Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: vragen na aanschaf FIRST 29

vragen na aanschaf FIRST 29 03 sept 2018 20:45 #975310

  • Rijk
  • Rijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hallo,
Sinds een maand ben ik de trotse eigenaar van een Beneteau First 29 uit 1985. Ik ben er 2 weken mee op vakantie gegaan met vriendin en twee kleine kinderen, en tegen een aantal puntjes aangelopen.

Ik wil de boot vooral wat makkelijker alleen kunnen varen, daarom wil ik 2 reeflijnen, kraanlijn en neerhouder naar de kuip laten lopen (2 vallen lopen al naar de kuip). De blokken onder aan de mast zitten op pinnen gemonteerd. Ik kom 2 pinnen tekort. Er is wel ruimte voor deze pinnen in de mastvoet. Hoe heten deze pinnen, en waar kan ik ze krijgen?

Om het grootzeil makkelijker alleen te kunnen strijken overweeg ik Lazy jacks met een maindrop huik. De huidige huik is aan vervanging toe. Wat zijn de ervaringen met dit systeem?

De lijn van mijn neerhouder lijkt me erg dik. Deze is wel 11mm. Dit moet toch een stuk dunner kunnen, of heeft dat een goede reden? Het zou mooi zijn om dit met 6mm te doen zoals de rest van de lijnen. Dan kan ik ook 3-voudige valstoppers monteren.

Er zit speling tussen de helmstok en het roer. Dit stuurt heel vervelend, want bij iedere stuurbeweging moet je eerst door de speling heen voordat er iets gebeurt. Zijn er mensen die met dit probleem te maken hebben gehad. Hoe los je dit op? Een vulringetje is misschien makkelijk, maar maakt het raakvlak tussen helmstok en roer veel kleiner. Dat kan niet een lange termijn oplossing zijn.

Groet,
Rijk
Beneteau First 29
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 03 sept 2018 22:48 #975337

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Hoi Rijk,
gefeliciteerd met je aanschaf! Leuke boot, ga je vast plezier van hebben.
Rijk schreef :
Om het grootzeil makkelijker alleen te kunnen strijken overweeg ik Lazy jacks met een maindrop huik. De huidige huik is aan vervanging toe. Wat zijn de ervaringen met dit systeem?
Ik weet dat er zeilers zijn die het niets vinden, maar ik vind het ideaal. Grootzeilval los = zeil in de huik, mits goed gesmeerd. Opdoeken is een kwestie van de rits dichtdoen. Onze huik is nu 20 jaar oud en begint wat verval te vertonen, dat mag op deze leeftijd. Als er een nieuwe komt, dan hetzelfde systeem maar dan een tikkie groter - het nieuwe grootzeil past er net niet helemaal in.
Rijk schreef :
De lijn van mijn neerhouder lijkt me erg dik. Deze is wel 11mm. Dit moet toch een stuk dunner kunnen, of heeft dat een goede reden? Het zou mooi zijn om dit met 6mm te doen zoals de rest van de lijnen. Dan kan ik ook 3-voudige valstoppers monteren.
Neerhouder en onderlijkstrekker leden bij mij aan hetzelfde euvel: veel te dik. Alles vervangen door 6mm dyneema, de stoppers vinden dat prima. En het werkt een stuk gemakkelijker.
Zijn je vallen ook zo dik? En hoe zit het met je reeflijnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 04 sept 2018 06:03 #975351

  • Rijk
  • Rijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Bedankt voor je antwoorden Delphi.

Je geeft aan dat je grootzeil makkelijker in de maindrop huik valt als deze gesmeerd is. Waar kan je dit mee smeren? Het is kunstof in aluminium dat continu is blootgesteld aan het weer. Lijkt me lastig te smeren.

Wat betreft mijn lijnen hoef ik alleen de neerhouder dunner te maken. Overige lijnen zijn al 6mm. Alleen de grootschoot is dan nog 11 mm, maar dat is wel prima. Deze lijn ligt lekker in de hand en hoeft niet door een valstopper. De kraanlijn is misschien nog dunner, maar dat moet ik checken voordat ik de valstopper bestel. Misschien dat ik deze lijn anders met een clam cleat vast zet vanuit de kuip. Dat moet kunnen toch?
Beneteau First 29
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 04 sept 2018 10:52 #975457

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Rijk schreef :
Je geeft aan dat je grootzeil makkelijker in de maindrop huik valt als deze gesmeerd is. Waar kan je dit mee smeren?
De mastgroef en de leuvers kan je het beste smeren met Teflonspray, of nog beter met McLube Sailkote. Het is ook verstandig om voordat je gaat smeren de mastgroef een keer te reinigen met een doek en bijvoorbeeld thinner. Met liggende mast gemakkelijk, met staande mast zal je de mast in moeten. Alternatief is dat je een doek met een aan elkaar geknoopte val door de groef heen en weer trekt.
De kraanlijn is misschien nog dunner, maar dat moet ik checken voordat ik de valstopper bestel. Misschien dat ik deze lijn anders met een clam cleat vast zet vanuit de kuip. Dat moet kunnen toch?
Ik zou daar toch mee oppassen. De kracht die op de neerhouder komt te staan is op een 29-voeter doorgaans meer dan waar een clam cleat voor gemaakt is. Een 8mm double braid lijn met Dyneema in de kern is prima geschikt voor vallen en neerhouder en past ook in veelgebruikte valklemmen zoals bijvoorbeeld de Spinlock XA en XAS.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 10:53 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 04 sept 2018 11:19 #975466

Ik smeer de mastgroef door een kleine dot kranenvet (siliconenvet) op de bovenste leuver te doen en dan het zeil te hijsen. Men is hier al eens over elkaar heen gebuiteld dat dat not done is ivm versmering, maar nu 6 seizoenen verder wacht ik nog steeds op dat vermeende euvel. Droge smeringen (teflonspray, mclube etc) moet je meerder keren per seizoen doen wil het goed blijven werken.

Ik heb een 1:10 vertraagde neerhouder op een 3,20m giek. Mijn kraanlijn is van 4mm marktplaatsdyneema (of bij alletouw.nl!) en zit gewoon in een camcleat. Klein model Harken.

De kraanlijn is van dyneema voor een kleine windvang en omdat het een reserveval is. (zie het refit coppelia topic)

Lazyjacks vind ik overdreven op mijn 32 voeter. Als je bij het strijken zorgt dat tussen de leuvers het zeil beurtelings bakboord en stuurboord valt, kun je het achterlijk pakken aan de achterkant van de giek en daar het zeil in de zelfde slag trekken. Na 3 slagen valt de rest meestal vanzelf in de plooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 04 sept 2018 11:54 #975474

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Mijn reactie had betrekking op de neerhouder. Voor de kraanlijn volstaat een clam cleat inderdaad ook, de krachten daarop zijn klein.

Over het wel of niet wenselijk zijn van lazy jacks zijn al vele draadjes volgeschreven. De een vindt het een gruwel, de ander vindt ze onmisbaar. Zelf hoor ik bij de tweede categorie. Er is geen universele waarheid. Ditzelfde geldt voor het toepassen van een lazy-bag (of drophuik, of maindrop, of....), hoewel in mindere mate. De combinatie lazy jacks met een maindrop zie je in ieder geval steeds meer en wordt door veel zeilers erg op prijs gesteld. Niet alleen toerzeilers trouwens, op veel racers zie je de ook.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 04 sept 2018 17:46 #975537

Gefeliciteerd met je 'nieuwe' boot. Ik heb ook naar een 29"First gekeken.

Valstoppers: als je ze gaat kopen of vervangen: kijk dan voor welke dikte touw ze geschikt zijn.

Ik vaar met een Delphia 29: kraanlijn, onderlijkstrekker, lazy jacks: 6 mm. De vallen zijn 8mm. Allemaal Dyneema.

Voor smering gebruik ik McLube: ik doe een paar keer per jaar wat aan ierder sleetje. Dan het zeil een keer hijsen en strijken: werkt heerlijk.

Ik heb een lazy bag: het ziet er niet uit, maar wát een comfort, zeker als je alleen vaart. In de wind, val os en je hele zeil is opgeruimd. Kraanlijn mss doorzetten en schoot strak: klaar. Kost een stuk minder tijd= veiligheid en gemak in mijn ogen.



Heb je een midzwaard of een kielversie?
Bij mij kan het roerblad opklappen. Er komt soms wat speling op de bout die het scharnierpunt vormt: iets aandraaien.
De First 29 met midzwaard heeft twee roerbladen. Zit de speling misschien in de overbrenging?
Bij een vaste kiel zou ik het je niet kunnen zeggen.

First 29 en 32 bezitters: kunnen jullie iets vertellen?
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 19:28 door erik van poppel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 04 sept 2018 20:13 #975588

  • Rijk
  • Rijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Super mensen. Er zijn al een aantal dingen duidelijk geworden. Neerhouder en kraanlijn uitvoeren in 6mm dynema. Kraanlijn kan dan mooi als reserve grootzeilval dienen. Deze ga ik in de kuip im een clan cleat zetten.

De blokken voor de neerhouder wil ik tzt ook vervangen, want die zijn nu voor een lijn van 11mm. Ik zit te kijken naar Lewmar Synchro. Ziet er goed uit en is betaalbaar. Barton is ook een optie maar een beetje retro.

De mast gaat deze winter van de boot, dus dan kan ik die mooi schoon maken met thinner. Het smeren via de sleetjes vind ik een goed idee.

De speling op het roer zit tussen de helmstok en het blok waar deze overheen valt (dit heet de roerkoning?) Het is de kielversie van de First 29, dus maar 1 roer.

een vraag blijft nog onbeantwoord. Hoe heten die pinnen onder aan de mast waar ik de blokken op kan bevestigen? Ik kan dit artikel niet op de webshops vinden, maar het wordt vast makkelijker als ik weet hoe die dingen heten. Ik heb er nog 2 nodig, zodat ik in totaal 6 lijnen naar de kuip kan leiden.
Beneteau First 29
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 20:17 door Rijk. Reden: verkeerde merk, lewmar ipv harken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 04 sept 2018 20:28 #975591

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7634
Op onze 34 voeter hadden we ook lazy jacks en zo'n huik. Vond het heel praktisch!
Meestal legde ik nadien, in de haven, het zeil nog even links en rechtsom zoals Boarderbas zegt. Dit kon heel eenvoudig door aan de mast een plooi te vertrekken. Na verloop van tijd lijkt het zeil gemakkelijker in dezelfde stand te vallen.

Ik handelde de boot vaak alleen.
Het reefsysteem dat wij hadden bestond uit (twee) reeflijnen met paalsteek achteraan om giek gebonden (losse broek), lijn naar boven in het zeil lopend naar een blok met snapsluiting aan inox reefoog, terugkerend naar giek waarna het door de giek naar de mast liep en terug naar de valstopper en de kuip.

Aan de mast zelf moest je het voorste reefoog handmatig in de reefhaak hangen.
Om niet nodeloos veel tijd te verliezen, niet nodeloos veel zeil te laten zakken en niet nodeloos meerdere keren naar voren te moeten kruipen, had ik met alcoholstift in het grootzeilval aangeduid hoever ik moest vieren om het 1ste dan wel 2de rif te kunnen steken.

Ging (voor mij) perfect. Grootzeil vieren of in de wind leggen, valstopper los, grootzeil zakken tot gewenste alcoholstift-merkteken, valstopper terug vast, naar voren inhaken, naar de kuip reeflijn aanhalen, val terug op spanning zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 04 sept 2018 20:34 #975594

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7634
Ik heb geen idee wat je met "pinnen onderaan de mast" bedoelt...
Foto?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 04 sept 2018 20:42 #975597

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Roerspelimg vraagt een foto. Is het speling tussen helmstok en houder van helmstok of tussen houder helmstok en roerkoning?

Als je naar dyneema gaat kan alles dunner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 04 sept 2018 20:42 #975598

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Hoi Rick,

Ik doe een duit in het zakje. Ik heb wel een lazy jack systeem maar ik gebruik nog gewoon een standaard huik. Ik heb van een aantal mensen begrepen dat het water zich in het maindrop systeem ophoopt. Immers dicht aan de onderkant. Ik ben tevreden met de combinatie van klassieke huik (open aan de onderkant) en jazy jack

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 04 sept 2018 20:48 #975601

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Die pinnen zitten waarschijnlijk bij het mastvoetblok dat er bij hoort. Wat voor merk mast heb je? Het is het handigst als je een passend mastvoetblok (+pin) bij die mast kunt vinden. Mogelijk moet de mastvoet los om de pin er van onder in te steken.

Bedoel je zoiets?



Ze bestaan voor verschillende merken. Benader even een tuiger of mastenmaker, die kan je vast helpen. Of post hier even een foto van je mastvoet en blokken.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 20:50 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 05 sept 2018 04:14 #975633

  • Rijk
  • Rijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hierbij de foto’s van de speling op het roer en de onderkant van de mast. De pinnen waar de blokken op bevestigd zijn, zijn niet zichtbaar op de foto, maar het geeft wel een beeld van de situatie. Als ik weer op de boot ben, dan maar ik betere foto’s.

Het merk van het spul heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Bijlagen:
Beneteau First 29
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 05 sept 2018 06:38 #975643

Hoi Rijk,

Wat betreft de speling op het roer:
Wat je beschrijft en wat ik zie op de foto: Gaat de speling eruit als je bout en moer wat aantrekt? Loopt de moer misschien los? (ring erachter, nieuwe borgmoer A4 halen bij Fabory of watersportwinkel)
Of zit het meer in de constructie?
Op mijn boot was het RVS wat over het 'blok' heen valt wijder dan het 'blok zelf: beetje stom van delphia. Ik heb het opgevuld met 2 van die taaie plastic kaartjes die in de watersportwinkel gebruikt worden om artikelen aan op te hangen, werkt bij mij prima.

Wat de 'pinnen' bij de mast betreft: watersportwinkel of tuiger?

Lazy bag: De lazy bag op mijn boot is aan de onderkant voorzien van een soort ruberachtig gaas, waardoor het water eruit kan en het zeil kan luchten. Over de lazy bag komt nog een stukje huik om het nog blote stuk zeil af te dekken. Ruim gesneden en open aan de onderkant, voor de ventilatie. En dan ziet het er bijna weer uit alsof je een ouderwetse huik op je boot hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 05 sept 2018 07:41 #975664

Rijk schreef :
Hierbij de foto’s van de speling op het roer en de onderkant van de mast. De pinnen waar de blokken op bevestigd zijn, zijn niet zichtbaar op de foto, maar het geeft wel een beeld van de situatie. Als ik weer op de boot ben, dan maar ik betere foto’s.

Het merk van het spul heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Mijn Jeanneau Rush heeft een identiek roerkoningbeslag. Bij mij helpt het om gewoon de bout aan te draaien. Goede zelfborgende moer er op en zo vast zetten dat het helmhout vanzelf omhoog blijft staan.

Bekijk even de staat van de bout. Eventueel vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 05 sept 2018 08:12 #975683

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Voor de 'pennen' bij je mastvoet begint het bij het merk van de mast: Seldén, Forspar, Neut, Z-spar etc. Misschien kan je ergens een sticker of plaatje ontdekken met het merk?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 05 sept 2018 08:57 #975698

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1386
En een kleine aanvulling op ilCigno, als je geen stickers of plaatjes kan ontdekken op de mast, dan willen een paar goede foto's van de mast en giek nog wel eens wonderen doen met de kennis hier op het forum.

Was het overigens niet lange tijd zo dat er op beneteau standaard z-spar stond?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 05 sept 2018 21:54 #976022

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
De foto die ik plaatste was van (een oude) Z-spar. Ziet er niet identiek uit, dus ik verwacht een ander merk. Inderdaad - betere foto's plaatsen of naar een merkstikker zoeken op mast, giek of blok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 06 sept 2018 07:37 #976083

  • Rijk
  • Rijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik heb een betere foto kunnen vinden. Links van de mast zie je zo'n ding. Als iemand weet waar ik dit kan krijgen, dan ben ik zeer dankbaar

.
Beneteau First 29
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 06 sept 2018 08:42 #976109

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8003
Als je je kraanlijn als reserve grootzeilval wilt gebruiken, gun hem dan ook een valstopper. Een Clamcleat kan die belasting vrijwel zeker niet hebben.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 06 sept 2018 08:45 #976113

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8003
ilCigno schreef :
Rijk schreef :
Je geeft aan dat je grootzeil makkelijker in de maindrop huik valt als deze gesmeerd is. Waar kan je dit mee smeren?
De mastgroef en de leuvers kan je het beste smeren met Teflonspray, of nog beter met McLube Sailkote. Het is ook verstandig om voordat je gaat smeren de mastgroef een keer te reinigen met een doek en bijvoorbeeld thinner. Met liggende mast gemakkelijk, met staande mast zal je de mast in moeten. Alternatief is dat je een doek met een aan elkaar geknoopte val door de groef heen en weer trekt.
De kraanlijn is misschien nog dunner, maar dat moet ik checken voordat ik de valstopper bestel. Misschien dat ik deze lijn anders met een clam cleat vast zet vanuit de kuip. Dat moet kunnen toch?
Ik zou daar toch mee oppassen. De kracht die op de neerhouder komt te staan is op een 29-voeter doorgaans meer dan waar een clam cleat voor gemaakt is. Een 8mm double braid lijn met Dyneema in de kern is prima geschikt voor vallen en neerhouder en past ook in veelgebruikte valklemmen zoals bijvoorbeeld de Spinlock XA en XAS.

Neerhouder kan, mits voldoende vertraagd, prima op een clamcleat. Ik ben ook langzaamaan bezig eea te upgraden. Neerhouder was 1:6 en zat (en zit nog steeds) op een stopper. Bediening met een 16x lier.
Inmiddels een Rodkicker (met gasveer) geplaatst en de neerhouder getweakt naar 1:20. Nu makkelijk op het handje aan te trekken. Dan kan hij dus ook op een clamcleat.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 06 sept 2018 09:44 #976141

Volgens mij ben je gewoon op zoek naar een borstbout. Verkrijgbaar bij elke tuiger en bij de watersportzaak.
Om te monteren moet wel de fundatieplaat van je dek. Je steekt de bout van onderen door de aluminium
fundatie. Ik had ooit ook een First 29 en meen me te herinneren dat het zo zat.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 06 sept 2018 10:38 #976164

Koezt schreef :
Als je je kraanlijn als reserve grootzeilval wilt gebruiken, gun hem dan ook een valstopper. Een Clamcleat kan die belasting vrijwel zeker niet hebben.

Nee niet juist. Je moet zorgen dat hij aan de zefde kánt zit als de grootzeilval. Als die breekt heb je daar een stopper vrij.

Ik ging aanvankelijk ook de multistopperroute op, maar ben daar van terug. Van bijv de stopper op de neerhouder heb ik spijt. Cunningham ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen na aanschaf FIRST 29 06 sept 2018 18:19 #976367

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
har.vogel schreef :
Volgens mij ben je gewoon op zoek naar een borstbout. Verkrijgbaar bij elke tuiger en bij de watersportzaak.
Om te monteren moet wel de fundatieplaat van je dek. Je steekt de bout van onderen door de aluminium
fundatie. Ik had ooit ook een First 29 en meen me te herinneren dat het zo zat.


H

Klopt. De fundatieplaat moet er idd af
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.340 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl