot is daarbij vergeleken een zee van ruimte, met een zeereling die bijna 2x zo hoog is. Op deze boot zat oorspronkelijk wel een rolfok. Toch heb ik die inmiddels vervangen door leuverzeilen. Dus ook voor een voorzeilwissel moet ik naar voren.
Misschien is het maar een kwestie van wat je gewend bent, maar ik ben eigenlijk altijd vertrouwd geweest met werk op het voordek. Ook onder lastige omstandigheden. En het is als Eric schrijft. Als je rustig en geconcentreerd blijft werken, kan het even duren, maar het gaat wel en zonder onnodige risico's te nemen.
Op mijn huidige boot heb ik er ook alles aan gedaan om met één hand voor jezelf en één voor de boot naar voren te kunnen gaan. Een vaste buiskap met stevige handgrepen aan beide kanten. Het linkste moment is namelijk uit de kuip in het gangboord komen. En inderdaad, zoals Rob10 zegt, jezelf in zware omstandigheden aanlijnen en laag houden.
Het loont echt om onder het varen zo af en toe op het voordek te komen. In de loop der jaren heb ik daardoor tijdig allerlei dingen gezien (laat ik het maar even 'losse eindjes' noemen), die op termijn voor problemen hadden kunnen we zorgen en die nu tijdig en zonder enige moeite werden opgeruimd.