Bij aankoop van onze boot zat er een grootzeil bij wat haast uit elkaar viel. Om toch vast vooruit te kunnen hebben we een 2e handsje gekocht van cruising laminaat maar dat zeil is wat te klein en we varen altijd met een half rifje.
Van de winter moet er dus een nieuw grootzeil komen. Wie en wat zijn we nog mee bezig maar een vraag houd me nu al wel bezig:
Moet je een grootzeil laten inmeten of kun je zelf de maten doorgeven aan je zeilmaker en welke maten dan?
Volgende week gaat de mast van onze boot af tot volgend voorjaar. Inmeten moet dan komende week nog gebeuren of in het voorjaar maar dan had ik liever het zeil klaar liggen voor het volgende seizoen!
We hebben natuurlijk de P en E maten als wel de maximale hijs- en outhaul, De hoogte en afstand halshoekoog. De reefogen zijn aan te passen aan het zeil....Nog iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Hoe ga je een nieuw grootzeil inmeten?
21 aug 2018 06:16 #970507
Er zit nu denk ik iemand op het puntje van zijn stoel met de gedachte "hangt er vanaf".
Hoe ver wil je gaan? Bij mij aan boord zijn we met zeilmaker 1,5-2 uur bezig geweest met meten en controleren voor voor- en grootzeil samen. Daarvoor ging mijn vrouw zelfs de mast in voor afstand / hoek zalingen. Ook het punt van de diepste buiging van de mast met aangetrokken achterstag werd gemeten. Als je wilt uitbouwen kan je opgeven hoe lang je mastkraan is (als je die hebt) bovenin, en de afstand tot je achterstag ter hoogte van je giek. Waar zitten de reefhaken / doorgangen van je leeflijnen op de giek, hoever zit je tack naar achteren ten opzichte van je mastgleuf etc.
Over welke maten: Een aantal zeilmakers hebben een soort meetformulier wat je opgestuurd krijgt. Daar ontwerpt hij een zeil tussen.
Maar er zijn andere redenen die voor mij dwingend is om de zeilmaker zelf te laten meten:
Wat als er iets mis is? Een zeil is een behoorlijk gecompliceerd ambachtelijk product, waarmee, alleen al om die reden van alles nog net even veranderd moet worden. Ik wil op dat moment geen discussie over wiens "schuld" dat is.
Tijdens het meten komen er allerlei details ter sprake. Die overdracht zou ik niet willen missen.Voor mij is een zeil een duur ding. Geen commodity. Dat behoeft aandacht. Zelf meten hoort daar niet bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Hoe ga je een nieuw grootzeil inmeten?
21 aug 2018 06:45 #970518
Altijd laten inmeten door de zeilmaker. Al was het maar omdat je discussies achteraf voortkomt
Een zeilmaker moet die boot ook gewoon even zien. Joop legt dat nog wat beter uit. Je praat met elkaar en komt op zaken waar je anders niet op zou komen.
Dat betekent indirect ook dat je planning niet deugt, maar er zal wel een reden zijn waarom je de mast zo vroeg plat wil leggen.
Er zit nu denk ik iemand op het puntje van zijn stoel met de gedachte "hangt er vanaf".
Hangt er vanaf indd. Download de SmarAzur app.. (smar agent)dan heb je een antwoord. Kan iedereen mee spelen. Binnenkort ook in het NL's. Daar ben ik nu mee bezig, dat vraagt nog ff tijd... Moeilijk is inmeten alles behalve.. in de meeste landen meet men cruising zeilen zelf in.. omdat de zeilmaker anders 450km moet rijden of zo.. en de komst van de zeilmaker dan gewoon te duur is. In NL pushen zeilmakers juist graag.. dat inmeten door zeilmaker moet gebeuren. Valt zeker wat voor te zeggen, soms..
Daarnaast: iedereen weet hier op zf altijd exact te beoordelen of iets wel of niet goed is mbt zeilen en zeilen maken.. dus kennis genoeg denk je dan, om zo iets simpel (want simpel kan het zijn) als inmeten grootzeil zelf te doen. Tot het over eigen grootzeil gaat, dan gelden vaak andere maatstaven. Behalve Jaap dan, die meet zelf en knipt het zeil dan gewoon passend. Dat kan ook, zo heeft hij voor hemzelf bewezen.. niks luff curve, mast valling.. gewoon knippen en klaar. Vandaar dat ik zeg: soms en hangt er vanaf.. vooral vaak van je eigen gevoel en/of budget. Vooral budget en beetje ambitie soms. Alhoewel, zodra ambitie betekent.. geld uitgeven, dan blijkt ambitie vaak minder belangrijk..
Exact.En daar zijn er wereldwijd honderden van. met allen een eigen schare aan trouwe en trotse "fan boys".. die het Internet vol roeptoeteren.. met "me too" reacties. Daar eindigt menig discussie als deze in..
Is het mogelijk een meting te laten doen door een zeilmaker zonder dat zeker is dat die ook het zeil gaat maken? Met andere woorden, een onafhankelijke, betaalde meting door een zeilmaker?
En zo ja, accepteren andere zeilmakers deze meting dan om een zeil op te baseren?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Hoe ga je een nieuw grootzeil inmeten?
21 aug 2018 11:47 #970641
Is het mogelijk een meting te laten doen door een zeilmaker zonder dat zeker is dat die ook het zeil gaat maken? Met andere woorden, een onafhankelijke, betaalde meting door een zeilmaker?
En zo ja, accepteren andere zeilmakers deze meting dan om een zeil op te baseren?
Goeie vraag.
Je laat wel een achterdeurtje open als de meting niet is gedaan door de zeilmaker die het zeil uiteindelijk maakt.
Blijft een lapmiddel voor het onzalige tijdsschema van TS. Dat ook.
We hebben natuurlijk de P en E maten als wel de maximale hijs- en outhaul, De hoogte en afstand halshoekoog. De reefogen zijn aan te passen aan het zeil....Nog iets?
Foto's van de boot, in profiel, met het zeil gehesen. Detail-foto's van belangrijke onderdelen. Val strak langs de mast trekken om de mastbuiging vast te stellen, hier ook een foto in profiel van maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Hoe ga je een nieuw grootzeil inmeten?
21 aug 2018 12:52 #970652
Is het mogelijk een meting te laten doen door een zeilmaker zonder dat zeker is dat die ook het zeil gaat maken? Met andere woorden, een onafhankelijke, betaalde meting door een zeilmaker?
En zo ja, accepteren andere zeilmakers deze meting dan om een zeil op te baseren?
Deze vraag is al eerder beantwoord.. maar ok, komt ie nog een keer. Inmeten is niks anders dan boot-, tuig-, en dekplan digitaliseren. Tenminste, mits er moderne ontwerpsoftware gebruikt wordt. Zonder moderne ontwerpsoftware is nog steeds een prima cruising zeil te maken overigens.
Wanneer je boot-, tuig- en dekmaten hebt (en de variabelen daarin) kan elke zeilontwerper een set zeilen ontwerpen. 90% van de zeilontwerpers zien nooit de boot zelf.. (zeker niet bij de bekende grote ketens..) De meeste zeilontwerpers hebben overigens bij diverse ketens gewerkt.. en sommige beginnen uiteindelijk voor zichzelf. Je weet heel goed te vertellen dat voor en grootzeil 1 zijn, dus bestel altijd een set.. Hoe moet zeilontwerper anders rekening houden met "2 zeilen werken als 1".. tja..
Zodra je een zeilontwerp hebt volgt daaruit een snijplot bestand die je wederom wereldwijd aan elke zeilmaker kunt aanbieden. Die plot/snijdt het dan en een zeilmaker maakt vervolgens een zeil. Dit is het, in een notendop. Voor cruising zeilen.
En elke zeilmaker gebruikt formulieren of een app.. ook NS..
En de eerder door mij genoemde app "controleert" ook nog of maten wel KUNNEN kloppen. Leuk dat iets wat vrij eenvoudig is hier nu ineens zo moeilijk blijkt..
Dus ja, elke zeilmaker zou kunnen inmeten voor een andere zeilmaker. Ik weet ook dat dat gebeurt En ja, als je alles digitaal hebt kun je wereldwijd shoppen voor designs.. staat al uitvoerig op ZF beschreven. Of een maker zoeken die je zeil maakt. En elke zeilmaker kan jou een heel uitgekiend, uitgebalanceerd en doorgerekend, geoptimaliseerd zeil maken. Alle CFD etc kennis is, mocht je eigen zeilmaker de kennis niet hebben, gewoon in te kopen per project. Bij wedstrijd teams normaalste zaak van de wereld. Reserveer wel wat budget, het komt niet gratis.. het is gewoon een project met uurprijs.
En kleine gratis tip: als je de mast er af haalt, meet dan alles nauwkeurig op. Dat is makkelijker op de wal dan op de boot. Harry Vogel kreeg dit advies bijvoorbeeld net te laat..
Dank voor de tips, meningen en ideeen!
Inmiddels zijn er zelfs twee toppertjes van zeilmakers bereid om te leveren en voor volgende week in te meten. Soms gaan de dingen onverwacht snel
Oja, en beiden leveren niet (zeggen ze) zonder inmeten dus dat is geen discussiepuntje meer eigenlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Hoe ga je een nieuw grootzeil inmeten?
21 aug 2018 15:43 #970708
Kzit nu alleen nog de kop te breken of het 8,52 Oz Fibercon Pro Dacron gaat worden of toch
DP Flex Ultra Laminaat. Is wel 25 % plusprijs en dat is natuurlijk veel op een crosscut zeiltje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Hoe ga je een nieuw grootzeil inmeten?
21 aug 2018 15:51 #970714
Is wel 25 % plusprijs en dat is natuurlijk veel op een crosscut zeiltje
Als het 2 jaar langer in model blijft dan de goedkopere dan heb je het al terug....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Hoe ga je een nieuw grootzeil inmeten?
21 aug 2018 15:55 #970718
Mevr. Holtere koopt vast ook een nieuwe outfit als het model van de vorige niet meer helemaal goed is. Of wacht ze tot de gaten erin vallen, nee toch?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Hoe ga je een nieuw grootzeil inmeten?
21 aug 2018 16:17 #970727