Hi,
Er is alweer een hoop flauwekul voorbij gekomen
………
De boot op de foto is een Breehorn Casco. In 1998 werden die af en toe nog door Hoora afgemonteerd, maar volgens mij deed Allemansend dit zelf destijds.
Vandaar ook de ongebruikelijke dubbele verstaging; gewoon extra stevigheid en extra zekerheid dat de mast overeind blijft. De Fluessen en het Heegermeer hebben al heel wat valken naar de kelder geholpen...
De lus aan de achterste verstaging is gewoon voor een vaarboom; Allemansend moet meestal met tegenwind een haven uit en dat doe je als zeilschool niet op de motor
De gaffelmanchet is niet origineel, ik ben het eens met de analyse dat het bevestigingspunt voor het klauwval er waarschijnlijk voor zorgt dat de manchet kantelt en gaat klemmen, maar dat is al duidelijk geworden volgens mij.
De mastkoker is wel een bijzonder geval; die kende ik niet. In principe kwam destijds alle aluminium van Hoora; zij waren eigenaar van de matrijzen. Alle andere bouwers (Ottenhome, Geuzenboats, Baarsma) kochten in bij Hoora. Ik werkte daar in de tijd dat deze boot gebouwd zou moeten zijn, maar ik herken de mastkoker niet (meer
) Overigens werden de mastkokers en al het andere laswerk door Ottenhome gedaan, een bijzonder samenwerking tussen twee grote concurrenten.... Misschien leverden zij deze afwijkende mastkoker, dat zou nog kunnen, maar nogmaals, Allemansend deed de afbouw volgens mij in eigen beheer als winterwerk.
Wat betreft het bouwjaar: in 1998 stond er al een HIN-code in de rompen. Aan stuurboord op de spiegel moet iets staan als: NL-BRW.... waarbij de laatste cijfers een model/bouwjaar aangeven.
Gr, Arent