Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mast topschijven vervangen

Mast topschijven vervangen 22 nov 2018 12:43 #999018

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Hoi allemaal,

Deze winter ligt mijn mast in een rek, en ik dacht dat ik dan mooi de top onder handen kon nemen. Ik wil graag de schijven vervangen, bredere schijven aan de voorkant omdat ik van de staaldraad genuaval af wil, en de spinakerval graag binnendoor wil voeren (daar is ruimte voor). Of als dat niet handig is, is het vast en zeker wel handig om een tweede fokkeval beschikbaar te hebben.
De reden voor het willen vervangen van mijn genuaval is dat ik de staaldraad tot om de lier moet winden, die is duidelijk iets te lang.

Vragen:
Heeft iemand ervaring met deze klus?
Hoe ingewikkeld is het om bredere schijven te monteren (laswerk neem ik aan?), want vallen van 8mm passen niet in de huidige schijven denk ik?
Hoe ingewikkeld is het om de masttop eraf te halen (ik heb een Grinde)?

Zie foto's..

Dit is de grootzeilval, de kraanlijn is een vaste staaldraad die naar het eind van de giek gaat (en dus tijdens het zeilen losgemaakt wordt en op de mast wordt vastgezet).


Dit is de genuaval en een lege schijf ernaast.


Dit is de hele masttop, met het oog boven het voorstag waaraan een blok hangt voor de externe spinakerval (nu nog).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 22 nov 2018 13:23 #999031

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
niet gehinderd door enige kennis
hoever kom je hier mee?
ff van internet geplukt
quote
Deze voorgerekte 6mm dyneema lijn heeft een breeksterkte van 3500kg en is daarmee geschikt om te gebruiken voor systemen waar hoge krachten op komen te staan. Ook is de lijn te gebruiken ter vervanging van staaldraad. De lijn rekt nagenoeg niet, is voorzien van een polyurethaan coating en neemt geen water op.
einde quote

als de lijn te dun is voor de stoppers kan je plaatselijk een extra mantel om de dyneema lijn splitsen
of ergens halverwege ( ff nameten, mag niet door een schijf lopen) een 8 mm polyester lijn eraan splitsen

een spival mag volgens mij nooit onder het aangrijpings punt van de voorstag zitten
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 22 nov 2018 15:43 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 22 nov 2018 14:00 #999044

TonMitz schreef :
niet gehinderd door enige kennis
hoever kom je hier mee?
ff van internet geplukt


als de lijn te dun is voor de stoppers kan je plaatselijk een extra mantel om de dyneema lijn splitsen
of ergens halverwege ( ff nameten, mag niet door een schijf lopen)

Dat lees ik vaker maar vraag me af je je dat wilt realiseren.
Dat dikkere stuk moet dan uiteraard bij een gehesen zeil in de stopper zitten maar i.h.a. is de afstand stopper-mastschijf onderin de mast een stuk kleiner dan de mastlengte.
Hoe wel je dan voorkomen dat het dikkere stuk bij gestreken zeil in/voorbij de onderste schijf komt :huh: Om over de situatie bij zetten van een rif maar te zwijgen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 22 nov 2018 14:04 #999046

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
TonMitz schreef :
een spival mag volgens mij nooit onder het aangrijpings punt van de voorstag zitten

Ok, dus dat betekent dat ik wel een tweede fokkeval kan installeren, maar mij spi nog steeds 'buitenom' moet hijsen?

En voorgerekte dyneema vallen van 6 mm zijn natuurlijk prima, maar dan mogen de schijven echt op geen enkele manier voor slijtage zorgen, wat bij een enigszins 'permanent' gehesen rolgenua natuurlijk gemakkelijk het geval kan zijn, of vergis ik me daarin?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 22 nov 2018 15:18 #999069

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Yellow Boat schreef :
Hoe wel je dan voorkomen dat het dikkere stuk bij gestreken zeil in/voorbij de onderste schijf komt :huh: Om over de situatie bij zetten van een rif maar te zwijgen.
Ad
Dat kun je ook niet voorkomen zoals je al zegt. Maar waarom zou dat moeten?
Het verdikte deel komt bij gestreken of gereefd zeil ergens in de mast terecht.
Schijf moet natuurlijk wel breed genoeg zijn om val met extra mantel door te laten.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 22 nov 2018 17:52 #999120

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
(Ik Ook Grinde gehad)
Elk RvS mast beslag kan eraf.
Elke schijf daarin kun je vervangen. Niehe schijf kan simpel van tufnol, of delrin zijn, of een mooie gelagerde van één van de merken. (Ik vond prachtige gelagerde Harken schijf van precies de juiste maat)
Ga van staal naar Dyneema; dan hoef je niet echt dikte problemen te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 22 nov 2018 20:54 #999179

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Super, dank je. Ik ga van het weekend die masttop er af halen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 23 nov 2018 08:22 #999227

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Hoe wel je dan voorkomen dat het dikkere stuk bij gestreken zeil in/voorbij de onderste schijf komt :huh: Om over de situatie bij zetten van een rif maar te zwijgen.
Ad
Dat kun je ook niet voorkomen zoals je al zegt. Maar waarom zou dat moeten?
Het verdikte deel komt bij gestreken of gereefd zeil ergens in de mast terecht.
Schijf moet natuurlijk wel breed genoeg zijn om val met extra mantel door te laten.

Ik schrijf dat ook niet dat dat moet maar ik gaf een antwoord op wat TonMitz schreef.
Maar als dat geen probleem is kun je toch gewoon een standaard Dyneema lijn met polyester mantel nemen? Moet je natuurlijk wel een andere schijf in de masttop zetten als dat nu een staaldraadschijf is.
En als de schijven al geschikt zijn voor een dikkere lijn (dus met mantel) , waarom dan een Dyneema lijn zonder mantel nemen?
Ad
Laatst bewerkt: 23 nov 2018 08:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 23 nov 2018 08:30 #999228

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Foto twee is van de smalle schijven aan de voorkant. Ik denk niet dat daar veel meer dan 8mm soepel doorheen loopt. Dan is kale dyneema misschien wel de mooiste optie, of bredere schijven, maar dan moet ik de hele masttop verbouwen.
Ik ga van het weekend eerst die unit er maar eens uit proberen te halen, kijken of ik de lijnen veilig kan stellen en hoe het allemaal in elkaar past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 23 nov 2018 08:44 #999235

Skyhi schreef :
Foto twee is van de smalle schijven aan de voorkant. Ik denk niet dat daar veel meer dan 8mm soepel doorheen loopt. Dan is kale dyneema misschien wel de mooiste optie, of bredere schijven, maar dan moet ik de hele masttop verbouwen.
Ik ga van het weekend eerst die unit er maar eens uit proberen te halen, kijken of ik de lijnen veilig kan stellen en hoe het allemaal in elkaar past.

Dat had ik even niet gezien :blush: . die 8mm lijkt inderdaad wel te kloppen.
Maar misschien "gewoon" hier een 10mm lijn met 6mm Dyneema voorloop professioneel aan elkaar laten splitsen?
www.svb.de/de/tauverbindungen.html
Goed , kost even wat maar dan heb je ook een perfect gemaakt product.
Kwestie van pagina 6 (

Bijlage:

Bestandsnaam: Splits.pdf
Bestandsgrootte:591 KB
)
van dit PDFje ( media1.svb-media.de/media/snr/...et_de_2009-07-27.pdf , zie bijlage ) invullen en mailen. Krijg je vanzelf antwoord met prijsopgave en betalingsaanwijzing en levertijd. verzenden wereldwijd.
Touwtype en nummer kun je op de betreffende webpagina uitzoeken: www.svb.de/de/kategorie/tauwerk.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 23 nov 2018 10:21 #999266

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
zo te zien hoef je alleen die pen met die splitpennen los te trekken , en die schroef los te halen
daarna kan je denk ik die hele unit eruit trekken
zo zat het ook op mijn vd stadt 34, daar heb ik ooit de schijven vervangen

als bredere schijven niet tussen de platen van de toppunit passen, dan krijg je wel een hele verbouwing aan je unit, en moet je waarschijnlijk ook de sleuven in je mast breder maken
passende lijnen in combi met de bestaande schijf breedte maakt het leven een stuk eenvoudiger

geen idee trouwens of je klakkeloos een dyneema lijn mag gebruiken in combi met deze schijven, maar dat weet elke tuiger wel
hou ff in de gaten, dat als je een te dikke lijn gebruikt, dat vroeg of laat de wangen van de schijven afbreken (ervaringsdeskundige :pinch: )
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 23 nov 2018 13:58 #999328

Verjongen is relatief simpel. Als je de vallen naar de kuip hebt, dan is het te strippen deel altijd zo lang te maken dat de mantel niet door het blok hoeft.

Je maakt plaatjes vooral van lengtes, twerwijl je vraag over breedtes gaat...zo kunnen we je niet goed adviseren..
Laatst bewerkt: 23 nov 2018 15:37 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 23 nov 2018 20:55 #999471

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Misschien een open deur, maar als je van de staaldraad vallen af stapt, dan wil je in elk geval de schijven vervangen. Ook als je ze door dezelfde breedte vervangt omdat groter niet past. Ze zijn nameljk ongetwijfeld ingesleten, en dat gaat dyneema ook niet fijn vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 23 nov 2018 22:32 #999482

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Skyhi schreef :
Hoi allemaal,
De reden voor het willen vervangen van mijn genuaval is dat ik de staaldraad tot om de lier moet winden, die is duidelijk iets te lang.
Als dat de enige reden is zijn er mischien nog wel andere mogelijkheden.
Waar staat die lier? Op de mast of (b.v.) naast het schuifluik?
De val is met touwvoorloop?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 23 nov 2018 22:37 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 26 nov 2018 10:44 #1000107

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
De vallen lopen op een mastlier, en (nog) niet naar de kuip, omdat ik me nog moet buigen over hoe ik de keerblokken aan de mastvoet vastmaak. Het is een doorgestoken mast, dus dan schijnt er een plaat met contraplaat en borging aan de mast onderdeks bij te komen kijken. Het kunnen belopen van het kajuitdak is natuurlijk fijn, en Dick Koopmans is groot voorstander van hijsen aan de mast, maar ik wil heel graag meer vanuit de kuip kunnen trimmen.
Laatst bewerkt: 26 nov 2018 10:45 door Skyhi. Reden: toegevoeg: lier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 26 nov 2018 11:43 #1000134

Googlen! Kijk hoe anderen dat oplossen. Advertenties zijn een schat aan informatie. Desnoods rijdt je een keer naar een grinde toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 26 nov 2018 12:45 #1000148

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
boarderbas schreef :
Googlen! Kijk hoe anderen dat oplossen. Advertenties zijn een schat aan informatie. Desnoods rijdt je een keer naar een grinde toe.
Ik weet het, maar de meeste foto's die ik online vind geven weinig informatie (of onscherpe info) over tuigage en schootvoering. Op de een of andere manier willen mensen gewoon mooie zeilplaatjes hebben. Ik struin inderdaad de verkoopsites af naar Grindes om te kijken hoe alles zit, maar de meeste van die boten zijn gewoon oud en weinig gemoderniseerd. Vandaar dat ik mijn oor te luisteren leg op onder andere dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 26 nov 2018 15:10 #1000192

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Beste Skyhi,

de masttop is eenvoudig te verwijderen door de pen eruit te halen.
pas wel op want een schijf zit vast met een busje wat er zo uit kan vallen.
ik heb in Zaandam nieuwe schijven laten draaien die minder diep zijn en daardoor meer draagvlak bieden.
8 mm voor de vallen is op onze Grinde meer dan genoeg.
dikker is niet nodig.
alles is bij ons vanuit de kuit te bedienen.
Je bent van harte welkom in Nauerna om te kijken hoe dat gedaan is.

kijk ook eens op facebook grinde&co.
daar kan je nog veel meer informatie vandaan halen.

succes.


Groetjes,

Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast topschijven vervangen 03 dec 2018 14:21 #1002174

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
vribo schreef :
alles is bij ons vanuit de kuit te bedienen.
Je bent van harte welkom in Nauerna om te kijken hoe dat gedaan is.

Hi Dirk, dank voor de uitnodiging. Ik kom graag een keer langs in Nauerna, had je een PB gestuurd, maar die is misschien niet aangekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl