ilCigno schreef :
Bert65 schreef :
inrollen ging zeer zwaar en uiteindelijk niet meer
Ik wil je dringend aanbevelen om ook je voorstag te (laten) inspecteren. De symptomen zoals je die beschrijft kunnen wijzen op een kapotgedraaid voorstag. Om dat te zien moet helaas het Furlex profiel gedemonteerd worden. Ik begrijp dat je daar niet op zit te wachten, maar een breuk in het voorstag is doorgaans fataal voor je mast. De gevolgen daarvan hoef ik je vast niet uit te leggen.
Wat eigenlijk belangrijk is om te weten, is of de val bovenin meegedraaid is om de voorstag heen, of niet. Als dat zo is, dan kunnen er allerlei problemen ontstaan. Maar er kan ook een andere oorzaak zijn voor slecht inrollen.
Ik heb 15 jaar geleden een soortgelijke furlex gemonteerd en ook later het oog op de mast gezet. Toch rolt de furlex niet altijd goed in. De oorzaak is deze:
Als de genua wordt uitgerold en er staat wat wind, dan rolt het zeil vanzelf uit. Hij gaat steeds harder rollen en als dit uitrollen te hard gaat, dan wordt de rollijn (heet dat zo??) niet goed op de trommel gerold, maar door de centrifugaalkracht naar buiten geslingerd. Dit merk je pas weer bij het inrollen. Dat gaat dan niet lekker. Je moet dat uitrollen dus geleidelijk doen.
Bij mij is het al eens gebeurd dat het geleide mechanisme (van kunststof in de trommel) compleet was dubbelgeslagen. De lijn zat onwrikbaar vast.
Het is dus belangrijk om bij het uitrollen de rollijn in de hand te houden zodat deze gelijkmatig en zonder grote snelheid rolt.!!!
PS als je toch het oog monteert op de mast, plak hem dan eerst vast met dubbelzijdig schuimtape, dat bespaart je een hoop werk. Of de hoek van de val nu op 8, 10 of 15 graden zit is niet zo heel belangrijk. Als er maar een hoek in zit waardoor de val niet meedraait om de stag. Daarnaast is het raadzaam om de spanning van de val af te halen zodra deze wordt gerold. Zo gaat het makkelijker en heeft het lager minder te leiden.