Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kraanlijn.

Kraanlijn. 28 mei 2018 05:58 #947203

Delphi32 schreef :
Ik heb vorig jaar wegens een tekort aan stoppers op het kajuitdak geëxperimenteerd met een kraanlijn die op de mast gefixeerd en aan het eind van de giek verstelbaar gemaakt was. Daar ben ik nogal van teruggekomen.

Ik heb de kraanlijn niet alleen nodig bij strijken en hijsen van het grootzeil, maar ook bij het reven. Aan de wind gaat dat als volgt: kraanlijn aantrekken, schoot beetje vieren tot het achterlijk een beetje gaat klapperen, val los, reeflijn doorhalen tot strak, val strak, kraanlijn los, schoot aan. Gedurende die procedure is in het begin en aan het eind de giek een wiebelend, moeilijk te bereiken object. Erg vervelend om dan een klemmetje te moeten bedienen.

Klemmetje eraf, nieuwe clamcleat op het dak om de kraanlijn weer gewoon naar achteren te leiden, probleem opgelost.

Dit is wel een belangrijk punt van aandacht, om te kunnen reven moet je bij de bediening van de kraanlijn kunnen, ook op ruimere koersen. Maar dan kan je het de klem, kikker, camcleat oid wat verder naar voren op de giek zetten. Maar dat natuurlijk sterk afhanklelijk van de maten van je boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 07:38 #947222

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Jongens. Het moet me even van het hart dat ik wel heel veel ingewikkelde verhalen hoor over zoiets simpels als een kraanlijn.

Even los van luxe-oplossingen als een rodkicker (het woord alleen al is nogal duur), komt het me voor dat veel van die uber-ingewikkelde oplossingen voortkomen uit de wens alles vanuit de kuip te willen doen.

Vanzelfsprekend is ophangen aan de achterstag (waar TS mee begon) geen serieuze oplossing. Daar zijn we het snel over eens. Verschillende reaguurders in deze draad hebben er op gewezen dat als je zeilend wilt reven en voortgang wilt houden, het noodzakelijk is dat de grootschoot wordt opgevierd en de giek dus uit de middenpositie kan komen om de druk uit het grootzeil te halen.

Mag ik tenslotte nog een lans breken voor hijsen, strijken en reven bij de mast?
Dan kun je dus ook die kraanlijn gewoon daar bedienen en vastzetten op een kikker, ergens in de buurt van het lummelbeslag. Zeker als je een reefsysteem hebt waarbij het reefoog in het voorlijk op een haak moet worden gezet, moet je daar toch zijn als je reeft.

Verder is een beetje regelmatig op het voordek komen of in de buurt van de mastvoet heel nuttig, omdat je nog wel eens wat ongerechtigs ziet. Rondwzervende losse lijnen, die bij overboord vallen achter de boot aan gaan hangen, bijvoorbeeld. Ik noem maar wat, hoor.

Dat zeg ik als iemand die, zeker in een vorig leven, 95 %van de tijd singlehanded zeilde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 07:42 #947224

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
keeszeiler schreef :
Dit is wel een belangrijk punt van aandacht, om te kunnen reven moet je bij de bediening van de kraanlijn kunnen, ook op ruimere koersen. Maar dan kan je het de klem, kikker, camcleat oid wat verder naar voren op de giek zetten. Maar dat natuurlijk sterk afhanklelijk van de maten van je boot.

Hoewel je me altijd opvalt door je praktische kijk op zeilen, vraag ik me wel een beetje af hoe dat gaat, zeilend reven op een ruime koers.

Verder is die kikker verder naar voren op de giek indirect eveneens een aansporing om je zaakjes bij de mast te regelen (zie hierboven), maar dit terzijde.

Clamcleats om iets als een kraanlijn of een smeerreep vast te zetten vind ik uitvindingen van de duivel, tenzij ik iets heb gemist en er tegenwoordig clamcleats zijn die nooit ongewenst gaan slippen of loskomen. Misschien had ik destijds de verkeerde. Doe mij maar gewoon een kikker.
Laatst bewerkt: 28 mei 2018 07:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 07:50 #947226

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
holtere schreef :
Ja, wilde ik nog zeggen....
Kraanlijnen zijn fantastische vioolsnaren en kunnen veel soorten muziek aan. Dat was een van de hoofdredenen om er definitief afscheid van te nemen!

Dan spreken we over een kraanlijn die buiten langs de mast naar beneden loopt, neem ik aan? En die muziek, is dat klapperen of 'zingen'? Tegen klapperen is een simpele remedie, die, als je hem zelf niet toepast na een winderig nachtje, wel wordt doorgevoerd door de persoon in de box naast die van jou.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 08:40 #947235

De kraanlijn bedienen bij reven? De giek komt toch vanzelf omhoog tot het reefoog wanneer de reeflijn aangetrokken wordt?
Mijn kraanlijn dient vrijwel uitsluitend voor de giek wat hoger zetten, zodat je je bol niet stoot wanneer er niet gezeild wordt.

Met een beetje handig uitgevoerde boot is reven: Grootzeil net de druk uit laten, val tot het merkje (voelbaar in ´t donker) laten zakken, reeflijn aantrekken tot het merkje, schoot weer strak, klaar.
Zo snel als ik het hier opschrijf.
En het kan zelfs staande op de trap in de kajuit gebeuren wanneer het regent.
Laatst bewerkt: 28 mei 2018 08:41 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 08:42 #947236

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
lodewijk stegman schreef :
Jongens. Het moet me even van het hart dat ik wel heel veel ingewikkelde verhalen hoor over zoiets simpels als een kraanlijn.

Eens.
lodewijk stegman schreef :
Mag ik tenslotte nog een lans breken voor hijsen, strijken en reven bij de mast?
Dan kun je dus ook die kraanlijn gewoon daar bedienen en vastzetten op een kikker, ergens in de buurt van het lummelbeslag. Zeker als je een reefsysteem hebt waarbij het reefoog in het voorlijk op een haak moet worden gezet, moet je daar toch zijn als je reeft.

Verder is een beetje regelmatig op het voordek komen of in de buurt van de mastvoet heel nuttig, omdat je nog wel eens wat ongerechtigs ziet. Rondwzervende losse lijnen, die bij overboord vallen achter de boot aan gaan hangen, bijvoorbeeld. Ik noem maar wat, hoor.

Dat zeg ik als iemand die, zeker in een vorig leven, 95 %van de tijd singlehanded zeilde.

Niet mee eens. Bij lopen ALLE lijnen terug naar de kuip. En NIET naar de mast. Tijdens een onstuimig tochtje in het Gat van de Stier met wind tegen stroom moest ik reven, maar dorst door het stuiteren van mn boot niet naar de mast. Daarom nu alles terug naar de kuip.

Nog wat: Als daar niks hangt, kan t ook niet overboord hangen. Alles wat los kan zijn, ligt in de kuip, en kan daarom ook vanuit de kuip worden geborgen.

Een andere charmante oplossing die ik eens op ons geweldige forum las: Blokje bovenin aan de mast maken. En de kraanlijn langs de achterstag naar beneden laten lopen. Daar ergens een kikkertje, of zelfs een aan de de stag.
Laatst bewerkt: 28 mei 2018 08:44 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 09:03 #947239

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Eens met Joop, alles naar de kuip bij mij. De laatste ervaring met de Pinkstertrip (waar we in een soort wasmachine voor de Maasmond terechtkwamen) onderschrijft dit nog eens, het was vrijwel onmogelijk en zeer gevaarlijk geweest om de kuip te verlaten. Overigens hadden we in die situatie al twee riffen binnen de pieren gestoken en die zijn er gedurende het grootste deel van de route ook niet meer uitgekomen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 09:19 #947243

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Tja, de eeuwige discussie. In de kuip is wel erg gemakkelijk, wij hadden dat bij de vorige boot.
Dutch Rose had alles zeer goed georganiseerd bij de mast zitten en ik moet zeggen dat ik daar toch ook zeer goed mee werk.

Ik ben bang dat het uitgangspunt 'te gevaarlijk om naar voren te gaan' voor als je veel op zee komt niet het juiste is: als er dan een keer wel iets mis is (en Murphy verzint wel wat) waardoor je naar toch voren moet dan heb je geen oefening en ga je of niet wat kan leiden tot veel grotere problemen, of je gaat wel maar krijgt het niet voor elkaar.

Mijn ervaring (ook met windkracht 9 op de oceaan) is dat je uitstekend op het voordek kunt werken. Alles gaat alleen 5x zo langzaam maar gevaarlijk is het niet als je die oefening hebt en weet wat je doet.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 09:25 #947244

ErikSnel schreef :
Tja, de eeuwige discussie. In de kuip is wel erg gemakkelijk, wij hadden dat bij de vorige boot.
Dutch Rose had alles zeer goed georganiseerd bij de mast zitten en ik moet zeggen dat ik daar toch ook zeer goed mee werk.

Ik ben bang dat het uitgangspunt 'te gevaarlijk om naar voren te gaan' voor als je veel op zee komt niet het juiste is: als er dan een keer wel iets mis is (en Murphy verzint wel wat) waardoor je naar toch voren moet dan heb je geen oefening en ga je of niet wat kan leiden tot veel grotere problemen, of je gaat wel maar krijgt het niet voor elkaar.

Mijn ervaring (ook met windkracht 9 op de oceaan) is dat je uitstekend op het voordek kunt werken. Alles gaat alleen 5x zo langzaam maar gevaarlijk is het niet als je die oefening hebt en weet wat je doet.

Ik heb voor dat doel kniebeschermers standaard op de boot. Kruipend naar het voordek dus met een ultrakorte lifeline. Het ziet er niet uit waarschijnlijk maar als het moet dan heb je geen keus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 10:04 #947259

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
ErikSnel schreef :
Ik ben bang dat het uitgangspunt 'te gevaarlijk om naar voren te gaan' voor als je veel op zee komt niet het juiste is: als er dan een keer wel iets mis is (en Murphy verzint wel wat) waardoor je naar toch voren moet dan heb je geen oefening en ga je of niet wat kan leiden tot veel grotere problemen, of je gaat wel maar krijgt het niet voor elkaar.

Mijn ervaring (ook met windkracht 9 op de oceaan) is dat je uitstekend op het voordek kunt werken. Alles gaat alleen 5x zo langzaam maar gevaarlijk is het niet als je die oefening hebt en weet wat je doet.

Daar heb ik weinig aan toe te voegen, of het moet zijn dat het met op open zee zeilen níet eens zoveel te maken heeft. In de mond van de Oosterschelde, net na verlaten van de Roompotsluis, kan het al wild genoeg zijn als er W 5 staat en je zit op de top van het afgaande tij.
Zelfs op de Victoire 22 deed ik het strijken, zetten en reven bij de mast. Het voordek van mijn huidige boot is daarbij vergeleken een zee van ruimte, met een zeereling die bijna 2x zo hoog is. Op deze boot zat oorspronkelijk wel een rolfok. Toch heb ik die inmiddels vervangen door leuverzeilen. Dus ook voor een voorzeilwissel moet ik naar voren.

Misschien is het maar een kwestie van wat je gewend bent, maar ik ben eigenlijk altijd vertrouwd geweest met werk op het voordek. Ook onder lastige omstandigheden. En het is als Eric schrijft. Als je rustig en geconcentreerd blijft werken, kan het even duren, maar het gaat wel en zonder onnodige risico's te nemen.

Op mijn huidige boot heb ik er ook alles aan gedaan om met één hand voor jezelf en één voor de boot naar voren te kunnen gaan. Een vaste buiskap met stevige handgrepen aan beide kanten. Het linkste moment is namelijk uit de kuip in het gangboord komen. En inderdaad, zoals Rob10 zegt, jezelf in zware omstandigheden aanlijnen en laag houden.

Het loont echt om onder het varen zo af en toe op het voordek te komen. In de loop der jaren heb ik daardoor tijdig allerlei dingen gezien (laat ik het maar even 'losse eindjes' noemen), die op termijn voor problemen hadden kunnen we zorgen en die nu tijdig en zonder enige moeite werden opgeruimd.
Laatst bewerkt: 28 mei 2018 12:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 10:09 #947261

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Joop66 schreef :
Nog wat: Als daar niks hangt, kan t ook niet overboord hangen. Alles wat los kan zijn, ligt in de kuip, en kan daarom ook vanuit de kuip worden geborgen.

Je neemt je landvasten en springen vanaf de boeg ook allemaal mee naar achteren, als je wegvaart?
Laatst bewerkt: 28 mei 2018 10:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 10:17 #947266

Ik lees geen valide argumenten voor of tegen, van niemand.
Misschien moet iedereen zelf maar bepalen wat ie doet?
De een huppelt naar voren, de ander doet het liever in de kuip. prima.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 10:24 #947269

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Waarbij ik toch wel lees dat het belangrijk is om ondanks alles in de kuip te doen, toch voldoende te blijven oefenen in het naar voren gaan, en ook regelmatig de situatie op dek te controleren. Dit omdat je wilt voorkomen dat je dan echt naar voren moet omdat bv je fokkeval doorgeschavield is en je dat niet tijdig had gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 10:36 #947272

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik hoor alleen maar rare smoezen waardoor het, ojee toch nodig is om naar voren te gaan onder "omstandigheden".
Een verstandig mens en zeker een die wat strammer van leden is op een onderbemande boot, op zee heeft niets op het voordek te zoeken of er moet stront aan de knikker zijn. Ja, en dan ga je maar.. :angry:
De maat en type van de boot verzacht zeker maar dan nog kijk ik er wat meewarig naar die mast hijs- en trimmers. Leuk als je daar persé voor kiest maar een ander aanbevelen zou ik niet doen :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 10:44 #947275

lodewijk stegman schreef :
keeszeiler schreef :
Dit is wel een belangrijk punt van aandacht, om te kunnen reven moet je bij de bediening van de kraanlijn kunnen, ook op ruimere koersen. Maar dan kan je het de klem, kikker, camcleat oid wat verder naar voren op de giek zetten. Maar dat natuurlijk sterk afhanklelijk van de maten van je boot.

Hoewel je me altijd opvalt door je praktische kijk op zeilen, vraag ik me wel een beetje af hoe dat gaat, zeilend reven op een ruime koers.

Verder is die kikker verder naar voren op de giek indirect eveneens een aansporing om je zaakjes bij de mast te regelen (zie hierboven), maar dit terzijde.

Clamcleats om iets als een kraanlijn of een smeerreep vast te zetten vind ik uitvindingen van de duivel, tenzij ik iets heb gemist en er tegenwoordig clamcleats zijn die nooit ongewenst gaan slippen of loskomen. Misschien had ik destijds de verkeerde. Doe mij maar gewoon een kikker.

Dank voor je compliment. Ik schreef ruimere koersen (dus ruimer dan aan de wind). Dan kan je, zeker met een gaffeltuig, prima reven met een wat doorgezette kraanlijn. Bij ons gaat dat inderdaad met een kikkertje op de giek.

Over de voordelen van een gaffeltuig kunnen we beter een apart draadje starten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 11:07 #947286

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
lodewijk stegman schreef :
Joop66 schreef :
Nog wat: Als daar niks hangt, kan t ook niet overboord hangen. Alles wat los kan zijn, ligt in de kuip, en kan daarom ook vanuit de kuip worden geborgen.

Je neemt je landvasten en springen vanaf de boeg ook allemaal mee naar achteren, als je wegvaart?

Ja. En: ze zijn niet lang genoeg om de schroef te kunnen bereiken. Bewuste keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kraanlijn. 28 mei 2018 13:42 #947324

Het gaat niet zozeer om wáár je de boel bedient, maar om de snelheid waarméé het kan.
Je moet snèl en juist kunnen reageren in de beschikbare tijd, je kunt niet alles voorzien en van te voren plannen.
Er gebeurt wat onverwachts (iemand loopt uit het roer en dreigt je te raken) dan heb je weinig tijd.

Ik ben ooit héél erg blij geweest dat ik alles goed op orde had èn vanuit de kuip.

Ik denk, in de baai van Cadiz een walvis te zien blazen, die recht op me af komt.
Hij blies wel erg lang. Het bleek een ontstaande windhoos te zijn.

Ik was heel erg blij dat ik grootzeilval en strijklijn naast elkaar in de kuip had, binnen enkele seconden het grootzeil op de giek.
Voorzeil val en strijklijn aan de andere kant naast elkaar.
Toen ik de strijklijn bijna binnen had bereikte de hoos me en de ruk aan de strijklijn was behoorlijk toen de wind het zeil omhoog wilde blazen.

Ik heb niet geteld, maar het zal zo´n 10 seconden geduurd hebben om de zeilen beneden te krijgen.

Had ik nooit gered met rolfok en bij de mast strijken.
Nu was het een paar heftige rukken aan de gestreken zeilen en een heel flinke helling door de wind tegen de kale mast.

Het was wél even flink schrikken, maar na een kwartiertje was dat voorbij en zeilde ik weer gewoon.
Ik ben er maar vanuit gegaan dat die dingen niet terugkomen of in hele groepen bij elkaar in de buurt zijn.

Het was de zeer korte benodigde tijd die de schade beperkte tot wat tijdverlies.
En tijd was/is hetgeen warvan ik meer dan voldoende heb tegenwoordig. Nu ja... zolang er geen gevaren op me af komen.
Laatst bewerkt: 28 mei 2018 13:45 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl