Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gat frezen in mast

Gat frezen in mast 10 mei 2019 01:30 #1044779

Heeft iemand ervaring met het frezen van een langwerpig gat in een aluminium mast tbv de doorvoer van een nieuwe extra val
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 04:43 #1044780

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3582
Als je beschikt over een freesbank en genoeg ruimte is het niet zo moeilijk, maar ook mogelijk met bijvoorbeeld een bovenfrees en een simpele geleiding die je zelf in elkaar fabriekt van wat MDF of zo. Afplaktape op de mast, en daar op vastlijmen met 5 minuten epoxy. Of 2 gaten boren en de rest er tussen uit zagen/slijpen. Zoveel mogelijkheden.
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Laatst bewerkt: 10 mei 2019 04:44 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 05:26 #1044788

Dank JRomkes,

De mast staat op de boot en e.e.a. kan alleen gebeuren zittend in een bootmansstoel. Ik heb alleen een handfrees machinetje hier op een eiland in de Middellandse Zee. Genoeg uitdaging dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 06:09 #1044792

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3199
Gewenste gat goed aftekenen, binnen die begrenzing rondom met een 5 mm boortje langs de rand een dicht opeenliggend gaten patroon boren. Het binnenste deel verwijderen. Het ruwe gat dat je daarmee creëert met een passende goede vijlenset en eventueel slijpsteentje mooi glad afwerken. Klinkt heftig, maar valt in de praktijk reuze mee.

Laatst bewerkt: 10 mei 2019 06:25 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 06:21 #1044796

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7988
Met een bovenhandfrees met daarin een hm frees lukt dat zomaar.
Wel een uitdaging om dat daarboven te doen maar het kan zeker, no problem, als boterkoek :laugh:
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 07:22 #1044813

Probleem is dat bij dat boren of frezen de boorkrullen en freesgruis naar beneden vallen en daar mogelijk op de blokken onderin de mast terecht komen of aan de vallen blijven hake en daar laten schade zullen veroorzaken.
Bij een enkel klein gaatje zal dat nog wel meevallen maar bij zo'n heel gat ziet ik toch mogelijke problemen.

En dat allemaal vanuit een bootsmanstoeltje lijkt me ook nogal problematisch om precies te werken. Waarom niet gewoon de mast eraf? Dat werkt een stuk makkelijker lijkt me zo.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 07:26 #1044818

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7988
Even wachten tot er wat wind staat, dat gaat het naar de buren :)
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Laatst bewerkt: 10 mei 2019 07:27 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 09:14 #1044870

Wat naar buiten gaat wel ja maar ik heb het uiteraard over wat na binnen gaat aan het eind van het gaatje :ohmy:
Is trouwens niet erg hoor , aluminium krullen op je dek . Die geven echt geen roestvlekken op het dek :lol:

Maar alle gekheid op een stokje , hou er gewoon een flink zuigende stofzuiger heel dicht bij , misschien een goede accustofzuiger (als die bestaan dan)
Ad
Laatst bewerkt: 10 mei 2019 09:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 09:20 #1044876

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7988
zuigen, frezen, vasthouden en mikken...hijs maar twee mannetjes omhoog :laugh:
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 09:34 #1044889

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2688
Yellow Boat schreef :
Wat naar buiten gaat wel ja maar ik heb het uiteraard over wat na binnen gaat aan het eind van het gaatje :ohmy:
Is trouwens niet erg hoor , aluminium krullen op je dek . Die geven echt geen roestvlekken op het dek :lol:

Maar alle gekheid op een stokje , hou er gewoon een flink zuigende stofzuiger heel dicht bij , misschien een goede accustofzuiger (als die bestaan dan)
Ad

Zeker bestaan die. Makitha heeft ze, dus andere merken ook wel.
Buitengewoon handig.
Nu nog een laskar op accu's en dan valt er aan de wereld niks meer te verbeteren. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 09:35 #1044891

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2688
holtere schreef :
zuigen, frezen, vasthouden en mikken...hijs maar twee mannetjes omhoog :laugh:
Ja... en wie zorgt er dan voor de koffie?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 09:51 #1044899

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2688
Ik zou een gat boren onder in het afgetekende gat en met een accudecoupeerzaag, met een tandvorm die zaagt bij het uittreden van de zaag uit het materiaal, de hele sleuf zagen. Lijkt me vanuit een bootstoeltje prima te doen.
Zo heb je de minste kans op (vlijmscherpe) spanen die aan je vallen blijven hangen want dat is inderdaad een serieus gevaar. Weet ik uit ervaring met mijn nieuwe mast enkele jaren geleden. Die was door de maker niet voldoende schoongemaakt.
Gelukkig had ik dat tijdig in de gaten en kon door de vallen onbelast een paar keer volledig door de schijven te halen die krulletjes verwijderen.
Als je de mast plat hebt liggen maakt het allemaal niet uit. Alle spanen liggen dan onder het gat in de mast.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 10 mei 2019 09:52 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 12:38 #1044984

Kun je aan een handpons komen daar? Dan kun je met één groot gat boren de rest uitknabbelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 14:45 #1045021

Ik denk dat de wanddikte van een mast daar een "beetje" te dik voor is :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 16:51 #1045052

Wij trekken die hier gewoon door gelijke dikte staal...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 17:22 #1045063

Dremeltje niet eenvoudiger?
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 17:44 #1045073

Pons is spaanloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 17:45 #1045074

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2052
Om het gat met staande mast hangend bovenin te maken vind ik een onzalig plan.
Ten eerste beweegt de mast, beweeg je zelf en ten opzichte van de mast.
Ten derde wil je zoiets in alle rust doen onder optimale omstandigheden, dan komt het wel goed, maar niet bungelend aan de mast.

Zelfs frezen moet met beleid gebeuren. Op een ronde of ovale mast een stevige mal bevestigen die niet verschuift is al lastig, bovendien is de mast niet vlak en frees je onder een hoek. Hoe klein deze ook is, het vergt een betere geleiding van de bovenfrees dan op een vlakke plaat.

Gaten boren en dan het tussenstuk eruit proberen te frutsen is een erg slecht idee met de dikte van het ALU. Veel succes ook dan met het bijvijlen...

Kortom: dit is een klusje wat met liggende mast aan wal goed kan worden gedaan, en de rest is prutsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 18:56 #1045097

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3582
2 gaten boren en de rest er tussen uit zagen/slijpen is ver uit het makkelijkste. Afwerken met een setje vijlen en klaar is kees. Een bovenfrees stellen op een geleider is ook nog wel eens te doen als de mast nog staat, maar je moet wel een paar keer op en neer. Geeft wel een netter resultaat. En ja, alle moeite die je moet doen om dit te doen met staande mast staat niet in verhouding tot de moeite van de mast strijken. Laat staan de aluminium spaanders waar je je handen maanden later nog aan open haalt.
Gaten boren en dan het tussenstuk eruit proberen te frutsen is een erg slecht idee met de dikte van het ALU. Veel succes ook dan met het bijvijlen...

Zo dik zijn aluminium masten niet. Probeer een grote koolstof mast eens, haha.
(ja, 2 gaten boren, zagen, en de rest slijpen...)

Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Laatst bewerkt: 10 mei 2019 18:57 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 19:24 #1045104

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2052
O.K. twee goten gaten boren is niet wat ik bedoelde maar inderdaad een betere of minder slechte optie dan vele kleine gaatjes rondom en dan frutsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 19:30 #1045106

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7469
boren; wel even opletten met het niet beschadigen van vallen en bedrading.. :pinch:
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 19:39 #1045108

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2052
sy helios schreef :
boren; wel even opletten met het niet beschadigen van vallen en bedrading.. :pinch:

Zal met gestreken mast makkelijker te voorkomen zijn dan met staande mast (wellicht?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 20:41 #1045121

Als de mast echt niet omlaag kan, en je moet het boven in de mast doen dan zou ik met een dremel ding laagje voor laagje uithalen. Dus dat je een groef krijgt ipv doorboren of door zagen. Zo houd je alle frees vijlsel tot op het laatste moment buiten de mast. Met een stevige schroevendraaier het stuk er naar buiten uitbreken, de rest met een vijl en alleen trekkende beweging netjes maken.

Met tijd en vlijt gaat alles geheid B) :whistle:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat frezen in mast 10 mei 2019 21:45 #1045136

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2688
Airgead schreef :
sy helios schreef :
boren; wel even opletten met het niet beschadigen van vallen en bedrading.. :pinch:

Zal met gestreken mast makkelijker te voorkomen zijn dan met staande mast (wellicht?)
Dat werkt natuurlijk altijd het beste, Hoe je het gat er ook in maakt.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.277 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl